Täyssähköautojen omistamisen kokonaiskustannukset
Kossi, Topi (2024)
Kossi, Topi
2024
Rakennustekniikan kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Civil Engineering
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-08-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202408228254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202408228254
Tiivistelmä
Henkilöautoliikenne aiheutti vuonna 2019 noin 12 % Euroopan unionin kokonaispäästöistä. EU-asetuksen mukaan vuodesta 2035 alkaen kaikkien EU-markkinoille tuotujen henkilöautojen on oltava päästöttömiä. Vaikuttaa siltä, että sähköautot ovat hyvin merkittävässä roolissa henkilöautoliikenteen päästöjen vähentämisessä, ja täyssähköautojen määrän kasvun ennustetaankin kiihtyvän entisestään lähitulevaisuudessa. Täyssähköautot ovat hankintahinnaltaan kalliimpia verrattuna vastaaviin polttomoottoriautoihin, mutta auton omistamiseen liittyy myös käytön aikaisia kustannuksia. Auton omistamisen kokonaiskustannukset ovat kuitenkin kuluttajan näkökulmasta melko vähän esillä. Tässä työssä tutkitaan täyssähköisten henkilöautojen omistamisen kokonaiskustannuksia (engl. total cost of ownership, TCO). Työn tavoitteena on selvittää täyssähköautoilun kokonaiskustannuksia ja niihin vaikuttavia tekijöitä sekä vertailla niitä muilla käyttövoimilla toimivien autojen omistamisen kokonaiskustannuksiin.
Työ jakaantuu kahteen osaan, jotka ovat kirjallisuustarkastelu ja itse toteutettu vertailu. Kirjallisuustarkastelussa esitellään kansainvälisestä tutkimuskirjallisuudesta löytyviä havaintoja täyssähköautojen omistamisen kokonaiskustannuksiin liittyen. Itse toteutetussa vertailussa vertaillaan täyssähköautojen, lataushybridien, täyshybridien ja bensiiniautojen kokonaiskilometrikustannuksia eli yhden ajetun kilometrin kokonaishintoja Suomessa. Vertailussa on mukana yhteensä 33 henkilöautomallia eri kokoluokista ja laskennassa käytetään liikenne- ja viestintävirasto Traficomin henkilöautojen päästö- ja kustannuslaskuri Autokalkulaattoria. Vertailussa määritellään ensin perustapaus, jolla autojen kokonaiskilometrikustannuksia vertaillaan, ja tämän jälkeen tehdään herkkyysanalyysi, jolla selvitetään eri parametrien, kuten ajokilometrien ja kaupunkiajon osuuden, muutosten vaikutuksia vertailun tuloksiin.
Tutkimuskirjallisuuden havainnot osoittavat, että täyssähköautoilla hankintakustannusten osuus kokonaiskustannuksista on suurempi kuin polttomoottoriautoilla. Käyttövoimakustannusten osuus kokonaiskustannuksista puolestaan on täyssähköautoilla pienempi kuin polttomoottoriautoilla. Tämän takia ajokilometrien määrä ja kaupunkiajon osuus vaikuttavat täyssähköauton kokonaiskustannuksiin vähemmän. Lataustapojen vaikutus täyssähköauton omistamisen kokonaiskustannuksiin on vähäinen. Vaikka täyssähkö- ja polttomoottoriautojen väliset kokonaiskustannusten erot ovat viime vuosina pienentyneet, ovat täyssähköautojen kokonaiskustannukset ilman hankintatukia kuitenkin edelleen hieman suuremmat kuin polttomoottoriautoilla. Täyssähköautojen kokonaiskustannukset ovat lähimpänä polttomoottoriautoja lyhyemmän toimintamatkan sähköautoilla eli pienemmissä kokoluokissa.
Itse toteutetussa vertailussa havaitaan, että Suomessa täyssähköautojen kokonaiskilometrikustannukset ovat kaikissa kokoluokissa keskimäärin samalla tasolla bensiiniautojen ja täyshybridien kanssa. Lataushybridien kokonaiskilometrikustannukset ovat täyssähköautoihin verrattuna suuremmat. Käyttövoimien hintojen nousu kasvattaa täyssähköautojen kokonaiskilometrikustannuksia vähemmän verrattuna polttomoottoriautoihin, mikä vastaa kirjallisuuden havaintoja. Kaupunkiajon osuus vaikuttaa ladattaviin ja ei-ladattaviin autoihin eri tavalla. Suuri kaupunkiajon osuus pienentää täyssähköautojen ja lataushybridien kokonaiskilometrikustannuksia mutta suurentaa bensiiniautojen ja täyshybridien kokonaiskilometrikustannuksia.
Työ jakaantuu kahteen osaan, jotka ovat kirjallisuustarkastelu ja itse toteutettu vertailu. Kirjallisuustarkastelussa esitellään kansainvälisestä tutkimuskirjallisuudesta löytyviä havaintoja täyssähköautojen omistamisen kokonaiskustannuksiin liittyen. Itse toteutetussa vertailussa vertaillaan täyssähköautojen, lataushybridien, täyshybridien ja bensiiniautojen kokonaiskilometrikustannuksia eli yhden ajetun kilometrin kokonaishintoja Suomessa. Vertailussa on mukana yhteensä 33 henkilöautomallia eri kokoluokista ja laskennassa käytetään liikenne- ja viestintävirasto Traficomin henkilöautojen päästö- ja kustannuslaskuri Autokalkulaattoria. Vertailussa määritellään ensin perustapaus, jolla autojen kokonaiskilometrikustannuksia vertaillaan, ja tämän jälkeen tehdään herkkyysanalyysi, jolla selvitetään eri parametrien, kuten ajokilometrien ja kaupunkiajon osuuden, muutosten vaikutuksia vertailun tuloksiin.
Tutkimuskirjallisuuden havainnot osoittavat, että täyssähköautoilla hankintakustannusten osuus kokonaiskustannuksista on suurempi kuin polttomoottoriautoilla. Käyttövoimakustannusten osuus kokonaiskustannuksista puolestaan on täyssähköautoilla pienempi kuin polttomoottoriautoilla. Tämän takia ajokilometrien määrä ja kaupunkiajon osuus vaikuttavat täyssähköauton kokonaiskustannuksiin vähemmän. Lataustapojen vaikutus täyssähköauton omistamisen kokonaiskustannuksiin on vähäinen. Vaikka täyssähkö- ja polttomoottoriautojen väliset kokonaiskustannusten erot ovat viime vuosina pienentyneet, ovat täyssähköautojen kokonaiskustannukset ilman hankintatukia kuitenkin edelleen hieman suuremmat kuin polttomoottoriautoilla. Täyssähköautojen kokonaiskustannukset ovat lähimpänä polttomoottoriautoja lyhyemmän toimintamatkan sähköautoilla eli pienemmissä kokoluokissa.
Itse toteutetussa vertailussa havaitaan, että Suomessa täyssähköautojen kokonaiskilometrikustannukset ovat kaikissa kokoluokissa keskimäärin samalla tasolla bensiiniautojen ja täyshybridien kanssa. Lataushybridien kokonaiskilometrikustannukset ovat täyssähköautoihin verrattuna suuremmat. Käyttövoimien hintojen nousu kasvattaa täyssähköautojen kokonaiskilometrikustannuksia vähemmän verrattuna polttomoottoriautoihin, mikä vastaa kirjallisuuden havaintoja. Kaupunkiajon osuus vaikuttaa ladattaviin ja ei-ladattaviin autoihin eri tavalla. Suuri kaupunkiajon osuus pienentää täyssähköautojen ja lataushybridien kokonaiskilometrikustannuksia mutta suurentaa bensiiniautojen ja täyshybridien kokonaiskilometrikustannuksia.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8683]