Ympäristökasvatus Oppikirjoissa: Peruskoulun biologian, maantiedon ja ympäristöopin ympäristökasvatus 1950-luvulta nykypäivään
Nieminen, Milla (2024)
Nieminen, Milla
2024
Hallintotieteiden maisteriohjelma - Master's Programme in Administrative Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-06-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405226193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405226193
Tiivistelmä
Tutkielmani keskittyy ympäristökasvatuksen tarkasteluun peruskoulun oppikirjoissa. Tarkastelen biologian, maantieteen ja ympäristöopin oppikirjojen ympäristökasvatusta vuosilta 1950–2010. Oppikirjojen sisällöllä on suuri merkitys yhteiskunnan jäsenten käsitysten, arvojen ja asenteiden muokkaajana, mikä korostaa tutkimukseni laajempaa yhteiskunnallista merkitystä.
Tutkimukseni tärkeimpänä tuloksena havaitaan ympäristökasvatuksen syvenevä taso kaikissa tarkastelluissa oppiaineissa ja ajanjaksoissa. Oppikirjojen sisällöissä näkyy kehitys kohti syvällisempää ympäristötietoisuutta ja konkreettisia toimintamalleja kestävän kehityksen edistämiseksi. Erityisesti huomio kiinnittyy 1960–1970-luvun ympäristöherätyksen ja 2000-luvun ilmastoherätyksen heijastumiseen oppikirjojen sisältöihin. Tutkimukseni tärkeimpiä tuloksia on, että biologian, ympäristöopin ja maantieteen oppikirjoissa ympäristökasvatuksen taso syvenee ajan mittaan kaikissa oppiaineissa. On havaittavissa kehitystä kohti entistä syvällisempää ja laajempaa ympäristötietoisuutta sekä konkreettisia toimintamalleja kestävän kehityksen edistämiseksi. Tutkimuksen merkittäviä tuloksia on, että sekä 1960–1970-luvun ympäristöherätys, että 2000-luvun ilmastoherätys näkyvät oppikirjasisällöissä. Huomattavaa on, että ajan myötä oppikirjojen sisällöt ovat vastanneet näihin herätyksiin lisäämällä ympäristökasvatuksen painoarvoa.
Ymmärrys ympäristökasvatuksen historiasta on keskeistä sen nykytilanteen ymmärtämisessä. Nykyään ympäristökasvatuksella on suurempi merkitys ekologisten kriisien ja kestävän kehityksen haasteiden aikakaudella. Se toimii tärkeänä välineenä tietoisemman ja vastuullisemman kansalaissukupolven luomisessa vastauksena nykyisiin yhteiskunnallisiin haasteisiin.
Tutkimukseni tärkeimpänä tuloksena havaitaan ympäristökasvatuksen syvenevä taso kaikissa tarkastelluissa oppiaineissa ja ajanjaksoissa. Oppikirjojen sisällöissä näkyy kehitys kohti syvällisempää ympäristötietoisuutta ja konkreettisia toimintamalleja kestävän kehityksen edistämiseksi. Erityisesti huomio kiinnittyy 1960–1970-luvun ympäristöherätyksen ja 2000-luvun ilmastoherätyksen heijastumiseen oppikirjojen sisältöihin. Tutkimukseni tärkeimpiä tuloksia on, että biologian, ympäristöopin ja maantieteen oppikirjoissa ympäristökasvatuksen taso syvenee ajan mittaan kaikissa oppiaineissa. On havaittavissa kehitystä kohti entistä syvällisempää ja laajempaa ympäristötietoisuutta sekä konkreettisia toimintamalleja kestävän kehityksen edistämiseksi. Tutkimuksen merkittäviä tuloksia on, että sekä 1960–1970-luvun ympäristöherätys, että 2000-luvun ilmastoherätys näkyvät oppikirjasisällöissä. Huomattavaa on, että ajan myötä oppikirjojen sisällöt ovat vastanneet näihin herätyksiin lisäämällä ympäristökasvatuksen painoarvoa.
Ymmärrys ympäristökasvatuksen historiasta on keskeistä sen nykytilanteen ymmärtämisessä. Nykyään ympäristökasvatuksella on suurempi merkitys ekologisten kriisien ja kestävän kehityksen haasteiden aikakaudella. Se toimii tärkeänä välineenä tietoisemman ja vastuullisemman kansalaissukupolven luomisessa vastauksena nykyisiin yhteiskunnallisiin haasteisiin.