Työ, tunteet ja affektit OnlyFans-alustalla : analyysi virtuaalisesta seksityöstä ansaitsemisen ja vapautumisen rajapintana
Uosukainen, Sonja (2024)
Uosukainen, Sonja
2024
Yhteiskuntatutkimuksen maisteriohjelma - Master's Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-07-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202407027485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202407027485
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on OnlyFans-alustalla tehtävä virtuaalinen seksityö. Tutkielmassa tarkastellaan eroottisen sisällön tai aikuisviihteen tuottamista OnlyFans-alustalle, ja tarkoituksena on tuottaa tietoa siitä millaista OnlyFansin tekeminen on työnä ja/tai harrastuksena, minkälaisia tunteita ja affekteja siihen liittyy, miksi sitä tehdään, ja millä keinoilla siinä voi menestyä. Tutkielman aineistona toimii yhdentoista eroottista sisältöä OnlyFansiin tekevän sisällöntuottajan haastattelut, jotka on kerätty syksyllä 2021, loppuvuodesta 2023, ja alkuvuodesta 2024. Tutkielma on laadullinen, ja analyysimenetelmänä toimii teoreettisesti ohjautunut sisällönanalyysi. Tutkielman tarkoituksena on tuottaa lisää tietoa nopeasti suosiota saaneesta OnlyFans-sisällöntuotannosta osana alustatyön, seksityön, kaupallisen ja amatööripornon, sekä sosiaalisen median konteksteja. Tutkielma on jatkoa vuonna 2022 julkaistulle kandidaatintutkielmalleni, ja hyödynnän sitä varten kerättyjä haastatteluja osana aineistoa.
Tutkielma perustuu sosiologiseen ilmiön ymmärtämisen lähtökohtaan, ja sijoittuu seksityön ja pornon tutkimuksen, sekä työelämän tutkimuksen lomaan. Tutkielman teoreettinen tausta koostuu aiemmasta seksityön ja pornon tutkimuksesta, uuden työn, digitaalisen työn ja sosiaalisen median työn tutkimuksesta, tunteen ja affektin käsitteistä, sekä myöhäisen kapitalismin työhön liitetyistä teorioista ja käsitteistöstä. Seksityön tutkimuksen ja pornon tutkimuksen osalta ammennan erityisesti Susanna Paasosen ja Anna Kontulan jäsennyksistä, uuden työn teorioiden osalta keskityn prekaariin työhön, ja digitaalisen ja sosiaalisen median työn osalta nojaan paljolti Crystal Abidinin ja Brooke Erin Duffyn käsitteisiin. Tunteiden ja affektien määrittelyssä hyödynnän Brian Massumin ajattelua. Myöhäisen kapitalismin työtä käsittelevien teorioiden osalta sovellan autonomimarxisti Maurizio Lazzaraton immateriaalisen työn käsitettä, sekä Michael Hardtin ja Antonio Negrin affektiivisen työn käsitettä. Hardtin ja Negrin mukaan tunteet sekä tuntemuksia tuottava ja manipuloiva työ on erittäin oleellinen osa-alue nykykapitalismin arvontuotantoa.
Tutkielman tuloksina korostuvat työn yksityisyrittäjämäinen luonne, sekä haastateltujen motivaatio tehdä OnlyFansia vaihtoehtona aikaan ja paikkaan sidotulle, ylhäältä ohjatulle palkkatyölle. OnlyFans koettiin myös kehollisen ja seksuaalisen vapautumisen paikkana, ja eräänlaisena sosiaalisen median jatkeena, jossa koetaan hyvää oloa tuottavia tunteita ja affekteja. OnlyFansissa ansaitaan tuottamalla alustalle seksuaalisia sisältöjä, vuorovaikuttamalla tilaajien kanssa, sekä kaupallistamalla seksuaalisia ja hyvän olon affekteja. Eroottinen OnlyFans-sisällöntuotanto on määriteltävissä virtuaaliseksi seksityön muodoksi, ja se on prekaaria ja affektiivista alustatyötä, jossa on useita immateriaalisen työn elementtejä. Aineistossani ilmeni OnlyFans-sisällöntuotannon piirteiden muuttumista haastatteluajankohtien välillä, ja alustalla tehty sisältö oli vuodenvaihteessa 2023–2024 kerätyssä aineistossa alkanut muistuttaa enemmän kaupallista pornoa verrattuna vuonna 2021 kerätyssä aineistossa kuvailtuun OnlyFansissä tehtävään sisältöön. Myös puhe omasta sisällöntuotannosta oli osin muuttunut, ja verrattuna vuoden 2021 haastatteluihin, vuodenvaihteessa 2023 ja 2024 haastatellut kuvailivat sisällöntuotantoaan suoremmin pornoksi. OnlyFans-sisällöntuotantoon työnä ja/tai harrastuksena liittyi ristiriitaisuuksia ja vastakkaisia vaikutuksia, ja alustalla koettiin olevan mahdollista menestyä kovalla työllä, tai otollisten taustatekijöiden, kuten suuren sosiaalisen median seuraajamäärän tai muutoin saadun näkyvyyden myötä.
Tutkielma perustuu sosiologiseen ilmiön ymmärtämisen lähtökohtaan, ja sijoittuu seksityön ja pornon tutkimuksen, sekä työelämän tutkimuksen lomaan. Tutkielman teoreettinen tausta koostuu aiemmasta seksityön ja pornon tutkimuksesta, uuden työn, digitaalisen työn ja sosiaalisen median työn tutkimuksesta, tunteen ja affektin käsitteistä, sekä myöhäisen kapitalismin työhön liitetyistä teorioista ja käsitteistöstä. Seksityön tutkimuksen ja pornon tutkimuksen osalta ammennan erityisesti Susanna Paasosen ja Anna Kontulan jäsennyksistä, uuden työn teorioiden osalta keskityn prekaariin työhön, ja digitaalisen ja sosiaalisen median työn osalta nojaan paljolti Crystal Abidinin ja Brooke Erin Duffyn käsitteisiin. Tunteiden ja affektien määrittelyssä hyödynnän Brian Massumin ajattelua. Myöhäisen kapitalismin työtä käsittelevien teorioiden osalta sovellan autonomimarxisti Maurizio Lazzaraton immateriaalisen työn käsitettä, sekä Michael Hardtin ja Antonio Negrin affektiivisen työn käsitettä. Hardtin ja Negrin mukaan tunteet sekä tuntemuksia tuottava ja manipuloiva työ on erittäin oleellinen osa-alue nykykapitalismin arvontuotantoa.
Tutkielman tuloksina korostuvat työn yksityisyrittäjämäinen luonne, sekä haastateltujen motivaatio tehdä OnlyFansia vaihtoehtona aikaan ja paikkaan sidotulle, ylhäältä ohjatulle palkkatyölle. OnlyFans koettiin myös kehollisen ja seksuaalisen vapautumisen paikkana, ja eräänlaisena sosiaalisen median jatkeena, jossa koetaan hyvää oloa tuottavia tunteita ja affekteja. OnlyFansissa ansaitaan tuottamalla alustalle seksuaalisia sisältöjä, vuorovaikuttamalla tilaajien kanssa, sekä kaupallistamalla seksuaalisia ja hyvän olon affekteja. Eroottinen OnlyFans-sisällöntuotanto on määriteltävissä virtuaaliseksi seksityön muodoksi, ja se on prekaaria ja affektiivista alustatyötä, jossa on useita immateriaalisen työn elementtejä. Aineistossani ilmeni OnlyFans-sisällöntuotannon piirteiden muuttumista haastatteluajankohtien välillä, ja alustalla tehty sisältö oli vuodenvaihteessa 2023–2024 kerätyssä aineistossa alkanut muistuttaa enemmän kaupallista pornoa verrattuna vuonna 2021 kerätyssä aineistossa kuvailtuun OnlyFansissä tehtävään sisältöön. Myös puhe omasta sisällöntuotannosta oli osin muuttunut, ja verrattuna vuoden 2021 haastatteluihin, vuodenvaihteessa 2023 ja 2024 haastatellut kuvailivat sisällöntuotantoaan suoremmin pornoksi. OnlyFans-sisällöntuotantoon työnä ja/tai harrastuksena liittyi ristiriitaisuuksia ja vastakkaisia vaikutuksia, ja alustalla koettiin olevan mahdollista menestyä kovalla työllä, tai otollisten taustatekijöiden, kuten suuren sosiaalisen median seuraajamäärän tai muutoin saadun näkyvyyden myötä.