Opettajien käsityksiä leikistä esiopetuksessa
Kalervo, Saana (2024)
Kalervo, Saana
2024
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma, varhaiskasvatus - Master´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-06-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202406036645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202406036645
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä opettajilla on leikistä esiopetuksessa sekä tutkia, millaisena opettajat näkevät oman roolinsa leikin kontekstissa. Kansainvälisissä tutkimuksissa on havaittu, että akateemisten taitojen mahdollisimman varhainen opettaminen on noussut vallitsevaksi ihanteeksi ja se näkyy esiopetuksessa leikin arvostuksen heikentymisenä. Suomalaisessa esiopetuksessa leikin merkitys osana lapsen oppimista tunnustetaan opetussuunnitelmatasolla, mutta leikin käsitteen määrittely on osoittautunut asiakirjoissa epätarkaksi. Aiemmissa tutkimuksissa on lisäksi ilmennyt, että opettajien käsitykset leikin ja oppimisen välisestä suhteesta voivat vaikuttaa siihen, missä määrin leikkiä mahdollistetaan esiopetuksessa.
Tutkimus nojautuu fenomenografiseen tutkimusotteeseen, jossa tarkastelun kohteena ovat ihmisten erilaiset käsitykset tutkittavasta ilmiöstä. Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää (4) esiopetuksessa työskentelevää tai työskennellyttä opettajaa keväällä 2024. Analyysissä aineistosta tunnistettiin teemoja, jotka ryhmiteltiin kuvauskategorioihin teoriaohjautuvasti. Teoreettisena viitekehyksenä analyysissä toimii sosiologisen lapsuudentutkimuksen monitahoinen näkökulma leikistä, johon peilataan opettajien käsityksiä leikistä soveltuvin osin. Opettajien toimintaa leikin kontekstissa tarkastellaan Syrjämäen (2019) pedagogisten ohjaustapojen kautta.
Tutkimuksen tuloksina selvisi, että opettajat hahmottavat leikkiä esiopetuksessa varsinkin kognitiivisen kehityksen näkökulmasta osana opetusta ja leikillistä oppimista. Opettajien käsityksissä esiin nousevat lisäksi leikin itseisarvo ja vapaa leikki. Omaa rooliaan leikin kontekstissa opettajat käsittävät erityisesti kontrolloijana ja kannattelijana. Koska opettajilla on suomalaisessa esiopetuksessa vahva autonomia, tulisi opettajien ymmärrystä leikin pedagogisesta merkityksestä sekä heidän roolistaan leikin moniulotteisina ohjaajina vahvistaa.
Tutkimus nojautuu fenomenografiseen tutkimusotteeseen, jossa tarkastelun kohteena ovat ihmisten erilaiset käsitykset tutkittavasta ilmiöstä. Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää (4) esiopetuksessa työskentelevää tai työskennellyttä opettajaa keväällä 2024. Analyysissä aineistosta tunnistettiin teemoja, jotka ryhmiteltiin kuvauskategorioihin teoriaohjautuvasti. Teoreettisena viitekehyksenä analyysissä toimii sosiologisen lapsuudentutkimuksen monitahoinen näkökulma leikistä, johon peilataan opettajien käsityksiä leikistä soveltuvin osin. Opettajien toimintaa leikin kontekstissa tarkastellaan Syrjämäen (2019) pedagogisten ohjaustapojen kautta.
Tutkimuksen tuloksina selvisi, että opettajat hahmottavat leikkiä esiopetuksessa varsinkin kognitiivisen kehityksen näkökulmasta osana opetusta ja leikillistä oppimista. Opettajien käsityksissä esiin nousevat lisäksi leikin itseisarvo ja vapaa leikki. Omaa rooliaan leikin kontekstissa opettajat käsittävät erityisesti kontrolloijana ja kannattelijana. Koska opettajilla on suomalaisessa esiopetuksessa vahva autonomia, tulisi opettajien ymmärrystä leikin pedagogisesta merkityksestä sekä heidän roolistaan leikin moniulotteisina ohjaajina vahvistaa.