Kognitiv tillgänglighet på webbplatser: En textanalys av lättlästhet på Fölis webbplats ur en systemisk-funktionell synvinkel
Kekkonen, Pinja (2024)
Kekkonen, Pinja
2024
Pohjoismaisten kielten kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Scandinavian Languages
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-06-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405276347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405276347
Tiivistelmä
Att forska i lätt språk är viktigt ur många synvinklar. Det är motiverat att öka medvetenheten om behovet av lätt språk och lättläst material för att alla ska ha samma möjligheter att klara sig i vardagen. Utöver detta har lättläst svenska i Finland ännu inte studerats så mycket och därför är det relevant och aktuellt att forska i lättläst svenska. Forskning om lätt språk behövs också som underlag för undervisning och beslutsfattande. Begreppen lättläst eller lätt språk avser en form av språk som är enklare än allmänspråk vad gäller ordförråd, struktur och innehåll. Begreppet lätt språk är också nära relaterat till kognitiv tillgänglighet. Kognitiv tillgänglighet syftar på att digitala tjänster är utformade på ett sådant sätt att de kan användas så enkelt som möjligt. När den digitala tjänsten är lätt att använda och förstå är den också tillgänglig för personer med kognitiva utmaningar, såsom inlärningssvårigheter och lässvårigheter.
I denna avhandling undersöker jag två textversioner på samma webbplats ur läsbarhetssynpunkt med tanke på kognitiv tillgänglighet. Syftet är att ta reda på om innehållet i de två versionerna skiljer sig. I avhandlingen jämför jag Fölis (Åbo regiontrafik) officiella svenskspråkiga sidor och dess lättlästa version med varandra och betraktar skillnader och likheter mellan dem med hjälp av systemisk-funktionell grammatik. Systemisk-funktionell grammatik studerar språket och dess funktioner med hjälp av olika metafunktioner. Teorin som utvecklats av Michael Halliday analyserar språk ur perspektivet av ideationell, interpersonell och textuell metafunktion. Utöver detta analyserar jag texternas ordval och modala hjälpverb på webbplatserna. Jag tar också reda på om den lättlästa versionen följer riktlinjer för lätt språk, det vill säga om webbplatsen är kognitivt tillgänglig.
Resultaten visar att innehållet och språket i den lättlästa versionen är kognitivt tillgängliga och till största delen uppfyller sidorna kraven på lätt språk. Emellertid kommer det fram att det finns en mycket begränsad mängd lättläst information tillgänglig i den lättlästa versionen. De flesta länkarna i den lättlästa versionen leder tillbaka till den officiella sidan, eller alternativt kan motsvarande information inte alls hittas på de lättlästa sidorna. Språket på Fölis officiella webbplats är däremot ställvis svårläst och bristen på verb och fullständiga meningar stör läsningen. Även om Fölis officiella webbplats inte är avsedd att uppfylla kraven på lätt språk, uppfyller dess språk och innehåll inte ens de allmänna tillgänglighetskraven baserade på WCAG 2.0 -kriterierna. Att följa allmänna tillgänglighetskrav strider inte mot riktlinjer för lätt språk, utan tvärtom kan till exempel enhetliga undertexter också hjälpa många som behöver lätt språk. Av denna avhandling kan man endast dra begränsade slutsatser eftersom den här studien baserar sig på en liten mängd material. Resultaten kan inte generaliseras till andra lättlästa digitala tjänster eller deras innehåll.
I denna avhandling undersöker jag två textversioner på samma webbplats ur läsbarhetssynpunkt med tanke på kognitiv tillgänglighet. Syftet är att ta reda på om innehållet i de två versionerna skiljer sig. I avhandlingen jämför jag Fölis (Åbo regiontrafik) officiella svenskspråkiga sidor och dess lättlästa version med varandra och betraktar skillnader och likheter mellan dem med hjälp av systemisk-funktionell grammatik. Systemisk-funktionell grammatik studerar språket och dess funktioner med hjälp av olika metafunktioner. Teorin som utvecklats av Michael Halliday analyserar språk ur perspektivet av ideationell, interpersonell och textuell metafunktion. Utöver detta analyserar jag texternas ordval och modala hjälpverb på webbplatserna. Jag tar också reda på om den lättlästa versionen följer riktlinjer för lätt språk, det vill säga om webbplatsen är kognitivt tillgänglig.
Resultaten visar att innehållet och språket i den lättlästa versionen är kognitivt tillgängliga och till största delen uppfyller sidorna kraven på lätt språk. Emellertid kommer det fram att det finns en mycket begränsad mängd lättläst information tillgänglig i den lättlästa versionen. De flesta länkarna i den lättlästa versionen leder tillbaka till den officiella sidan, eller alternativt kan motsvarande information inte alls hittas på de lättlästa sidorna. Språket på Fölis officiella webbplats är däremot ställvis svårläst och bristen på verb och fullständiga meningar stör läsningen. Även om Fölis officiella webbplats inte är avsedd att uppfylla kraven på lätt språk, uppfyller dess språk och innehåll inte ens de allmänna tillgänglighetskraven baserade på WCAG 2.0 -kriterierna. Att följa allmänna tillgänglighetskrav strider inte mot riktlinjer för lätt språk, utan tvärtom kan till exempel enhetliga undertexter också hjälpa många som behöver lätt språk. Av denna avhandling kan man endast dra begränsade slutsatser eftersom den här studien baserar sig på en liten mängd material. Resultaten kan inte generaliseras till andra lättlästa digitala tjänster eller deras innehåll.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8918]