Tiekuljetusten sähköiset kuljetusasiakirjat Euroopan unionissa
Jyväkorpi, Laura (2024)
Jyväkorpi, Laura
2024
Rakennustekniikan kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Civil Engineering
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-06-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202406277432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202406277432
Tiivistelmä
Euroopan unionissa pyritään edistämään digitalisaatiota. Digitalisaatiota EU:ssa ja Suomessa on vienyt eteenpäin erilaiset lait, säädökset ja asetukset. Yksi näistä asetuksista on eFTI-asetus, jonka tavoitteena on mahdollistaa sähköisten kuljetusasiakirjojen tarkastelu viranomaiskäytössä.
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, miten ja mitä kuljetusasiakirjoja käytetään sähköisenä EU:ssa ja Suomessa nykytilassa. Tutkimuksessa selvitettiin, mikä on eFTI-asetus ja miten se tulee vaikuttamaan nykytilan mukaiseen sähköisten kuljetusasiakirjojen käyttöön. Tutkimuksessa tarkastellaan sähköisiin kuljetusasiakirjoihin siirtymisen hyöty- ja haittapuolia. Päätutkimuskysymyksenä on: mikä on kuljetusasiakirjojen nykytila tieliikenteessä? Päätutkimuskysymyksen avulla pyritään kartoittamaan sitä, miten paljon sähköisiä asiakirjoja käytetään ja miten eFTI-asetus tulee muuttamaan tilannetta.
Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa etsittiin olemassa olevaa tietoa ja tutkimusta siitä, millainen on sähköisten kuljetusasiakirjojen nykytila. Tutkimuksessa etsittiin tietoa koskien eFTI-asetusta sekä sen vaikutuksista.
Työssä tuli esille, että sähköisiin asiakirjoihin siirryttäessä on niin hyötyjä kuin haittoja. Asiakirjojen sähköistämisellä saavutetaan huomattavia rahallisia hyötyjä. Se tulee tehostamaan asioiden käsittelyä niin viranomaisten kuin kuljettajien puolesta sekä parantamaan ympäristön kestävyyttä. Haasteiksi sähköisiin asiakirjoihin siirtymiseen löydettiin ihmisten vanhanaikaiset asenteet, tekniset haasteet sekä haasteet eri maiden järjestelmien yhteensovittamisessa.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että kuljetuksissa käytetään sähköisiä asiakirjoja, mutta niiden käyttöä ja merkitystä lisätään tulevaisuudessa. Sähköisistä kuljetusasiakirjoista ja niiden käytöstä ei ole vielä kovin paljoa tutkimusta, sillä puhutaan suhteellisen uudesta asiasta. Tutkimus oli näiltä osin suppea, ja siitä saisi laajemman tekemällä esimerkiksi asiantuntijahaastatteluita aiheesta.
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, miten ja mitä kuljetusasiakirjoja käytetään sähköisenä EU:ssa ja Suomessa nykytilassa. Tutkimuksessa selvitettiin, mikä on eFTI-asetus ja miten se tulee vaikuttamaan nykytilan mukaiseen sähköisten kuljetusasiakirjojen käyttöön. Tutkimuksessa tarkastellaan sähköisiin kuljetusasiakirjoihin siirtymisen hyöty- ja haittapuolia. Päätutkimuskysymyksenä on: mikä on kuljetusasiakirjojen nykytila tieliikenteessä? Päätutkimuskysymyksen avulla pyritään kartoittamaan sitä, miten paljon sähköisiä asiakirjoja käytetään ja miten eFTI-asetus tulee muuttamaan tilannetta.
Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa etsittiin olemassa olevaa tietoa ja tutkimusta siitä, millainen on sähköisten kuljetusasiakirjojen nykytila. Tutkimuksessa etsittiin tietoa koskien eFTI-asetusta sekä sen vaikutuksista.
Työssä tuli esille, että sähköisiin asiakirjoihin siirryttäessä on niin hyötyjä kuin haittoja. Asiakirjojen sähköistämisellä saavutetaan huomattavia rahallisia hyötyjä. Se tulee tehostamaan asioiden käsittelyä niin viranomaisten kuin kuljettajien puolesta sekä parantamaan ympäristön kestävyyttä. Haasteiksi sähköisiin asiakirjoihin siirtymiseen löydettiin ihmisten vanhanaikaiset asenteet, tekniset haasteet sekä haasteet eri maiden järjestelmien yhteensovittamisessa.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että kuljetuksissa käytetään sähköisiä asiakirjoja, mutta niiden käyttöä ja merkitystä lisätään tulevaisuudessa. Sähköisistä kuljetusasiakirjoista ja niiden käytöstä ei ole vielä kovin paljoa tutkimusta, sillä puhutaan suhteellisen uudesta asiasta. Tutkimus oli näiltä osin suppea, ja siitä saisi laajemman tekemällä esimerkiksi asiantuntijahaastatteluita aiheesta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8907]