Uutismedia verkossa 2024. Reuters-instituutin Digital News Report - Suomen maaraportti
Reunanen, Esa; Alanne, Noora; Hubara, Koko; Kauppinen, Perttu; Mäkinen, Esa; Shingler, Noora; Silfverberg, Kalle (2024)
Reunanen, Esa
Alanne, Noora
Hubara, Koko
Kauppinen, Perttu
Mäkinen, Esa
Shingler, Noora
Silfverberg, Kalle
Tampereen yliopisto
2024
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3504-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3504-5
Tiivistelmä
Raporttiin on koostettu Oxfordin yliopiston Reuters-instituutin kansainvälisen Digital News Report 2024 -kyselytutkimuksen keskeisiä tuloksia Suomen näkökulmasta. Raportti sisältää tietoa muun muassa eri medioiden käytöstä uutislähteenä, uutisia kohtaan tunnetusta luottamuksesta, väylistä verkkouutisiin, uutisten jakamisesta ja niistä keskustelusta, uutisvideoiden ja podcastien käytöstä sekä verkkouutisista maksamisesta.
Suomelle erityinen piirre on perinteisten mediayritysten vahva asema myös verkossa. Suomessa uutisiin myös luotetaan yleisemmin kuin vertailun muissa maissa. Verkkouutisista kertoi vuoden aikana maksaneensa 20 prosenttia suomalaisvastaajista.
Kansainvälinen tutkimus tehtiin vuonna 2024 kolmannentoista kerran, ja Suomi osallistui siihen nyt yhdettätoista kertaa. Kaikkiaan kyselyssä oli mukana 47 maata. Suomen maaraportti tehtiin Tampereen yliopiston viestintätieteiden tutkimuskeskuksessa (Taru) ja sen rahoitti Media-alan tutkimussäätiö. Media-alan tutkimussäätiö huolehti raportin taitosta ja kommenttipuheenvuorojen kokoamisesta.
Suomelle erityinen piirre on perinteisten mediayritysten vahva asema myös verkossa. Suomessa uutisiin myös luotetaan yleisemmin kuin vertailun muissa maissa. Verkkouutisista kertoi vuoden aikana maksaneensa 20 prosenttia suomalaisvastaajista.
Kansainvälinen tutkimus tehtiin vuonna 2024 kolmannentoista kerran, ja Suomi osallistui siihen nyt yhdettätoista kertaa. Kaikkiaan kyselyssä oli mukana 47 maata. Suomen maaraportti tehtiin Tampereen yliopiston viestintätieteiden tutkimuskeskuksessa (Taru) ja sen rahoitti Media-alan tutkimussäätiö. Media-alan tutkimussäätiö huolehti raportin taitosta ja kommenttipuheenvuorojen kokoamisesta.