Laadunhallinnan kehittäminen pk-yrityksessä
Kankaanranta, Pertti (2024)
Kankaanranta, Pertti
2024
Konetekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Mechanical Engineering
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-06-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405276337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405276337
Tiivistelmä
Vaikuttavalla laadunhallinnalla on todettu olevan merkittäviä positiivia vaikutuksia organisaatioiden suorituskykyyn. Sen rooli on tunnistettu kriittiseksi tekijäksi yritysten menestymisen ja kestävän kilpailukyvyn saavuttamisen kannalta. Tämä diplomityö on tehty toimeksiantona eräälle suomalaiselle teollisuuden pk-yritykselle, ja sen tavoitteena on kehittää kohdeyrityksen laatua ja laadunhallintaa.
Työ toteutettiin tapaustutkimuksena, ja se koostuu teoriaosuudesta sekä empiirisestä osuudesta. Teoriaosuudessa selvitetään kirjallisuuskatsauksen avulla laadunhallinnan periaatteita, menestystekijöitä ja vaikuttaviksi todettuja toimintamalleja. Empiirisessä osuudessa arvioidaan kohdeyrityksen merkittävimpiä laadunhallinnallisia haasteita ja kehityskohteita sekä kehitetään nopeasti implementoitavia ratkaisuja niiden parantamiseksi. Empiirisen osuuden tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia, data-analyysia sekä kaizen-työpajoja. Kaizen-työpaja on tehokas prosessien kehitysmenetelmä, jossa monipuolisen osallistujaryhmän avulla selvitetään ja ratkotaan prosessien ongelmia tuloskeskeisesti.
Tutkimuksessa kohdeyrityksen merkittävimmiksi laadunhallinnan kehitysalueiksi havaittiin mittaus-, seuranta- ja arviointikäytännöt sekä poikkeamien käsittelyprosessit. Haasteiksi tunnistettiin, etteivät nykykäytännöt tarjonneet tarpeeksi kattavaa tietoa toiminnan kehittämiseksi tai ennakoivan sekä näyttöön perustuvan päätöksenteon tueksi. Käytännöt eivät myöskään ohjanneet yritystä sen tavoitteidensa saavuttamiseen tai kehitystoimenpiteiden tehokkaaseen läpivientiin.
Tutkimuksen tuloksena kohdeyritykselle kehitettiin uusia toimintatapoja sekä nykyisiä käytäntöjä, prosesseja ja niiden vastuita määriteltiin tarkemmin. Ratkaisuiksi luotiin muun muassa laadunhallinnan suorituskyvynmittausjärjestelmä, työkaluja juurisyiden ja syy-seuraussuhteiden selvittämiseen sekä uudistettiin kohdeyrityksen palaveri- ja viestintäkäytäntöjä.
Implementoitujen ratkaisujen avulla kohdeyrityksen laadunhallinta saatiin paremmin vastaamaan kirjallisuuskatsauksessa selvitettyä teoreettisen viitekehyksen mukaista vaikuttavaa laadunhallintaa. Tutkimuksen huomattavimpana saavutuksena kohdeyrityksen laadunhallinnan kehittämiseksi voidaan pitää sitä, että tutkimuksen aikana implementoidut parannukset ja prosessiuudistukset luovat perustan jatkuvan parantamisen mukaiselle, vaikuttavalle tulevaisuuden kehitystyölle. Myös muille organisaatioille tutkimus voi tarjota ideoita ja työkaluja laadunhallinnan kehittämiseksi.
Työ toteutettiin tapaustutkimuksena, ja se koostuu teoriaosuudesta sekä empiirisestä osuudesta. Teoriaosuudessa selvitetään kirjallisuuskatsauksen avulla laadunhallinnan periaatteita, menestystekijöitä ja vaikuttaviksi todettuja toimintamalleja. Empiirisessä osuudessa arvioidaan kohdeyrityksen merkittävimpiä laadunhallinnallisia haasteita ja kehityskohteita sekä kehitetään nopeasti implementoitavia ratkaisuja niiden parantamiseksi. Empiirisen osuuden tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia, data-analyysia sekä kaizen-työpajoja. Kaizen-työpaja on tehokas prosessien kehitysmenetelmä, jossa monipuolisen osallistujaryhmän avulla selvitetään ja ratkotaan prosessien ongelmia tuloskeskeisesti.
Tutkimuksessa kohdeyrityksen merkittävimmiksi laadunhallinnan kehitysalueiksi havaittiin mittaus-, seuranta- ja arviointikäytännöt sekä poikkeamien käsittelyprosessit. Haasteiksi tunnistettiin, etteivät nykykäytännöt tarjonneet tarpeeksi kattavaa tietoa toiminnan kehittämiseksi tai ennakoivan sekä näyttöön perustuvan päätöksenteon tueksi. Käytännöt eivät myöskään ohjanneet yritystä sen tavoitteidensa saavuttamiseen tai kehitystoimenpiteiden tehokkaaseen läpivientiin.
Tutkimuksen tuloksena kohdeyritykselle kehitettiin uusia toimintatapoja sekä nykyisiä käytäntöjä, prosesseja ja niiden vastuita määriteltiin tarkemmin. Ratkaisuiksi luotiin muun muassa laadunhallinnan suorituskyvynmittausjärjestelmä, työkaluja juurisyiden ja syy-seuraussuhteiden selvittämiseen sekä uudistettiin kohdeyrityksen palaveri- ja viestintäkäytäntöjä.
Implementoitujen ratkaisujen avulla kohdeyrityksen laadunhallinta saatiin paremmin vastaamaan kirjallisuuskatsauksessa selvitettyä teoreettisen viitekehyksen mukaista vaikuttavaa laadunhallintaa. Tutkimuksen huomattavimpana saavutuksena kohdeyrityksen laadunhallinnan kehittämiseksi voidaan pitää sitä, että tutkimuksen aikana implementoidut parannukset ja prosessiuudistukset luovat perustan jatkuvan parantamisen mukaiselle, vaikuttavalle tulevaisuuden kehitystyölle. Myös muille organisaatioille tutkimus voi tarjota ideoita ja työkaluja laadunhallinnan kehittämiseksi.