Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Toisen osapuolen aiheuttamat moottoripyöräonnettomuudet : Suomessa vuosina 2013–2022 tapahtuneiden kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien analyysi

Stenberg, Aleksi (2024)

 
Avaa tiedosto
StenbergAleksi.pdf (559.6Kt)
Lataukset: 



Stenberg, Aleksi
2024

Rakennustekniikan kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Civil Engineering
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-06-05
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405316577
Tiivistelmä
Suomen liikenneturvallisuusstrategian 2022–2026 tavoite on vastata Euroopan unionin nollavisiotavoitteeseen. Moottoripyöräonnettomuuksien ehkäisy on yksi edellytettävistä toimenpiteistä, jotta tieliikennekuolemien vähentäminen lähelle nollaa on mahdollista toteuttaa. Suomessa tapahtuvista liikennevakuutuksesta korvattavista moottoripyöräonnettomuuksista noin puolet on yhteenajo-onnettomuuksia ja noin neljännes onnettomuuksia, joissa moottoripyöräilijä on ollut vastapuolena. Onnettomuustietoinstituutin eli OTI:n aineistoissa vastapuoli on määritelty osalliseksi, jonka merkityksen onnettomuuden syntymiseen liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunta arvioi olleen vähäisempi kuin pääaiheuttajan. Tässä työssä tarkastellaan erityisesti Suomessa tapahtuneita kuolemaan johtaneita onnettomuuksia, joissa moottoripyöräilijä on ollut vastapuolena. Tutkimustulosten tavoitteena on lisätä tietoa muiden tienkäyttäjien ja moottoripyöräilijöiden välisistä onnettomuuksista.
Työn pääaineistona käytettiin OTI:n tutkijalautakunta-aineistoja. Työhön käytettiin onnettomuuksista tehtyä sähköistä dataa sekä OTI:n toimistolla luettuja onnettomuuskansioita. Aineisto rajattiin vuosina 2013–2022 tapahtuneisiin onnettomuuksiin. Tutkimuksen muina lähteinä hyödynnettiin muun muassa OTI:n raportteja ja kansainvälisiä tutkimuksia. Työssä analysoitiin kuolemaan johtaneisiin onnettomuuksiin vaikuttavia erilaisia tekijöitä, kuten esimerkiksi tapahtumapaikka, onnettomuustapahtuma, nopeus, kuljettaja ja ajokunto, moottoripyöräilijän havaittavuus sekä olosuhteet.
Suurimmassa osassa onnettomuuksista pääaiheuttajan ajoneuvona oli henkilöauto. Henkilöautoilijoiden aiheuttamien onnettomuuksien määrää pystytään vähentämään teknologiakehityksen avulla eli kameroiden ja sensoreiden, törmäysvaroitusjärjestelmien, automaattisten hätäjarrutusjärjestelmien ja kaistavahtien käyttöönotolla ja jatkokehittämisellä.
Risteys- ja liittymäalueet muodostivat yli puolet onnettomuuksien tapahtumapaikoista. Näissä paikoissa onnettomuudet tapahtuivat kääntymistilanteissa yleensä pääaiheuttajan puutteellisen havainnoinnin takia. Risteys- ja liittymäonnettomuuksien ehkäisemiseksi tulee huolehtia risteys- ja liittymäalueiden näköesteiden poistamisesta sekä tarvittaessa liikennevalojen lisäämisestä. Lisäksi ajovarusteisiin ja moottoripyöriin tulisi lisätä heijastavia pintoja ja väritystä, jolla voidaan parantaa moottoripyöräilijän erottuvuutta liikenteessä.
Onnettomuuksien analysoinnissa selvisi, että yli puolet tarkasteltavista onnettomuustapauksista oli tilanteita, joissa vähintään toinen osapuoli onnettomuudessa on ollut kokematon kuljettaja tai ikäihminen. Joissakin onnettomuustapauksissa oli puutteita jommankumman tai molempien osapuolien ajokunnossa esimerkiksi päihteiden käytön vuoksi. Autoilijoiden ja moottoripyöräilijöiden kuljettajakoulutuksen sekä poliisin liikennevalvonnan kehittäminen nousee esiin tutkijalautakuntien ehdottamissa parannusehdotuksissa edellä mainittujen asioiden sekä useammassa onnettomuustapauksessa olleen ylinopeuden takia.
Tutkimuksessa onnistuttiin analysoimaan onnettomuuksia eri taustatekijöiden avulla ja tunnistamaan onnettomuuksissa toistuvia asioita. Näiden tietojen avulla saatiin selvitettyä moottoripyöräilyn riskejä ja niiden vähentämismahdollisuuksia. Mahdollisena jatkotutkimusaiheena voisi olla muun muassa ajoneuvojen turvajärjestelmien tutkiminen, sekä niiden kehitysmahdollisuuksien ja turvavaikutusten tutkiminen.
 
The goal of Finland's transport safety strategy 2022–2026 is to support reaching vision zero target by the European Union. The prevention of motorcycle accidents is one of the required measures to reduce road fatalities close to zero. About half of the motorcycle accidents in Finland covered by motor insurance are multiple vehicle collisions and about a quarter are accidents where motorcyclist was the not-at-fault party. The not-at-fault party is defined to a participant who, according to the road accident investigation team, contributed less to the accident compared to the at-fault party in Finnish Crash Data Institute’s materials. This thesis focuses in particular on accidents in which the motorcyclist has been the not-at-fault party. The aim of the research results is to increase knowledge of fatal accidents between motorcyclist and other road users.
The main research material in this study is data from the Finnish Crash Data Institute. The materials were both electronic data from accidents and case files that were read at Crash Data Institute’s office. The data was limited to accidents between 2013 and 2022. Additionally, Crash Data Institute’s reports and international studies were used as other materials in the thesis.
In the thesis, different factors that affected to fatal accidents were analysed, for example the place of accident, crash event, speed, driver and driving condition, visibility of the motorcyclist and circumstances. In the majority of accidents, the vehicle of at-fault party was a passenger car. To reduce number of car crashes there is a need for deployment and development of technology e.g. cameras and sensors, collision warning systems, automatic emergency braking systems and lane departure warning.
More than half of the accidents took place in intersections and junction areas. In these places, the accidents happened in turning situations due to insufficient observation of the at-fault party. To prevent these accidents, visual obstructions have to be removed in junction areas and if necessary, traffic lights need to be implemented. To increase the visibility of motorcyclists in traffic, there should be more reflective surfaces and colouring in the driving equipment and motorcycles.
In the analysis of the accidents, it was found that more than a half of the accidents were situations where at least one party in the accident was a low-experienced driver or an aged driver. In some of these accidents, there were deficiencies in the driving condition of the motorcyclist or the other driver or both sides, for example due to the use of intoxicants. The enhancement of driver training of car and motorcycle drivers and police traffic enforcement up in the improvement proposals by road accident investigation teams because of the issues mentioned above and speeding that was involved in several accidents.
The thesis analysed successfully accidents with regard to different background risk factors and most common issues in accidents. With the help of information, it was possible recognise the risks of motorcycling and possibilities of reducing them. A possible topic for further research could be for example, the study of advanced driver assistance systems, their development and possible impacts on safety.
 
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [9204]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste