Autonomisten autojen käyttäjäkokemuksen heikkoudet ja kehittäminen
Koponen, Jenni (2024)
Koponen, Jenni
2024
Tietojenkäsittelytieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Computer Sciences
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-08-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202407097569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202407097569
Tiivistelmä
Autonomiset autot ovat kehittyneet nopeasti, ja ovat tulevaisuudessa yhä enemmän osa kaupungin katukuvaa. Autoja on eri tasoja tasosta 0 (ei ollenkaan autonomiaa) tasoon 5 (täysin autonominen ilman ihmisen mahdollisuutta ohjaamiselle). Tässä tutkielmassa tarkastellaan käyttäjäkokemuksen heikkouksia autonomissa autoissa ja selvitetään parannusehdotuksia löydetyille heikkouksille. Työn tavoite on selvittää, millaisen käyttäjäkokemuksen autonomiset autot tarjoavat, ja mitkä asiat vaikuttavat siihen. Työn pääpaino on korkeamman tason autonomioissa, sillä niiden käyttäjäkokemus eroaa voimakkaammin tavallisten autojen käyttäjäkokemuksesta, johon ihmiset ovat jo tottuneet.
Työ alkaa autonomisiin autoihin, niiden eri tasoihin sekä toimintaan ja kehitykseen perehtymisellä. Sen jälkeen käydään läpi erilaisia käyttäjäkokemuksen haasteita autonomisissa autoissa. Tulokset osoittavat, että käyttäjäkokemukseen vaikuttavia heikkouksia autonomisissa autoissa ovat luottamuksen puute, auton tekemät virheet sekä huono käyttöliittymä. Heikkouksien löytämisen jälkeen käsitellään keinoja, joilla autojen käyttäjäkokemusta voitaisiin parantaa. Näitä keinoja ovat esimerkiksi käyttäjäänsä mukautuva käyttöliittymä, keskusteleva ja luonnollinen käyttöliittymä sekä luottamuksen parantaminen. Työn lopussa on keskustelukappale ja yhteenveto, joissa käsitellään saatuja tuloksia.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset osoittavat, että autonomisissa autoissa on vielä useita heikkouksia niiden käyttäjäkokemukseen liittyen, joten toimet käyttäjäkokemuksen parantamiseksi ovat välttämättömiä. Korkeamman tason autonomiset autot ovat vielä tulossa, mutta niiden käyttäjäkokemukseen on hyvä kiinnittää huomiota ajoissa, jotta ne saadaan liikenteeseen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Hyvällä käyttäjäkokemuksella saadaan myös luotua ihmisille positiivinen kuva autonomisista autoista, joka vaikuttaa ostettujen autojen määrään.
Työ alkaa autonomisiin autoihin, niiden eri tasoihin sekä toimintaan ja kehitykseen perehtymisellä. Sen jälkeen käydään läpi erilaisia käyttäjäkokemuksen haasteita autonomisissa autoissa. Tulokset osoittavat, että käyttäjäkokemukseen vaikuttavia heikkouksia autonomisissa autoissa ovat luottamuksen puute, auton tekemät virheet sekä huono käyttöliittymä. Heikkouksien löytämisen jälkeen käsitellään keinoja, joilla autojen käyttäjäkokemusta voitaisiin parantaa. Näitä keinoja ovat esimerkiksi käyttäjäänsä mukautuva käyttöliittymä, keskusteleva ja luonnollinen käyttöliittymä sekä luottamuksen parantaminen. Työn lopussa on keskustelukappale ja yhteenveto, joissa käsitellään saatuja tuloksia.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset osoittavat, että autonomisissa autoissa on vielä useita heikkouksia niiden käyttäjäkokemukseen liittyen, joten toimet käyttäjäkokemuksen parantamiseksi ovat välttämättömiä. Korkeamman tason autonomiset autot ovat vielä tulossa, mutta niiden käyttäjäkokemukseen on hyvä kiinnittää huomiota ajoissa, jotta ne saadaan liikenteeseen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Hyvällä käyttäjäkokemuksella saadaan myös luotua ihmisille positiivinen kuva autonomisista autoista, joka vaikuttaa ostettujen autojen määrään.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8996]