Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pyöräväylien talvikunnossapidon laatukriteeristön yhtenäistäminen

Granat, Julius (2024)

 
Avaa tiedosto
GranatJulius.pdf (2.436Mt)
Lataukset: 



Granat, Julius
2024

Rakennustekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Civil Engineering
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-28
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405246265
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli vertailla eri kaupunkien pyöräväylien talvikunnossapidon laatukriteeristöjä ja muodostaa niiden pohjalta ehdotus valtakunnallisesti yhtenäisestä kriteeristöstä. Sen lisäksi työn tarkoituksena oli vertailla eri kaupunkien pyöräväylien talvikunnossapidon laadunvalvontamenetelmiä, jotta voitaisiin muodostaa suosituksia parhaista käytännöistä pyöräväylien talvikunnossapidon laadunvalvontaan. Työssä pohdittiin myös parhaita käytäntöjä pyöräväylien talvikunnossapitourakoiden kilpailuttamiseen. Lisäksi työssä vertailtiin eri kaupunkien asukastyytyväisyyksiä pyöräväylien talvikunnossapitoon.
Työn taustalla vaikuttavat moninaiset tarpeet pyöräilyn suosioin kasvattamiselle. Kansalaisten liikkumattomuudesta aiheutuvien terveydenhuollon kustannusten vähentämisen lisäksi pyöräilyä lisäämällä vähennetään liikenteestä aiheutuvia päästöjä, edistetään liikkumisen yhdenvertaisuutta ja tehdään kaupungeista viihtyisämpiä elinympäristöjä. Koska pyöräilymäärät ovat talvella selvästi alhaisempia kuin kesällä, on pyöräväylien talvikunnossapidon kehittäminen keskeinen toimenpide pyöräilyn suosion kasvattamisessa. Koska eri kaupunkien pyöräväylien talvikunnossapidon laatukriteeristöt eroavat paljon toisistaan, valikoitui työn aiheeksi laatukriteeristöjen yhtenäistäminen. Koska laadunvalvonnalla on merkittävä vaikutus laatukriteerien toteutumiseen käytännössä ja laadunvalvonnan käytännöt ovat hyvin erilaisia eri kaupungeissa, valikoitui myös niiden tarkastelu osaksi tätä työtä.
Työ toteutettiin osana FinnCycle-hanketta, joka on kansallinen pyöräliikenteen tutkimus- ja kehitysohjelma. Valtakunnallisesti yhtenäisen laatukriteeristön pohjana toimivat eri kaupunkien nettisivuilta löytyvät pyöräväylien talvikunnossapidon laatukriteeristöt. Tutkimusmenetelmänä käytettiin asiantuntijahaastatteluita, joiden avulla kerättiin tietoa kuuden eri kaupungin kunnossapitourakoista sekä kunnossapidon laadunvalvonnan käytännöistä. Työhön valikoitui seuraavat kaupungit: Oulu, Joensuu, Tampere, Helsinki, Turku ja Pori. Vertailun vuoksi haastateltiin myös Väyläviraston edustajaa. Lisäksi kaupungeilta saatavien asiakastyytyväisyysaineistojen avulla vertailtiin eri kaupunkien asukkaiden tyytyväisyyksiä pyöräväylien talvikunnossapitoon sekä pohdittiin laatukriteerien ja asiakastyytyväisyyksien välistä korrelaatiota.
Työn lopputuloksena laadittiin ehdotus valtakunnallisesti yhtenäisestä pyöräväylien talvikunnossapidon laatukriteeristöstä. Kriteeristöstä pyrittiin tekemään mahdollisimman yksinkertainen ja käyttäjäystävällinen poistamalla lähtökynnykset ja toimenpideajat ja korvaamalla ne maksimiarvoilla. Kriteeristöön jätettiin ainoastaan liukkaudentorjunnan toimenpideaika sekä vaatimus aurauksen ja liukkaudentorjunnan suorittamisesta ennen liikenteen huipputunteja. Kriteeristöstä on pyritty tekemään mahdollisimman realistinen käyttämällä pohjana kaupunkien nykyisiä numeerisia laatukriteereitä. Laadittu ehdotus ei kuitenkaan velvoita kaupunkeja mihinkään. Lopputuloksena laadittiin myös ehdotuksia parhaista käytännöistä kunnossapitourakoiden kilpailuttamiseen ja pyöräväylien laadunvalvonnan menetelmiksi.
 
The aim of this thesis was to compare the quality criteria for winter maintenance of bicycle paths in different cities and based on the criteria, form a proposal for nationally uniform criteria. The purpose of this study was also to compare the quality monitoring methods of the winter maintenance of bicycle paths in different cities in order to form recommendations on best practices for winter maintenance quality monitoring. The work also considered best practices for tendering winter maintenance contracts of bicycle paths. In addition, customer satisfactions for winter maintenance of bicycle paths were compared.
As a background for this study, there are many reasons for the need of increasing the popularity of cycling. In addition to decreasing the health care costs caused by the immobility of citizens, increasing the amount of cycling reduces emissions caused by traffic, promotes the equality of mobility and makes cities more attractive living environments. Since the amount of cycling is much lower in winter compared to summer, the development of winter maintenance of bicycle paths is a key measure in increasing the popularity of cycling. Because the quality criteria for the winter maintenance of bicycle paths in different cities differ a lot from each other, the topic of this work was chosen to be the unification of the quality criteria. Since quality monitoring has a significant impact on the implementation of the quality criteria in practice and the practices of quality monitoring are very different in different cities, their examination was selected as a part of this work.
This work was carried out as a part of the FinnCycle-project, which is a national research and development program of bicycle traffic. The national uniform quality criteria was based on the quality criteria for winter maintenance of bicycle paths found on the websites of different cities. Expert interviews were used as a research method to gather information on the maintenance contracts and quality monitoring practices of six different cities. The following cities were chosen for the work: Oulu, Joensuu, Tampere, Helsinki, Turku and Pori. For the sake of comparison, a representative of the Finnish Transport Infrastructure Agency was also interviewed. In addition, customer satisfaction data received from cities were used to compare the satisfaction of residents of different cities with the winter maintenance of bicycle paths and to consider the correlation between quality criteria and customer satisfaction.
As a result of this work, a proposal for nationally uniform winter maintenance criteria of bicycle paths was drafted. The criteria was intended to be as simple and user-friendly as possible by removing the starting thresholds and procedure times and replacing them with maximum values. Only the procedure time for slip prevention and the requirement to perform plowing and slip prevention before traffic peak hours were left in the criteria. The criteria was intended to be as realistic as possible by utilizing the current numerical quality criteria of cities as a basis. However, the prepared proposal doesn’t oblige cities to do anything. As a result proposals were also drawn up for best practices for tendering winter maintenance contracts and for practices for quality monitoring of bicycle paths.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40068]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste