Kodin ja koulun yhteistyö yhteisötasolla: alakoulun rehtoreiden näkemys
Myllymäki, Soila Katarina; Rooseli-Heinonsalmi, Jonna Helena (2024)
Myllymäki, Soila Katarina
Rooseli-Heinonsalmi, Jonna Helena
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-06-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202406197305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202406197305
Tiivistelmä
Perusopetuslaki (628/1998, 3§) velvoittaa kotia ja koulua olemaan yhteistyössä lapsen kasvun ja oppimisen edistämiseksi. Toimivan ja vastavuoroisen kodin ja koulun yhteistyön on osoitettu edistävän lapsen kasvua ja hyvinvointia. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa siitä, millä tavalla kodin ja koulun yhteistyö ymmärretään osana rehtorin johtamistyötä yhteisötasolla perusopetuksen alakoulussa. Rehtori on avainasemassa kodin ja koulun yhteistyön johtamisessa ja kehittämisessä. Rehtorin asenne ja toiminta vaikuttavat olennaisesti siihen, millaisen merkityksen kodin ja koulun yhteistyö saa.
Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää, millaisia näkemyksiä rehtoreilla on kodin ja koulun yhteistyön merkityksestä yhteisötasolla. Lisäksi tarkasteltiin, miten kodin ja koulun välistä yhteistyötä rehtorien mukaan käytännössä toteutetaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisesti kyselylomakkeella helmikuussa 2024. Tutkimuksen kohderyhmänä toimi yhden Pirkanmaalaisen kunnan alakoulun rehtorit sekä apulais- ja vararehtorit. Tutkimuksen aineisto koostui yhdentoista rehtorin vastauksista. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla analyysillä.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa rehtorien toimivan kokonaisvastuunkantajina kodin ja koulun yhteistyössä. Rehtoreiden johtajuus painottuu tavoitteelliseen pedagogiseen johtajuuteen, jonka perustana toimii normiohjauksen velvoittavuus. Rehtorit näkevät lapsen edun ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisen kodin ja koulun yhteistyön ytimenä. Kokonaisuudessaan rehtorit näkevät yhteistyön olevan toimivalla tasolla. Tuloksista voidaan päätellä koulun tarjoavan erilaisia tilaisuuksia ja väyliä huoltajille yhteistyöhön osallistumiseksi. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan sanoa, että rehtorit pitävät kodin ja koulun yhteistyötä yhteisötasolla merkityksellisenä toimintana, jota tehdään oppilaan edun nimessä.
Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää, millaisia näkemyksiä rehtoreilla on kodin ja koulun yhteistyön merkityksestä yhteisötasolla. Lisäksi tarkasteltiin, miten kodin ja koulun välistä yhteistyötä rehtorien mukaan käytännössä toteutetaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisesti kyselylomakkeella helmikuussa 2024. Tutkimuksen kohderyhmänä toimi yhden Pirkanmaalaisen kunnan alakoulun rehtorit sekä apulais- ja vararehtorit. Tutkimuksen aineisto koostui yhdentoista rehtorin vastauksista. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla analyysillä.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa rehtorien toimivan kokonaisvastuunkantajina kodin ja koulun yhteistyössä. Rehtoreiden johtajuus painottuu tavoitteelliseen pedagogiseen johtajuuteen, jonka perustana toimii normiohjauksen velvoittavuus. Rehtorit näkevät lapsen edun ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisen kodin ja koulun yhteistyön ytimenä. Kokonaisuudessaan rehtorit näkevät yhteistyön olevan toimivalla tasolla. Tuloksista voidaan päätellä koulun tarjoavan erilaisia tilaisuuksia ja väyliä huoltajille yhteistyöhön osallistumiseksi. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan sanoa, että rehtorit pitävät kodin ja koulun yhteistyötä yhteisötasolla merkityksellisenä toimintana, jota tehdään oppilaan edun nimessä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9001]