Yksityiset turvallisuuspalvelut julkisen vallan käyttäjinä
Kulju, Elli (2024)
Kulju, Elli
2024
Hallintotieteiden maisteriohjelma - Master's Programme in Administrative Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-09-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202408228259
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202408228259
Tiivistelmä
Tutkielmassa perehdytään yksityisten turvallisuuspalveluiden rooliin julkisen vallan käyttäjinä. Tutkielma keskittyy tarkastelemaan yksityistä turvallisuusalaa vartijoita ja järjestyksenvalvojia koskevan lainsäädännön kautta. Tutkielmassa keskitytään tarkastelemaan etenkin perustuslain 124 §:stä johdettavia yksityistämisen perustuslaillisten reunaehtoja, joita ovat lakisääteisyysvaatimus, tarpeellisuus- ja tarkoituksenmukaisuusvaatimus sekä perusoikeuksien, oikeusturvan ja sekä muiden hyvän hallinnon vaatimusten vaarantamisen kielto. Toimijoiden tulisi olla myös rikosoikeudellisen virkavastuun alaisia, eikä toimivaltuudet saa sisältää merkittävän julkisen vallan käyttöä. Edellä mainittujen reunaehtojen tulee täyttyä, jotta julkinen hallintotehtävä voidaan antaa yksityisoikeudellisen toimijan hoidettavaksi.
Tutkielmassa tulee esiin, että pääosin yksityisen turvallisuusalan sääntely täyttää perustuslain asettamat yksityistämisen edellytykset, mutta sääntelyssä on vielä kehittämisen varaa. Esimerkiksi rikosoikeudellisen virkavastuun ulottuminen vartioihin ja järjestyksenvalvojiin on tulkinnallinen, joka heijastuu myös lakisääteisyys- ja oikeusturvavaatimusten toteutumiseen. Lakisääteisyysvaatimusta heikentää muun muassa myös se, että vartijoilla ei ole yksityisistä turvallisuuspalveluista annetun lain mukaan toimivaltuutta tarkastaa henkilöä varastetun tavaran löytämiseksi, vaan oikeus tarkastamiseen tulee jokaiselle kuuluvasta oikeudesta itseapuun. Myös koulutusvaatimuksen täyttymistä on mahdollista kyseenalaistaa, sillä etenkin järjestyksenvalvojilla on todella lyhyt koulutus suhteessa toimivaltuuksien perusoikeusherkkyyteen.
Tutkielma on lainopillinen, sillä siinä tulkitaan ja systematisoidaan etenkin lakia yksityisistä turvallisuuspalveluista. Muita keskeisiä säädöksiä ovat perustuslaki ja rikoslaki. Lisäksi tutkielmassa hyödynnetään oikeuskirjallisuutta.
Tutkielmassa tulee esiin, että pääosin yksityisen turvallisuusalan sääntely täyttää perustuslain asettamat yksityistämisen edellytykset, mutta sääntelyssä on vielä kehittämisen varaa. Esimerkiksi rikosoikeudellisen virkavastuun ulottuminen vartioihin ja järjestyksenvalvojiin on tulkinnallinen, joka heijastuu myös lakisääteisyys- ja oikeusturvavaatimusten toteutumiseen. Lakisääteisyysvaatimusta heikentää muun muassa myös se, että vartijoilla ei ole yksityisistä turvallisuuspalveluista annetun lain mukaan toimivaltuutta tarkastaa henkilöä varastetun tavaran löytämiseksi, vaan oikeus tarkastamiseen tulee jokaiselle kuuluvasta oikeudesta itseapuun. Myös koulutusvaatimuksen täyttymistä on mahdollista kyseenalaistaa, sillä etenkin järjestyksenvalvojilla on todella lyhyt koulutus suhteessa toimivaltuuksien perusoikeusherkkyyteen.
Tutkielma on lainopillinen, sillä siinä tulkitaan ja systematisoidaan etenkin lakia yksityisistä turvallisuuspalveluista. Muita keskeisiä säädöksiä ovat perustuslaki ja rikoslaki. Lisäksi tutkielmassa hyödynnetään oikeuskirjallisuutta.