Forms of Power in the Transnational Field of Art : Exploring 'Russian' actors and artistic sites beyond Russia's territorial borders
Bethwaite, Julia (2024)
Bethwaite, Julia
Tampere University
2024
Hallintotieteiden, kauppatieteiden ja politiikan tutkimuksen tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Administrative Sciences, Business Studies and Politics
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2024-09-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3568-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3568-7
Tiivistelmä
Tämä väitöskirja analysoi taiteen roolia ja valtaa kansainvälisessä politiikassa tarkastelemalla joukkoa taiteen paikkoja. Väitöskirja osoittaa kuinka sekä valtiolliset että ei-valtiolliset toimijat kerryttävät, muuntavat ja hyödyntävät pääoman eri muotoja transnationaalilla taiteen kentällä ja sen kautta. Nämä pääoman dynamiikat vaikuttavat kansainvälisiin suhteisiin ja maailmanpolitiikkaan niitä myös konstituoiden. Empiirisesti tutkimus keskittyy ’venäläisiin’ tapauksiin: yksittäisten lainausmerkkien käyttö viestii siitä, että nämä tapaustutkimukset sijaitsevat Venäjän valtiollisten rajojen ulkopuolella ja illustroivat transnationaaleja dynamiikkoja.
Tämä tutkimus lähestyy kansainvälistä politiikkaa luonteeltaan relationaalisena ja heteronomisena. Väitöskirjan keskeiset teoreettiset ja metodologiset instrumentit nojaavat Pierre Bourdieu’n käsitteisiin, jotka kannustavat relationaaliseen ajatteluun ja analysoimaan suhteita, jotka ylittävät sosiaalisia kenttiä ja skaaloja. Heteronomian käsite kattaa kenttien väliset suhteet ja transnationaalit, kenttiä ja skaaloja halkovat ja ylittävät pääoman kerryttämisen ja vaihtamisen dynamiikat. Taloudellisen pääoman lisäksi mukana on myös monia muita pääoman muotoja, kuten kulttuurinen, sosiaalinen, julkkis- ja sukupuolipääoma. Tässä tutkimuksessa skaalat tarkoittavat sosiaalisesti tuotettuja tilallisia hierarkioita – kuten paikallinen, kansallinen, kansainvälinen ja transnationaali skaala, joiden puitteissa ja joita ylittäen sosiaaliset kentät toimivat.
Taiteen kenttä vetää puoleensa monenlaisia toimijoita eri kentiltä ja tarjoaa heille mahdollisuuksia kerryttää ja vaihtaa pääoman muotoja kentän heteronomian kautta, mikä voi parantaa toimijoiden asemia muilla sosiaalisilla kentillä ja skaaloilla, kuten esimerkiksi bisneksen tai politiikan kentällä, tai tarjota heille pääsyn eksklusiivisiin sosiaalisiin piireihin. Heteronomian käsite ei ole vain yksinomaan taiteen kentän ominaisuus, vaan se on laajemmin sosiaalisten kenttien piirre. Se illustroi taiteen kenttään kytkeytyneiden toimijoiden, kenttien ja pääoman lajien moninaisuutta, osoittaen että taide ja kansainvälinen politiikka ovat yhteen kietoutuneita. Lisäksi taide näyttelee roolia siinä, miten kansainvälistä politiikkaa kuvitellaan ja koetaan. Heteronomia viittaa siihen, ettei taiteen kenttä ole eristetty ja apoliittinen entiteetti, vaan se on kietoutunut kansallisiin, kansainvälisiin sekä transnationaaleihin valtadynamiikkoihin. Väitöskirjan tapaukset – Venäjän paviljonki Venetsian Biennaalissa, Malagassa sijaitseva Colección del Museo Ruso ja Vaeltajien taidenäyttely Shanghain museosssa – ovat esimerkkejä heteronomisista paikoista, jotka ovat kietoutuneita kansainväliseen politiikkaan. Väitöskirja analysoi valtadynamiikkoja, jotka ovat juurtuneita taiteen paikkoihin ja jotka rakentuvat kansainvälisen ja transnationaalin ulottuvuuksien kautta, tuoden näin esiin kansainvälisen politiikan heteronomian.
Väitöskirjan julkaisuja koskevat yhteiset tutkimuskysymykset ovat i) millaista pääoman vaihdantaa taiteen paikat mahdollistavat? ii) miten eri toimijat asemoituvat taiteen kentällä ja hyödyntävät sen mekanismeja? iii) mikä rooli taiteella on Venäjän ulkopolitiikassa ja Venäjän asemassa kansainvälisissä suhteissa ja maailmanpolitiikassa?
Julkaisu I on katsausartikkeli, joka keskittyy taidebiennaalin paikkaan ja analysoi biennalisaation maailmanpolitiikkaa skaalan, politiikan ja arvon tuotannon näkökulmista. Analyysi osoittaa, että jännitteet, jotka koskevat kansallisvaltioiden järjestystä ja sen vaihtoehtoja, kulttuurista valtaa ja vastarintaa sekä erilaisia arvon tuotannon muotoja, kukoistavat biennaaleissa, ja että näillä jännitteillä on tuottava luonne. Julkaisu II tarkastelee Venäjän paviljonkia Venetsian biennaalissa vuosina 2011, 2013 ja 2015 heteronomian käsitteen kautta, mikä mahdollistaa monien sosiaalisten kenttien, pääoman lajien ja Venäjän paviljonkiin liittyvien toimijoiden tutkimisen. Analyysin lähtökohtana käytetään paviljongin komissaaria. Tutkimus osoittaa kuinka Venäjän eliitti legitimoi asemiaan transnationaalin taiteen kentän kautta. Julkaisu III tutkii Venäläisen museon satelliittimuseota Malagassa, Espanjassa, ja analysoi sen tarkoitusta ja vastaanottoa. Satelliittimuseo oli eri kenttien toimijoiden vuorovaikutuksen tulos, ja se kantoi mukanaan museodiplomatian potentiaalia, symbolista valtaa sekä arvokkaita verkostoitumisen ja pääoman vaihdannan mahdollisuuksia venäläisille ja espanjalaisille eliiteille. Julkaisu IV analysoi Tretjakovin taidegalleriasta Shanghain museoon tuodun Vaeltajien taidenäyttelyn roolia Venäjän statuskamppailuissa maailmanpolitiikassa soveltamalla hegemonisen metapääoman käsitettä. Näyttelystä tuli heteronominen pääoman kerryttämisen ja vaihdannan paikka niin valtiollisille kuin ei-valtiollisille toimijoille, kattaen monia eri kenttiä, pääoman lajeja ja toimijoita, mitä myös vahvisti Vaeltajien jakautunut habitus.
Tutkimusaineisto kerättiin soveltamalla datan kolmiomittauksen (’data triangulation’) metodia ja hyödyntämällä erityyppistä aineistoa: tutkimushaastatteluja venäjäksi, suomeksi ja englanniksi, osallistuvaa havainnointia ja kenttätyötä Venäjällä, Italiassa, Espanjassa ja Kiinassa sekä kirjallista aineistoa, kuten akateemisia julkaisuja, venäläisiä valtiotason asiakirjoja sekä media-aineistoa venäjäksi, englanniksi ja espanjaksi. Tutkimusaineiston moninaisuus mahdollistaa kokonaisuuden muodostavien eri elementtien tarkastelun, mikä samalla korostaa tutkimusasetelman heteronomista luonnetta monine toimijoineen, kenttineen ja skaaloineen.
Keskittyen ‘venäläisiin’ toimijoihin väitöskirjan kolmessa tapaustutkimuksessa, tutkimus osoittaa kuinka taide konstituoi valtamekanismeja, jotka ylittävät kansallisia kenttiä, liikkuvat yli skaalojen ja kattavat myös kansainvälisiä ja transnationaaleja ulottuvuuksia. Taidekentän analyysi valaisee Venäjän dynamiikkoja ja muutoksia sekä Venäjän asemaa maailmanpolitiikassa: tutkimus osoittaa miten taidetta ja transnationaalia skaalaa on käytetty kleptokratisiin tarkoituksiin ja kuinka Venäjän valtio on hyödyntänyt taidetta osana ulkopoliittista työkalupakkiaan ja asemansa kasvattamisessa. Tutkimus osoittaa myös, että taiteen relationaalisen luonteen vuoksi taidetta ei kuitenkaan voida täysin välineellistää, vaan toisinajattelun ja vastarinnan mahdollisuus säilyy.
Tämä tutkimus lähestyy kansainvälistä politiikkaa luonteeltaan relationaalisena ja heteronomisena. Väitöskirjan keskeiset teoreettiset ja metodologiset instrumentit nojaavat Pierre Bourdieu’n käsitteisiin, jotka kannustavat relationaaliseen ajatteluun ja analysoimaan suhteita, jotka ylittävät sosiaalisia kenttiä ja skaaloja. Heteronomian käsite kattaa kenttien väliset suhteet ja transnationaalit, kenttiä ja skaaloja halkovat ja ylittävät pääoman kerryttämisen ja vaihtamisen dynamiikat. Taloudellisen pääoman lisäksi mukana on myös monia muita pääoman muotoja, kuten kulttuurinen, sosiaalinen, julkkis- ja sukupuolipääoma. Tässä tutkimuksessa skaalat tarkoittavat sosiaalisesti tuotettuja tilallisia hierarkioita – kuten paikallinen, kansallinen, kansainvälinen ja transnationaali skaala, joiden puitteissa ja joita ylittäen sosiaaliset kentät toimivat.
Taiteen kenttä vetää puoleensa monenlaisia toimijoita eri kentiltä ja tarjoaa heille mahdollisuuksia kerryttää ja vaihtaa pääoman muotoja kentän heteronomian kautta, mikä voi parantaa toimijoiden asemia muilla sosiaalisilla kentillä ja skaaloilla, kuten esimerkiksi bisneksen tai politiikan kentällä, tai tarjota heille pääsyn eksklusiivisiin sosiaalisiin piireihin. Heteronomian käsite ei ole vain yksinomaan taiteen kentän ominaisuus, vaan se on laajemmin sosiaalisten kenttien piirre. Se illustroi taiteen kenttään kytkeytyneiden toimijoiden, kenttien ja pääoman lajien moninaisuutta, osoittaen että taide ja kansainvälinen politiikka ovat yhteen kietoutuneita. Lisäksi taide näyttelee roolia siinä, miten kansainvälistä politiikkaa kuvitellaan ja koetaan. Heteronomia viittaa siihen, ettei taiteen kenttä ole eristetty ja apoliittinen entiteetti, vaan se on kietoutunut kansallisiin, kansainvälisiin sekä transnationaaleihin valtadynamiikkoihin. Väitöskirjan tapaukset – Venäjän paviljonki Venetsian Biennaalissa, Malagassa sijaitseva Colección del Museo Ruso ja Vaeltajien taidenäyttely Shanghain museosssa – ovat esimerkkejä heteronomisista paikoista, jotka ovat kietoutuneita kansainväliseen politiikkaan. Väitöskirja analysoi valtadynamiikkoja, jotka ovat juurtuneita taiteen paikkoihin ja jotka rakentuvat kansainvälisen ja transnationaalin ulottuvuuksien kautta, tuoden näin esiin kansainvälisen politiikan heteronomian.
Väitöskirjan julkaisuja koskevat yhteiset tutkimuskysymykset ovat i) millaista pääoman vaihdantaa taiteen paikat mahdollistavat? ii) miten eri toimijat asemoituvat taiteen kentällä ja hyödyntävät sen mekanismeja? iii) mikä rooli taiteella on Venäjän ulkopolitiikassa ja Venäjän asemassa kansainvälisissä suhteissa ja maailmanpolitiikassa?
Julkaisu I on katsausartikkeli, joka keskittyy taidebiennaalin paikkaan ja analysoi biennalisaation maailmanpolitiikkaa skaalan, politiikan ja arvon tuotannon näkökulmista. Analyysi osoittaa, että jännitteet, jotka koskevat kansallisvaltioiden järjestystä ja sen vaihtoehtoja, kulttuurista valtaa ja vastarintaa sekä erilaisia arvon tuotannon muotoja, kukoistavat biennaaleissa, ja että näillä jännitteillä on tuottava luonne. Julkaisu II tarkastelee Venäjän paviljonkia Venetsian biennaalissa vuosina 2011, 2013 ja 2015 heteronomian käsitteen kautta, mikä mahdollistaa monien sosiaalisten kenttien, pääoman lajien ja Venäjän paviljonkiin liittyvien toimijoiden tutkimisen. Analyysin lähtökohtana käytetään paviljongin komissaaria. Tutkimus osoittaa kuinka Venäjän eliitti legitimoi asemiaan transnationaalin taiteen kentän kautta. Julkaisu III tutkii Venäläisen museon satelliittimuseota Malagassa, Espanjassa, ja analysoi sen tarkoitusta ja vastaanottoa. Satelliittimuseo oli eri kenttien toimijoiden vuorovaikutuksen tulos, ja se kantoi mukanaan museodiplomatian potentiaalia, symbolista valtaa sekä arvokkaita verkostoitumisen ja pääoman vaihdannan mahdollisuuksia venäläisille ja espanjalaisille eliiteille. Julkaisu IV analysoi Tretjakovin taidegalleriasta Shanghain museoon tuodun Vaeltajien taidenäyttelyn roolia Venäjän statuskamppailuissa maailmanpolitiikassa soveltamalla hegemonisen metapääoman käsitettä. Näyttelystä tuli heteronominen pääoman kerryttämisen ja vaihdannan paikka niin valtiollisille kuin ei-valtiollisille toimijoille, kattaen monia eri kenttiä, pääoman lajeja ja toimijoita, mitä myös vahvisti Vaeltajien jakautunut habitus.
Tutkimusaineisto kerättiin soveltamalla datan kolmiomittauksen (’data triangulation’) metodia ja hyödyntämällä erityyppistä aineistoa: tutkimushaastatteluja venäjäksi, suomeksi ja englanniksi, osallistuvaa havainnointia ja kenttätyötä Venäjällä, Italiassa, Espanjassa ja Kiinassa sekä kirjallista aineistoa, kuten akateemisia julkaisuja, venäläisiä valtiotason asiakirjoja sekä media-aineistoa venäjäksi, englanniksi ja espanjaksi. Tutkimusaineiston moninaisuus mahdollistaa kokonaisuuden muodostavien eri elementtien tarkastelun, mikä samalla korostaa tutkimusasetelman heteronomista luonnetta monine toimijoineen, kenttineen ja skaaloineen.
Keskittyen ‘venäläisiin’ toimijoihin väitöskirjan kolmessa tapaustutkimuksessa, tutkimus osoittaa kuinka taide konstituoi valtamekanismeja, jotka ylittävät kansallisia kenttiä, liikkuvat yli skaalojen ja kattavat myös kansainvälisiä ja transnationaaleja ulottuvuuksia. Taidekentän analyysi valaisee Venäjän dynamiikkoja ja muutoksia sekä Venäjän asemaa maailmanpolitiikassa: tutkimus osoittaa miten taidetta ja transnationaalia skaalaa on käytetty kleptokratisiin tarkoituksiin ja kuinka Venäjän valtio on hyödyntänyt taidetta osana ulkopoliittista työkalupakkiaan ja asemansa kasvattamisessa. Tutkimus osoittaa myös, että taiteen relationaalisen luonteen vuoksi taidetta ei kuitenkaan voida täysin välineellistää, vaan toisinajattelun ja vastarinnan mahdollisuus säilyy.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4866]