Advances in Particle Emission Characterization of Heavy-duty Diesel Engines and Measurement of Exhaust Nanoparticles
Martikainen, Sampsa (2024)
Martikainen, Sampsa
Tampere University
2024
Tekniikan ja luonnontieteiden tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Engineering and Natural Sciences
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2024-09-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3582-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3582-3
Tiivistelmä
Aerosolihiukkaset vaikuttavat ilmastoon ja ihmisten terveyteen. Hiukkasten ominaisuudet, kuten hiukkaskoko ja kemiallinen koostumus, määrittävät näiden vaikutusten tyypin ja voimakkuuden. Nanohiukkaset (hiukkaset, joiden halkaisija on alle 50 nanometriä) vaikuttavat terveyteen eri mekanismein, kuin suuremmat hiukkaset.
Polttomoottoreista lähtöisin olevat hiukkaset huonontavat ilmanlaatua erityisesti kaupunkialueilla, missä liikenne on nanohiukkasten suurin lähde. Tämän työn ensimmäisessä osassa karakterisoitiin kuorma-auton ja traktorin hiukkaspäästöjä. Sen lisäksi tutkittiin polttoaineen ja moottoriöljyn vaikutuksia hiukkaspäästöihin.
Ensimmäisen osan avainlöydökset olivat erilaiset hiukkaspäästöjä kuvaavat suureet, sekä kasvanut ymmärrys siitä, miten polttoaine ja moottoriöljy vaikuttavat niihin. Merkittävä osa molempien ajoneuvojen hiukkaspäästöistä oli nanohiukkasten kokoluokassa. Tämä hiukkasten osuus oli erityisen herkkä muutoksille polttoaineessa ja moottoriöljyssä. Tärkeä huomio oli se, että hiukkaspäästöjä pystytään vähentämään merkittävästi käyttämällä parempilaatuista polttoainetta. Moottoriöljyn vaihtamisella toiseen oli samansuuruinen vaikutus polttoaineen vaihtamisen kanssa.
Työn toisessa osassa kehitettiin uusia menetelmiä nanohiukkasten ominaisuuksien mittaamiseen. Menetelmät testattiin ja karakterisoitiin laboratorio-olosuhteissa. AGES (Aerosol Gas Exchange System) on suunniteltu aerosolin kantajakaasun vaihtoon, sekä hiukkasten termiseen käsittelyyn, pitäen hiukkashäviöt mahdollisimman pieninä. AGESin hiukkashäviöt 6:n nanometrin hiukkasille olivat alle 5 % ja kaasunvaihtosuhde ylitti kevyillä kaasuilla (esim. vesi) 90 %. SPAI (Soot Particle Agglomeration Inlet) on suunniteltu käytettäväksi SP-AMS:in (Soot Particle Aerosol Mass Spectrometer) kanssa, mahdollistaen nanohiukkasten kemiallisen koostumuksen mittaamisen kyseisellä mittalaitteella. SPAI:n käyttö 35-kertaisti mitatun nanohiukkaspitoisuuden. Kehitetyillä metodeilla on sovellutuksia myös muualla, kuin ajoneuvojen pakokaasuhiukkasten mittaamisen piirissä.
Polttomoottoreista lähtöisin olevat hiukkaset huonontavat ilmanlaatua erityisesti kaupunkialueilla, missä liikenne on nanohiukkasten suurin lähde. Tämän työn ensimmäisessä osassa karakterisoitiin kuorma-auton ja traktorin hiukkaspäästöjä. Sen lisäksi tutkittiin polttoaineen ja moottoriöljyn vaikutuksia hiukkaspäästöihin.
Ensimmäisen osan avainlöydökset olivat erilaiset hiukkaspäästöjä kuvaavat suureet, sekä kasvanut ymmärrys siitä, miten polttoaine ja moottoriöljy vaikuttavat niihin. Merkittävä osa molempien ajoneuvojen hiukkaspäästöistä oli nanohiukkasten kokoluokassa. Tämä hiukkasten osuus oli erityisen herkkä muutoksille polttoaineessa ja moottoriöljyssä. Tärkeä huomio oli se, että hiukkaspäästöjä pystytään vähentämään merkittävästi käyttämällä parempilaatuista polttoainetta. Moottoriöljyn vaihtamisella toiseen oli samansuuruinen vaikutus polttoaineen vaihtamisen kanssa.
Työn toisessa osassa kehitettiin uusia menetelmiä nanohiukkasten ominaisuuksien mittaamiseen. Menetelmät testattiin ja karakterisoitiin laboratorio-olosuhteissa. AGES (Aerosol Gas Exchange System) on suunniteltu aerosolin kantajakaasun vaihtoon, sekä hiukkasten termiseen käsittelyyn, pitäen hiukkashäviöt mahdollisimman pieninä. AGESin hiukkashäviöt 6:n nanometrin hiukkasille olivat alle 5 % ja kaasunvaihtosuhde ylitti kevyillä kaasuilla (esim. vesi) 90 %. SPAI (Soot Particle Agglomeration Inlet) on suunniteltu käytettäväksi SP-AMS:in (Soot Particle Aerosol Mass Spectrometer) kanssa, mahdollistaen nanohiukkasten kemiallisen koostumuksen mittaamisen kyseisellä mittalaitteella. SPAI:n käyttö 35-kertaisti mitatun nanohiukkaspitoisuuden. Kehitetyillä metodeilla on sovellutuksia myös muualla, kuin ajoneuvojen pakokaasuhiukkasten mittaamisen piirissä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4968]