Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Monelle pelimoottorille kehittäminen : tapaustutkimus pelin siirtämisestä Unity-alustalta Godot-alustalle

Hämäläinen, Samu (2024)

 
Avaa tiedosto
HamalainenSamu.pdf (3.604Mt)
Lataukset: 



Hämäläinen, Samu
2024

Tietojenkäsittelyopin maisteriohjelma - Master's Programme in Computer Science
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-06-23
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202406127170
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tehdään tutkimus monelle pelimoottorille kehittämisestä. Tutkimus tehdään siirtämällä ensin Unitylla tehty pelin prototyyppi Godottiin ja näin saadaan selville, mitkä asiat vaikuttavat monelle pelimoottorille kehittäessä. Tästä nähdään mitä asioita tarvitsee huomioida monelle pelimoottorille kehittäessä ja mitkä asiat aiheuttavat ongelmia. Näitä saatuja tuloksia vertaillaan aiempien samankaltaisten tutkimusten tulosten kanssa ja päädytään yleisiin ratkaisuihin miten kehitetään monelle pelimoottorille.
Pelimoottorit ovat pelien tekoon tarkoitettu työkalu, jolla käyttäjä pystyy helpommin luomaan videopelejä hyödyntämällä aiemmin tehtyjä valmiita konsepteja. Tämän avulla pelinkehittäjä voi luoda haluamaansa pelimaailmaa, ilman että hänen täytyy ohjelmoida itse kaikki alusta alkaen. Steamin ja itch.io tilastojen mukaan eniten käytettyihin pelimoottoreihin kuuluu Unity sekä Godot. Tämän takia nämä pelimoottorit valitaankin tutkielmassa tehtävään tutkimukseen. Unity on helppokäyttöinen pelimoottori ja myös kaikista käytetyin molempien tilastojen mukaan. Kun taas Godot on samankaltainen pelimoottori, mutta avoimen lähdekoodin ja täysin ilmainen.
Tutkimuksen pelin prototyypin siirron kanssa kohdataan ongelmia joidenkin skriptien ja pelimoottorien erojen vuoksi. Valmiiden assettien siirto tutkimuksessa onnistuu parhaiten, mutta siinäkin on yksittäisiä ongelmakohtia tiedostotyyppien takia. Myöskin pelimoottorien fysiikkojen kanssa on eroavaisuuksia, jotka aiheuttavat eroja pelin lopputulosten kanssa. Monelle pelimoottorille kehittäessä on tärkeää arvioida, kuinka paljon resursseja siihen on järkevää käyttää, jotta tulokset olisivat samanlaisia. Myöskin siirtäessä monet pelimoottorin valmiit ominaisuudet aiheuttavat ongelmia, mutta niiden itse tekeminen skriptien avulla vaatisi taas enemmän kehitysaikaa.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40064]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste