"Alkuopetuksessa opetellaan tunnetaitoja joka hetki" : Luokanopettajien käsityksiä tunnekasvatuksen merkityksestä alkuopetuksessa
Lepistö, Iida (2024)
Lepistö, Iida
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-06-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405286393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405286393
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan tunnekasvatusta alkuopetuksessa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää luokanopettajien käsityksiä tunnekasvatuksen merkityksestä alkuopetuksessa. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien tapoja toteuttaa tunnekasvatusta sekä siihen liittyviä haasteita. Tunnekasvatus on tärkeä ja ajankohtainen aihe. Sen on havaittu vaikuttavan myönteisesti esimerkiksi oppilaiden hyvinvointiin ja oppimiseen. Tunnetaitojen harjoittelu mainitaan myös perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on muodostettu tutkimuksen kannalta keskeisistä käsitteistä, joita ovat tunteet, tunnetaidot, tunnesäätely ja tunnekasvatus. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään myös tunnetaitojen esiintymistä opetussuunnitelmassa sekä opettajan tunnetaitoja.
Tutkimus on laadullinen tutkimus ja aineisto kerättiin kyselylomakkeella, johon saatiin vastaajia kahdesta Facebook-ryhmästä. Kyselylomakkeeseen vastasi 20 alkuopetuksessa työskentelevää luokanopettajaa. Kyselylomake sisälsi viisi avointa kysymystä liittyen tunnekasvatuksen merkitykseen, toteutukseen ja haasteisiin. Aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että luokanopettajat kokevat tunnekasvatuksen erittäin merkitykselliseksi alkuopetuksessa. Opettajat toteuttavat tunnekasvatusta integroimalla sen osaksi arkea sekä hyödyntämällä erilaisia materiaaleja ja luovuutta. Tutkimuksen tulosten mukaan haasteeksi osoittautui ajan puute sekä se, että luokan oppilaat ovat hyvin erilaisia. Lisäksi haasteeksi koettiin opettajan väsymys tai henkilökohtaiset vaikeudet.
Tutkimuksen tulokset tarjoavat arvokasta tietoa tunnekasvatuksesta. Luokanopettajat voivat hyödyntää tutkimuksen tuloksia ja saada ideoita tunnekasvatuksen toteutukseen. Tutkimuksen tulokset antavat myös tietoa siitä, miten opettajankoulutusta voisi kehittää.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on muodostettu tutkimuksen kannalta keskeisistä käsitteistä, joita ovat tunteet, tunnetaidot, tunnesäätely ja tunnekasvatus. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään myös tunnetaitojen esiintymistä opetussuunnitelmassa sekä opettajan tunnetaitoja.
Tutkimus on laadullinen tutkimus ja aineisto kerättiin kyselylomakkeella, johon saatiin vastaajia kahdesta Facebook-ryhmästä. Kyselylomakkeeseen vastasi 20 alkuopetuksessa työskentelevää luokanopettajaa. Kyselylomake sisälsi viisi avointa kysymystä liittyen tunnekasvatuksen merkitykseen, toteutukseen ja haasteisiin. Aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että luokanopettajat kokevat tunnekasvatuksen erittäin merkitykselliseksi alkuopetuksessa. Opettajat toteuttavat tunnekasvatusta integroimalla sen osaksi arkea sekä hyödyntämällä erilaisia materiaaleja ja luovuutta. Tutkimuksen tulosten mukaan haasteeksi osoittautui ajan puute sekä se, että luokan oppilaat ovat hyvin erilaisia. Lisäksi haasteeksi koettiin opettajan väsymys tai henkilökohtaiset vaikeudet.
Tutkimuksen tulokset tarjoavat arvokasta tietoa tunnekasvatuksesta. Luokanopettajat voivat hyödyntää tutkimuksen tuloksia ja saada ideoita tunnekasvatuksen toteutukseen. Tutkimuksen tulokset antavat myös tietoa siitä, miten opettajankoulutusta voisi kehittää.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8798]