Ajoneuvojen kosketusnäyttöjen käytettävyys ja niiden vaikutus ajoturvallisuuteen
Saarenpää, Toni (2024)
Saarenpää, Toni
2024
Tietojenkäsittelytieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Computer Sciences
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-06-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405246257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405246257
Tiivistelmä
Ajoneuvojen sisäisten toimintojen ohjaustapa on muuttunut merkittävästi viimeisen vuosikymmenen aikana. Kosketusnäyttö on tullut osaksi ajoneuvoteknologiaa ja nykypäivänä useimmissa tehtailta uutena valmistuvissa ajoneuvoissa on vähintään yksi kosketusnäyttö. Tässä kirjallisuuskatsauksena tehdyssä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan ajoneuvoihin integroitujen kosketusnäyttöpohjaisten tietojärjestelmien käytettävyyttä ja siihen vaikuttavia tekijöitä, sekä kosketusnäytön käytössä ilmeneviä haasteita ja niiden käytön vaikutusta ajoturvallisuuteen. Osana tutkielmaa tarkastellaan myös mahdollisia tapoja parantaa kosketusnäyttöpohjaisen ohjaustavan käytettävyyttä ja ajonaikaisen käytön turvallisuutta. Tarkastelu kohdistuu tässä tutkielmassa henkilöautoihin ja muihin saman kokoluokan ajoneuvoihin, sillä kosketusnäytöt ovat yleistyneet varsinkin henkilöautojen kokoluokassa.
Ajoneuvojen kosketusnäyttöjen käytettävyydestä ja niiden vaikutuksesta ajoturvallisuuteen on tehty laajalti tutkimusta, mutta havaittuja käytettävyyshaasteita ja ajoturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä ei juurikaan tunnusteta ajoneuvoteollisuudessa. Kosketusnäyttöisten ajoneuvojen tietojärjestelmien nopean yleistymisen jälkeen ajoneuvojen valmistajat ovat vaikuttaneet erityisesti kiinnostuneilta kehittämään tietojärjestelmiinsä uusia viihde- ja informaatio-ominaisuuksia, mutta turvallisuusnäkökulma on saattanut jäädä jokseenkin toissijaiseksi. Kosketusnäyttöpohjaisten järjestelmien haasteena on kuljettajan keskittymisen heikentyminen varsinkin katseen siirtämisen takia. Kosketusnäyttöä on lähes mahdoton käyttää ilman sen näkemistä, sillä kosketusnäyttö ei tarjoa riittäviä tuntoaistimuksia, kuten perinteiset painikkeet tai kytkimet tyypillisesti tarjoavat. Kosketusnäyttöjen käyttö ajoneuvoissa lisääntyy voimakkaalla tahdilla, mutta kyseinen teknologia ei ole vuosikymmenen aikana mennyt juurikaan eteenpäin turvallisuusnäkökulman suhteen.
Kosketusnäyttöjen käyttöä ajoneuvoissa on syytä edelleen tutkia. Käytettävyyden parantamiselle on edelleen valtavasti tilaa, ja parannuksia olisi syytä tehdä etenkin ajoturvallisuuden näkökulmaa ajatellen. Ajoneuvoissa käytettävien kosketusnäyttöjen teknologiaa tulee jatkokehittää lisäämällä niihin esimerkiksi tuntoaistimuksia tuottavia ominaisuuksia ja kehittämällä ajotilanteen mukaan muuttuvia tietojärjestelmiä. Käytettävyyttä voidaan myös parantaa tarkoituksenmukaisemmalla ajoneuvojen tietojärjestelmien käyttöliittymäsuunnittelulla.
Ajoneuvojen kosketusnäyttöjen käytettävyydestä ja niiden vaikutuksesta ajoturvallisuuteen on tehty laajalti tutkimusta, mutta havaittuja käytettävyyshaasteita ja ajoturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä ei juurikaan tunnusteta ajoneuvoteollisuudessa. Kosketusnäyttöisten ajoneuvojen tietojärjestelmien nopean yleistymisen jälkeen ajoneuvojen valmistajat ovat vaikuttaneet erityisesti kiinnostuneilta kehittämään tietojärjestelmiinsä uusia viihde- ja informaatio-ominaisuuksia, mutta turvallisuusnäkökulma on saattanut jäädä jokseenkin toissijaiseksi. Kosketusnäyttöpohjaisten järjestelmien haasteena on kuljettajan keskittymisen heikentyminen varsinkin katseen siirtämisen takia. Kosketusnäyttöä on lähes mahdoton käyttää ilman sen näkemistä, sillä kosketusnäyttö ei tarjoa riittäviä tuntoaistimuksia, kuten perinteiset painikkeet tai kytkimet tyypillisesti tarjoavat. Kosketusnäyttöjen käyttö ajoneuvoissa lisääntyy voimakkaalla tahdilla, mutta kyseinen teknologia ei ole vuosikymmenen aikana mennyt juurikaan eteenpäin turvallisuusnäkökulman suhteen.
Kosketusnäyttöjen käyttöä ajoneuvoissa on syytä edelleen tutkia. Käytettävyyden parantamiselle on edelleen valtavasti tilaa, ja parannuksia olisi syytä tehdä etenkin ajoturvallisuuden näkökulmaa ajatellen. Ajoneuvoissa käytettävien kosketusnäyttöjen teknologiaa tulee jatkokehittää lisäämällä niihin esimerkiksi tuntoaistimuksia tuottavia ominaisuuksia ja kehittämällä ajotilanteen mukaan muuttuvia tietojärjestelmiä. Käytettävyyttä voidaan myös parantaa tarkoituksenmukaisemmalla ajoneuvojen tietojärjestelmien käyttöliittymäsuunnittelulla.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8918]