ADHD lasten kuvakirjoissa
Peltoniemi-Honkola, Anna (2024)
Peltoniemi-Honkola, Anna
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-06-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202406287438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202406287438
Tiivistelmä
Tässä laadullisessa tutkimuksessa tutkittiin, kuinka ADHD näkyy lasten kuvakirjoissa. Kandidaatintutkielman aihevalinta on perusteltu, sillä ADHD- diagnoosien määrä on lisääntynyt valtavasti ja aihetta on tutkittu myös paljon. Viimevuosina ADHD- diagnoosien määrä on kasvanut minkä uskotaan liittyvän ADHD:n aiempaa parempaan tunnistamiseen. ADHD diagnoosi on yleisempi pojilla kuin tytöillä. Tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriö ADHD on yksi aikamme tutkituimmista lapsuuden häiriöistä, joka ei rajoitu vain lapsuusvuosiin, vaan diagnooseja tehdään myös aikuisiässä. ADHD-oireet voivat tulla esille jo pienellä lapsella ja ADHD:lle tyypillisiä piirteitä omaavien lasten määrä on lisääntynyt myös varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa.
ADHD:tä käsitteleviä kuvakirjoja on ilmestynyt suomennettuna 2000-luvulla ja tätä tutkimusta varten löysin kolme käännöskirjallisuutena ilmestynyttä lasten kuvakirjaa, joista kaksi käsittelee suorasti ja yksi epäsuorasti ADHD:ta. Kirjat ovat ilmestyneet suomennettuna vuosina 2008–2020. Tutkimusaineisto koostui kolmesta lasten kuvakirjasta. Metodina tässä tutkimuksessa on laadullinen tutkimus. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimistani kirjoista välittyy realistinen kuva ADHD:lle tyypillisistä piirteistä haasteineen. Niissä kuvataan hyvin ADHD piirteitä omaavan lapsen tapaa toimia arjessa ja aikuisten tapaa suhtautua ja toimia ADHD-diagnosoidun lapsen tai ADHD piirteitä omaavan lapsen kanssa. Kirjat ovat tärkeä pedagoginen työkalu varhaiskasvatuksessa ja niiden avulla voidaan käsitellä erilaisia aiheita, tässä tapauksessa ADHD:ta lastenkirjallisuuden avulla yhteisillä lukuhetkillä lasten kanssa.
Tässä tutkimuksessa tutkimusaineistona olevia kaikkia kolmea teosta voisi hyvin käyttää varhaiskasvatuksessa, esiopetuksessa ja alkuopetuksessa pedagogisena työkaluna, varsinkin jos ryhmässä on ADHD- diagnoosin saaneita tai ADHD-piirteitä omaavia lapsia. Niissä on hyvää tietoa myös ryhmän aikuisille ADHD piirteistä ja diagnosointikriteereistä.
ADHD:tä käsitteleviä kuvakirjoja on ilmestynyt suomennettuna 2000-luvulla ja tätä tutkimusta varten löysin kolme käännöskirjallisuutena ilmestynyttä lasten kuvakirjaa, joista kaksi käsittelee suorasti ja yksi epäsuorasti ADHD:ta. Kirjat ovat ilmestyneet suomennettuna vuosina 2008–2020. Tutkimusaineisto koostui kolmesta lasten kuvakirjasta. Metodina tässä tutkimuksessa on laadullinen tutkimus. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimistani kirjoista välittyy realistinen kuva ADHD:lle tyypillisistä piirteistä haasteineen. Niissä kuvataan hyvin ADHD piirteitä omaavan lapsen tapaa toimia arjessa ja aikuisten tapaa suhtautua ja toimia ADHD-diagnosoidun lapsen tai ADHD piirteitä omaavan lapsen kanssa. Kirjat ovat tärkeä pedagoginen työkalu varhaiskasvatuksessa ja niiden avulla voidaan käsitellä erilaisia aiheita, tässä tapauksessa ADHD:ta lastenkirjallisuuden avulla yhteisillä lukuhetkillä lasten kanssa.
Tässä tutkimuksessa tutkimusaineistona olevia kaikkia kolmea teosta voisi hyvin käyttää varhaiskasvatuksessa, esiopetuksessa ja alkuopetuksessa pedagogisena työkaluna, varsinkin jos ryhmässä on ADHD- diagnoosin saaneita tai ADHD-piirteitä omaavia lapsia. Niissä on hyvää tietoa myös ryhmän aikuisille ADHD piirteistä ja diagnosointikriteereistä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8596]