"Asiaa alkoholista sinulle nuori": Oy Alko Ab:n tuottama nuorten valistusmateriaali 1985–1995
Niemonen, Otto (2024)
Niemonen, Otto
2024
Historian maisteriohjelma - Master's Programme in History
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-06-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202406097054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202406097054
Tiivistelmä
Oy Alko Ab oli vuosina 1985–1995 alkoholin tuonti-, vienti-, valmistus- ja vähittäismyyntimonopolia johtava suuryritys, jonka laajoihin tehtäviin kuului myös Suomen alkoholipolitiikkaan osallistuminen tutkimustyötä rahoittamalla sekä valistustyötä tekemällä. Tutkimusajanjaksona Alko tuotti laajan valikoiman valistusmateriaaleja itsenäisesti tai yhteistyössä viranomaisten, sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköiden sekä kansalaisjärjestöjen kanssa. Valistusmateriaali käsitti esitteitä ja valistuspelejä, joiden kohdeyleisönä oli Alkon täysi-ikäisen kuluttaja- ja asiakaskunnan lisäksi nuoriso.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan alkoholivalistusesitteitä, joita tuottivat Alkon kuluttaja- ja haittavalistuksen (1985–1987), kuluttajavalistuksen ja alkoholitiedotuksen (1988–1991) sekä alkoholipoliittisen suunnittelun ja tiedotuksen (1992–1995) osastojen, sekä Alkon yhdessä Tietotoimisto Erkki Haaramon kanssa tuottamia tietokoneelle tarkoitettuja valistuspelejä sisältöineen. Tutkimuskysymyksenä on: Mitä alkoholivalistuksen teemoja Alko on hyödyntänyt nuorten valistamiseksi esitteissä ja valistuspeleissä? Lisäksi tutkimus vastaa kysymyksiin: Miten valistus näkyy? Millaista keskustelua Alko on halunnut herättää ja mistä aiheista? Mitä alkoholivalistuksen kestoteemoja ja toisaalta mitä omia teemoja Alko on käyttänyt keskustelun herättämiseen? Miten nuoria puhutellaan valistusmateriaalissa ja miten he siinä näkyvät?
Kaikki Alkon tutkimusaikana tuottamat esitteet ja pelit eivät ole yksinomaan nuorille suunnattuja. Nuoriso esiintyy niissä kuitenkin alkoholia käyttävänä, sille altistuvana tai alkoholin aiheuttamista haittavaikutuksista rinnakkaiskärsivänä ryhmänä läpi tutkimusajanjakson. Alkon tuottamista materiaaleista esitteet edustavat perinteistä valistusmateriaalia, mutta tietokonepelien osalta Alko on ollut edelläkävijä.
Alkon valistustyötä tekevät yksiköt sekä lukuisat Alkon kanssa yhteistyössä toimineet yhteisöt ovat pyrkineet vaikuttamaan kohdeyleisöönsä suomalaisen alkoholivalistuksen tuttua teemavalikoimaa hyödyntäen. Nuoria on valistettu ja heihin on vedottu toissijaisesti sekä päätoimisesti. Toiminnassa on nähtävissä Alkon pyrkimys vahvistaa omaa asemaansa alkoholipoliittisena toimijana ja korostaa suomalaisen alkoholipoliittisen järjestelmän merkitystä esimerkiksi kansanterveyden näkökulmasta.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan alkoholivalistusesitteitä, joita tuottivat Alkon kuluttaja- ja haittavalistuksen (1985–1987), kuluttajavalistuksen ja alkoholitiedotuksen (1988–1991) sekä alkoholipoliittisen suunnittelun ja tiedotuksen (1992–1995) osastojen, sekä Alkon yhdessä Tietotoimisto Erkki Haaramon kanssa tuottamia tietokoneelle tarkoitettuja valistuspelejä sisältöineen. Tutkimuskysymyksenä on: Mitä alkoholivalistuksen teemoja Alko on hyödyntänyt nuorten valistamiseksi esitteissä ja valistuspeleissä? Lisäksi tutkimus vastaa kysymyksiin: Miten valistus näkyy? Millaista keskustelua Alko on halunnut herättää ja mistä aiheista? Mitä alkoholivalistuksen kestoteemoja ja toisaalta mitä omia teemoja Alko on käyttänyt keskustelun herättämiseen? Miten nuoria puhutellaan valistusmateriaalissa ja miten he siinä näkyvät?
Kaikki Alkon tutkimusaikana tuottamat esitteet ja pelit eivät ole yksinomaan nuorille suunnattuja. Nuoriso esiintyy niissä kuitenkin alkoholia käyttävänä, sille altistuvana tai alkoholin aiheuttamista haittavaikutuksista rinnakkaiskärsivänä ryhmänä läpi tutkimusajanjakson. Alkon tuottamista materiaaleista esitteet edustavat perinteistä valistusmateriaalia, mutta tietokonepelien osalta Alko on ollut edelläkävijä.
Alkon valistustyötä tekevät yksiköt sekä lukuisat Alkon kanssa yhteistyössä toimineet yhteisöt ovat pyrkineet vaikuttamaan kohdeyleisöönsä suomalaisen alkoholivalistuksen tuttua teemavalikoimaa hyödyntäen. Nuoria on valistettu ja heihin on vedottu toissijaisesti sekä päätoimisesti. Toiminnassa on nähtävissä Alkon pyrkimys vahvistaa omaa asemaansa alkoholipoliittisena toimijana ja korostaa suomalaisen alkoholipoliittisen järjestelmän merkitystä esimerkiksi kansanterveyden näkökulmasta.