Das Erlernen der deutschen Aussprache mit Sprachlern-Apps : Apps im Vergleich: Duolingo und Mondly
Halonen, Roosa (2024)
Halonen, Roosa
2024
Kielten kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Languages
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405216154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405216154
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan sitä, millaisia harjoituksia kielisovellukset, Duolingo ja Mondly, tarjoavat saksan kielen äänneopin opiskeluun ja tukemiseen. Tutkielmassa analysoidaan valittujen ääntämisharjoitusten ja harjoitustyyppien sisältöä ja rakennetta saksan kielen äänneopin sääntöjen ja suomen kielen kanssa eroavan äännejärjestelmän näkökulmasta. Tutkielmassa vertaillaan myös kielisovellusten välisiä sisällöllisiä ja toiminnallisia eroja.
Tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisten harjoitusten ja sisällön avulla tutkielmaan valitut kielisovellukset tarjoavat saksan kielen äänneopin oppimiseen. Tämän tutkielman keskeiset tutkimuskysymykset ovat: Millaisia ääntämisharjoituksia Duolingo ja Mondly tarjoavat? Miten ääntämisharjoitukset opettavat ja tukevat saksan kielen äänneoppia? Millaisia eroja kielisovellusten välillä on?
Tutkielman alussa esitetään keskeisiä saksan kielen äänneopin piirteitä ja sääntöjä. Tarkastelussa otetaan huomioon suomen ja saksan kielten väliset äänneopin erot, jotka voivat aiheuttaa haasteita suomea äidinkielenään puhuvalle kielisovelluksen käyttäjälle. Tässä tutkielmassa tutkimusaineistona toimivat Duolingon ja Mondlyn harjoitukset, jotka sisälsivät äänneopin piirteitä ja ominaisuuksia, kuten puhetta, ääntämistä, kuuntelemista sekä äänteiden ja sanojen tunnistamista. Kumpikin kielisovellus tarjosi yhteensä kymmenen eri ääntämisharjoitusta. Kielisovellusten tarjoamat ääntämisharjoitukset sijoitettiin kahteen eri taulukkoon, joissa esitetään kirjallisesti jokaisen harjoituksen toiminto ja harjoituksen ulkonäköä havainnollistetaan kuvan avulla.
Tässä tutkielmassa ääntämisharjoituksia analysoidaan laadullisesti. Analyysissa tarkastellaan kielisovellusten ääntämisharjoituksia ja niiden tarjoamaa sisältöä tarkemmin. Ääntämisharjoitusten sisällön analysointia tuetaan työssä aikaisemmin esitettyjen saksan kielen äänneopin sääntöjen ja niistä suomea äidinkielenään puhuvalle aiheutuvien haasteiden avulla.
Tutkimustulokset osoittavat, että kielisovellukset, Duolingo ja Mondly, tarjoavat sisällöltään selkeitä, erilaisia ja monipuolisia ääntämisharjoituksia. Tutkielmassa havaitut erot kielisovellusten välillä ilmenevät harjoitusten sisällöllisissä ja rakenteellisissa ominaisuuksissa. Analyysin ja tutkimustulosten perusteella kielisovelluksissa ilmenee tiettyjä puutteita sekä sisällöllisesti että pedagogisesti.
Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan sitä, millaisia harjoituksia kielisovellukset, Duolingo ja Mondly, tarjoavat saksan kielen äänneopin opiskeluun ja tukemiseen. Tutkielmassa analysoidaan valittujen ääntämisharjoitusten ja harjoitustyyppien sisältöä ja rakennetta saksan kielen äänneopin sääntöjen ja suomen kielen kanssa eroavan äännejärjestelmän näkökulmasta. Tutkielmassa vertaillaan myös kielisovellusten välisiä sisällöllisiä ja toiminnallisia eroja.
Tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisten harjoitusten ja sisällön avulla tutkielmaan valitut kielisovellukset tarjoavat saksan kielen äänneopin oppimiseen. Tämän tutkielman keskeiset tutkimuskysymykset ovat: Millaisia ääntämisharjoituksia Duolingo ja Mondly tarjoavat? Miten ääntämisharjoitukset opettavat ja tukevat saksan kielen äänneoppia? Millaisia eroja kielisovellusten välillä on?
Tutkielman alussa esitetään keskeisiä saksan kielen äänneopin piirteitä ja sääntöjä. Tarkastelussa otetaan huomioon suomen ja saksan kielten väliset äänneopin erot, jotka voivat aiheuttaa haasteita suomea äidinkielenään puhuvalle kielisovelluksen käyttäjälle. Tässä tutkielmassa tutkimusaineistona toimivat Duolingon ja Mondlyn harjoitukset, jotka sisälsivät äänneopin piirteitä ja ominaisuuksia, kuten puhetta, ääntämistä, kuuntelemista sekä äänteiden ja sanojen tunnistamista. Kumpikin kielisovellus tarjosi yhteensä kymmenen eri ääntämisharjoitusta. Kielisovellusten tarjoamat ääntämisharjoitukset sijoitettiin kahteen eri taulukkoon, joissa esitetään kirjallisesti jokaisen harjoituksen toiminto ja harjoituksen ulkonäköä havainnollistetaan kuvan avulla.
Tässä tutkielmassa ääntämisharjoituksia analysoidaan laadullisesti. Analyysissa tarkastellaan kielisovellusten ääntämisharjoituksia ja niiden tarjoamaa sisältöä tarkemmin. Ääntämisharjoitusten sisällön analysointia tuetaan työssä aikaisemmin esitettyjen saksan kielen äänneopin sääntöjen ja niistä suomea äidinkielenään puhuvalle aiheutuvien haasteiden avulla.
Tutkimustulokset osoittavat, että kielisovellukset, Duolingo ja Mondly, tarjoavat sisällöltään selkeitä, erilaisia ja monipuolisia ääntämisharjoituksia. Tutkielmassa havaitut erot kielisovellusten välillä ilmenevät harjoitusten sisällöllisissä ja rakenteellisissa ominaisuuksissa. Analyysin ja tutkimustulosten perusteella kielisovelluksissa ilmenee tiettyjä puutteita sekä sisällöllisesti että pedagogisesti.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8996]