Oppimisteorioiden hyödyntäminen osaamisperustaisessa sähkö- ja automaatiotekniikan oppimisympäristössä
Tiilikainen, Sami (2024)
Tiilikainen, Sami
2024
Automaatiotekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Automation Engineering
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-08-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202406277425
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202406277425
Tiivistelmä
Tässä diplomityössä keskityttiin tutkimaan erilaisten oppimisteorioiden hyödyntämistä osaamisperustaisessa sähkö- ja automaatiotekniikan ammattikorkeakoulutuksessa. Tutki-muskysymykseksi asetettiin kuinka, eri oppimisteoriat voivat tukea osaamisperustaisen sähkö- ja automaatiotekniikan ammattikorkeakoulutuksen toteuttamista. Tähän vastaamiseksi ja työn rajaamiseksi asetettiin kolme apukysymystä: Miten osaamisperustainen oppimisympäristö luodaan, miten oppimisympäristö saadaan mahdollisimman tehokkaaseen käyttöön ja miten oppimisympäristö tukee jatkuvaa oppimista?
Diplomityössä suunniteltiin olemassa olevan opintojakson kehitteillä olevaan oppimisympäristöön osaamisperustainen oppimistapahtuma hyödyntäen tutkittuja oppimisteorioita. Oppimisteorioita sovellettiin luomalla oppimistapahtumalle pedagoginen suunnitelma, jossa osaamistavoitteiden saavuttamiseen edellytetyt oppimistapahtumat on esitelty opiskelijan sekä opettajan näkökulmasta. Oppimistapahtumat pyrittiin suunnittelemaan siten, että ne vastaavat tutkimuskysymyksien asettamiin tavoitteisiin.
Työn tuloksena saatiin valmis pedagoginen suunnitelma oppimisympäristön käyttöönottoa varten. Pedagoginen suunnitelma vastasi myös tutkimuskysymyksissä esitettyihin vaatimuksiin yksinkertaisten pedagogisten käsikirjoitusten avulla. Oppimisympäristö ei teknisesti ollut diplomityön kirjoittamisen aikana käyttövalmis, joten tuloksissa ei voitu esittää todellisia oppimistuloksia, mutta tuloksena saatu suunnitelma ja pedagogiset käsikirjoitukset todettiin vastaavan tutkimuskysymyksiä ja osaamistavoitteita palvelevaksi kokonaisuudeksi. Samalla todettiin, ettei mikään oppisteoria yksin johda täydelliseen oppimisympäristöön, vaan kaikista oppimisteorioista voidaan poimia parhaita ominaisuuksia palvelemaan oppimisen eri vaiheita.
Diplomityössä suunniteltiin olemassa olevan opintojakson kehitteillä olevaan oppimisympäristöön osaamisperustainen oppimistapahtuma hyödyntäen tutkittuja oppimisteorioita. Oppimisteorioita sovellettiin luomalla oppimistapahtumalle pedagoginen suunnitelma, jossa osaamistavoitteiden saavuttamiseen edellytetyt oppimistapahtumat on esitelty opiskelijan sekä opettajan näkökulmasta. Oppimistapahtumat pyrittiin suunnittelemaan siten, että ne vastaavat tutkimuskysymyksien asettamiin tavoitteisiin.
Työn tuloksena saatiin valmis pedagoginen suunnitelma oppimisympäristön käyttöönottoa varten. Pedagoginen suunnitelma vastasi myös tutkimuskysymyksissä esitettyihin vaatimuksiin yksinkertaisten pedagogisten käsikirjoitusten avulla. Oppimisympäristö ei teknisesti ollut diplomityön kirjoittamisen aikana käyttövalmis, joten tuloksissa ei voitu esittää todellisia oppimistuloksia, mutta tuloksena saatu suunnitelma ja pedagogiset käsikirjoitukset todettiin vastaavan tutkimuskysymyksiä ja osaamistavoitteita palvelevaksi kokonaisuudeksi. Samalla todettiin, ettei mikään oppisteoria yksin johda täydelliseen oppimisympäristöön, vaan kaikista oppimisteorioista voidaan poimia parhaita ominaisuuksia palvelemaan oppimisen eri vaiheita.