Ruokien kohtaaminen ja maisteleminen lastenkirjallisuudessa
Kaarela, Iina (2024)
Kaarela, Iina
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-06-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202406177259
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202406177259
Tiivistelmä
Lastenkirjallisuus on tärkeä osa lasten elämää, ja sen sisällöllä on suuri vastuu tiedon välittäjänä. Ruokaan liittyvät ilmiöt ovat yleisiä aiheita lastenkirjallisuudessa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, kuinka lastenkirjallisuuden päähahmot kohtaavat ruokaa ja maistelevat sitä. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, kuinka lastenkirjojen päähahmojen ruoan maistelutilanteita kuvataan ja kuinka toiset hahmot suhtautuvat näihin tilanteisiin. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin ruoka- ja ravitsemuskasvatusta, Sapere-ruokakasvatusmenetelmää sekä lastenkirjallisuutta.
Tutkimuskysymykset olivat: Miten kirjan päähahmot kokevat ruoan maistamisen ja ruoan kohtaamisen? Miten muut kirjan hahmot suhtautuvat päähahmon maistelemiseen? Tutkimusaineistona oli viisi suomenkielistä lastenkirjaa. Aineiston lastenkirjat olivat tarinallisia kuvakirjoja. Aineiston analyysi kohdistui lastenkirjojen tekstiin. Tutkimus toteutettiin kasvatustieteellisestä näkökulmasta ja siinä hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimustulokset osoittivat, että aineiston lastenkirjoissa päähahmot maistelivat ja kohtasivat ruokia monella tavalla. Aineiston lastenkirjallisuudessa päähahmojen ruoan kohtaamisessa ja maistamisessa erottui kolme teemaa: kirjojen päähahmojen ruoan kohtaamisen ja maistelemisen tilanne, kirjojen päähahmojen ruoan kohtaamisen ja maistelemisen tilanteissa syntyvät mielikuvituksen tuotokset sekä kirjojen päähahmojen ruoan kohtaamisen ja maistamisen aiheuttamat tunteet. Lastenkirjojen muiden hahmojen suhtautuminen ruoan maisteluun näkyi osallistumisena, suostutteluna ja kannustamisena. Osallistuminen tapahtui ruoan valmistamisena, keskusteluna ja yhteisenä ruokailuna. Suostuttelu ilmeni sekä positiivisten että negatiivisten verukkeiden avulla. Aineiston kaikista kirjoista löytyi vähintään yksi kannustava kommentti päähenkilölle ruoan kohtaamiseen ja maistelemiseen. Tutkimus osoitti, että ruoan kohtaamista ja maistelemista kuvattiin monipuolisesti lastenkirjoissa. Lastenkirjojen avulla voidaan auttaa lapsia samaistumaan kirjojen hahmoihin ja heidän kokemuksiinsa sekä tukea heidän ruoka- ja ravitsemuskasvatustaan.
Tutkimuskysymykset olivat: Miten kirjan päähahmot kokevat ruoan maistamisen ja ruoan kohtaamisen? Miten muut kirjan hahmot suhtautuvat päähahmon maistelemiseen? Tutkimusaineistona oli viisi suomenkielistä lastenkirjaa. Aineiston lastenkirjat olivat tarinallisia kuvakirjoja. Aineiston analyysi kohdistui lastenkirjojen tekstiin. Tutkimus toteutettiin kasvatustieteellisestä näkökulmasta ja siinä hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimustulokset osoittivat, että aineiston lastenkirjoissa päähahmot maistelivat ja kohtasivat ruokia monella tavalla. Aineiston lastenkirjallisuudessa päähahmojen ruoan kohtaamisessa ja maistamisessa erottui kolme teemaa: kirjojen päähahmojen ruoan kohtaamisen ja maistelemisen tilanne, kirjojen päähahmojen ruoan kohtaamisen ja maistelemisen tilanteissa syntyvät mielikuvituksen tuotokset sekä kirjojen päähahmojen ruoan kohtaamisen ja maistamisen aiheuttamat tunteet. Lastenkirjojen muiden hahmojen suhtautuminen ruoan maisteluun näkyi osallistumisena, suostutteluna ja kannustamisena. Osallistuminen tapahtui ruoan valmistamisena, keskusteluna ja yhteisenä ruokailuna. Suostuttelu ilmeni sekä positiivisten että negatiivisten verukkeiden avulla. Aineiston kaikista kirjoista löytyi vähintään yksi kannustava kommentti päähenkilölle ruoan kohtaamiseen ja maistelemiseen. Tutkimus osoitti, että ruoan kohtaamista ja maistelemista kuvattiin monipuolisesti lastenkirjoissa. Lastenkirjojen avulla voidaan auttaa lapsia samaistumaan kirjojen hahmoihin ja heidän kokemuksiinsa sekä tukea heidän ruoka- ja ravitsemuskasvatustaan.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8918]