Ylisukupolvisen urheilun kuluttamisen merkitykset ja niiden ilmeneminen yhteisöissä
Kallunki, Oskar (2024)
Kallunki, Oskar
2024
Kauppatieteiden maisteriohjelma - Master's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-06-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405286394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405286394
Tiivistelmä
Huoli lasten ja nuorten liikkumisesta on noussut esiin yleisessä keskustelussa. Liikkumattomuuden vaikutukset eivät rajoitu pelkästään terveyteen, vaan laajemmin urheiluun ja alan toimijoihin. Vanhemmat ja perheen yhteinen intohimo urheiluun ohjaa nuorten kiinnostusta ja valintoja aktiivisesti läpi elämän. Ylisukupolvisuus on tärkeässä roolissa urheilun välittäjänä sukupolvelta toiselle. Muuttuvat toimintaympäristöt muokkaavat urheilun kuluttamista ja yhteisöllisyyttä avaten uusia mahdollisuuksia tutkimukselle ja urheilualan käytännön toimijoille.
Tutkielma tarkastelee ylisukupolvisen urheilun kuluttamisen ilmiötä. Sen tavoitteena on tunnistaa ja syventää ymmärrystä yksilöiden antamista merkityksistä ylisukupolviselle urheilun kuluttamiselle ja merkitysten ilmenemisestä urheilun yhteisöissä. Teoriaosiossa käsitellään perheen ja ylisukupolvisuuden roolia kuluttamisen periytymisessä sekä urheilun monimuotoisuutta ja sen merkityksiä kuluttamisessa. Urheilun yhteisöt laajentavat tarkasteltavaa näkökulmaa ylisukupolvisen urheilun kuluttamisen merkityksistä. Teoreettisella synteesillä yhdistetään nämä teorian osa-alueet tuoden esiin ilmiön laajuus ja poikkitieteellisyys.
Tutkimuksen tieteenfilosofisena lähtökohtana on maltillinen sosiaalinen konstruktionismi. Tutkimus on toteutettu laadullisella ja abduktiivisella otteella, mikä mahdollistaa aiemman teorian hyödyntämisen ja samalla tulosten löytämisen aineistolähtöisesti. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Aineistoanalyysi toteutettiin kolmessa vaiheessa ensin korostaen keskeiset havainnot, jatkaen alustavien teemojen määrittelyyn ja päättyen lopullisten teemojen yhdistämiseen. Tutkimuksen luotettavuutta arvioitiin eettisyyden, menetelmävalintojen sekä tutkijan vastuun ja vaikutuksen näkökulmista.
Urheilun kuluttamisen ylisukupolvisten merkitysten teemoina tuloksissa nousivat esiin perheperinteet, identiteetin muodostuminen, elämäntyyli ja arvot, yhteiset muistot ja kokemukset sekä urheilun sosiaalisuus. Ylisukupolvisen urheilun kuluttamisen merkitysten ilmenemisessä yhteisöissä korostuivat perinteet ja rituaalit, yhteinen intohimo ja muistot, oppiminen ja mentorointi, identiteetin ja arvojen välittyminen sekä suomalainen urheiluyhteisö. Ylisukupolvinen urheilun kuluttaminen näyttäytyy moniulotteisena ilmiönä, mikä luo ylisukupolvisia merkityksiä yksilöiden elämään ja ilmenee yhteisöissä monin tavoin.
Tutkimus laajentaa ymmärrystä ylisukupolvisesta kuluttamisesta urheilun kontekstissa edistäen tulkitsevaa kulutustutkimusta. Urheilualan toimijoille tutkimus esittää kehitysmahdollisuuksia ylisukupolvisen kuluttamisen hyödyntämiseksi. Ylisukupolvinen urheilun kuluttaminen tarjoaa ilmiönä monipuolisia jatkotutkimusmahdollisuuksia, kuten urheilun välittämisen muutokset vanhempien ikääntyessä tai suomalaisen kansallisen urheiluyhteisön.
Tutkielma tarkastelee ylisukupolvisen urheilun kuluttamisen ilmiötä. Sen tavoitteena on tunnistaa ja syventää ymmärrystä yksilöiden antamista merkityksistä ylisukupolviselle urheilun kuluttamiselle ja merkitysten ilmenemisestä urheilun yhteisöissä. Teoriaosiossa käsitellään perheen ja ylisukupolvisuuden roolia kuluttamisen periytymisessä sekä urheilun monimuotoisuutta ja sen merkityksiä kuluttamisessa. Urheilun yhteisöt laajentavat tarkasteltavaa näkökulmaa ylisukupolvisen urheilun kuluttamisen merkityksistä. Teoreettisella synteesillä yhdistetään nämä teorian osa-alueet tuoden esiin ilmiön laajuus ja poikkitieteellisyys.
Tutkimuksen tieteenfilosofisena lähtökohtana on maltillinen sosiaalinen konstruktionismi. Tutkimus on toteutettu laadullisella ja abduktiivisella otteella, mikä mahdollistaa aiemman teorian hyödyntämisen ja samalla tulosten löytämisen aineistolähtöisesti. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Aineistoanalyysi toteutettiin kolmessa vaiheessa ensin korostaen keskeiset havainnot, jatkaen alustavien teemojen määrittelyyn ja päättyen lopullisten teemojen yhdistämiseen. Tutkimuksen luotettavuutta arvioitiin eettisyyden, menetelmävalintojen sekä tutkijan vastuun ja vaikutuksen näkökulmista.
Urheilun kuluttamisen ylisukupolvisten merkitysten teemoina tuloksissa nousivat esiin perheperinteet, identiteetin muodostuminen, elämäntyyli ja arvot, yhteiset muistot ja kokemukset sekä urheilun sosiaalisuus. Ylisukupolvisen urheilun kuluttamisen merkitysten ilmenemisessä yhteisöissä korostuivat perinteet ja rituaalit, yhteinen intohimo ja muistot, oppiminen ja mentorointi, identiteetin ja arvojen välittyminen sekä suomalainen urheiluyhteisö. Ylisukupolvinen urheilun kuluttaminen näyttäytyy moniulotteisena ilmiönä, mikä luo ylisukupolvisia merkityksiä yksilöiden elämään ja ilmenee yhteisöissä monin tavoin.
Tutkimus laajentaa ymmärrystä ylisukupolvisesta kuluttamisesta urheilun kontekstissa edistäen tulkitsevaa kulutustutkimusta. Urheilualan toimijoille tutkimus esittää kehitysmahdollisuuksia ylisukupolvisen kuluttamisen hyödyntämiseksi. Ylisukupolvinen urheilun kuluttaminen tarjoaa ilmiönä monipuolisia jatkotutkimusmahdollisuuksia, kuten urheilun välittämisen muutokset vanhempien ikääntyessä tai suomalaisen kansallisen urheiluyhteisön.