Ympäristövastuuraportointi suomalaisissa päivittäistavarakaupan yrityksissä
Alatalo, Kaisu (2024)
Alatalo, Kaisu
2024
Vastuullisen liiketoiminnan maisteriohjelma - Master's Programme in Responsible Business
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-06-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405206028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405206028
Tiivistelmä
Globaalit kestävyyshaasteet ovat yhteiskuntaamme kohdistuva uhka. Ilmasto lämpenee, luonnon monimuotoisuus köyhtyy ja kestämättömät kulutus- ja tuotantotottumuksemme kuluttavat huomattavan määrän luonnonvaroja ja tuottavat enenevissä määrin jätettä. Tässä haastavassa tilanteessa yrityksiltä odotetaan panostusta sekä ympäristöstä huolehtimiseen että haitallisten ympäristövaikutusten minimoimiseen. Yritykset pyrkivät avaamaan kestävän liiketoiminnan periaatteitaan raportoimalla ympäristötavoitteista ja -toimenpiteistään sidosryhmilleen. Vastuullisuusraportointi toimii yrityksille tärkeänä välineenä saattaa ympäristöön linkittyvä työ sidosryhmiensä tietoisuuteen.
Tämä tutkimus tarkastelee suomalaisten päivittäistavarakaupan yritysten ympäristövastuuraportointia sekä raportoinnissa tapahtuneita muutoksia. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mistä asioista suomalaiset päivittäistavarakaupan yritykset raportoivat ympäristövastuuraporteissaan ja miten yritysten ympäristövastuuraportointi on muuttunut vuosien 2018–2022 aikana. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostaa yritysvastuuta, ympäristövastuuta ja vastuullisuusraportointia käsittelevä aikaisempi tutkimus.
Tutkimus on toteutettu laadullisia menetelmiä käyttäen ja tutkimusongelmaan on haettu vastausta aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen aineisto koostuu kolmen suomalaisen päivittäistavarakaupan yrityksen ympäristövastuuraporteista vuosilta 2018, 2020 ja 2022. Tutkimuksen kohdeyritykset, S-ryhmä, Kesko ja Lidl Suomi, ovat markkinaosuuksiltaan Suomen suurimmat toimijat päivittäistavarakaupan alalla.
Tutkimuksen tulokset esitetään kolmen teeman kautta. Valitut teemat, ilmasto, kiertotalous ja luonnon monimuotoisuus, pohjautuvat tutkimuksen aineistoon ja siihen, miten tutkimuksen kohdeyritykset ovat rakentaneet ympäristövastuuraporttinsa. Tulokset osoittavat, että suomalaisten päivittäistavarakaupan yritysten ympäristövastuuraportointi käsittelee muun muassa päästöjen vähentämistä, energiatehokkuutta, jätteiden kierrätystä, pakkausmateriaalien uudistamista, ruokahävikin hallintaa, kestävää kuluttamista sekä tuotevalikoiman vastuullisuutta. Lisäksi tutkimuksen tuloksissa arvioidaan tarkastelujakson aikana raportoinnissa tapahtuneita muutoksia. Tulokset osoittavat, että merkittävimmät raportoinnissa tapahtuneet muutokset ovat ympäristövastuuraporttien pidentyminen ja luonnon monimuotoisuutta koskevan raportoinnin laajentuminen.
Tutkimuksen tulosten pohjalta on muodostettu kolme johtopäätöstä. Ensimmäisen johtopäätöksen mukaan suomalaisten päivittäistavarakaupan yritysten ympäristövastuuraportoinnin painopisteet ovat ilmastossa, kiertotaloudessa ja luonnon monimuotoisuudessa. Toiseksi ympäristövastuun toteutuminen edellyttää päivittäistavarakaupan yritysten lisäksi toimia myös heidän sidosryhmiltään. Kolmannen johtopäätöksen mukaan suomalaisten päivittäistavarakaupan yritysten ympäristövastuuraportointi on muuttunut hieman vuosien 2018–2022 aikana lähinnä raporttien pituuden ja raportoinnin painopisteiden osalta. Vaikka tämän tutkimuksen tuloksia ei voida pitää laajasti yleistettävinä koko suomalaista päivittäistavarakaupan kenttää tarkasteltaessa, tarjoaa tutkimus kuitenkin lisäymmärrystä merkittävimpien suomalaisten päivittäistavarakaupan yritysten ympäristövastuuraportoinnin nykytilasta.
Tämä tutkimus tarkastelee suomalaisten päivittäistavarakaupan yritysten ympäristövastuuraportointia sekä raportoinnissa tapahtuneita muutoksia. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mistä asioista suomalaiset päivittäistavarakaupan yritykset raportoivat ympäristövastuuraporteissaan ja miten yritysten ympäristövastuuraportointi on muuttunut vuosien 2018–2022 aikana. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostaa yritysvastuuta, ympäristövastuuta ja vastuullisuusraportointia käsittelevä aikaisempi tutkimus.
Tutkimus on toteutettu laadullisia menetelmiä käyttäen ja tutkimusongelmaan on haettu vastausta aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen aineisto koostuu kolmen suomalaisen päivittäistavarakaupan yrityksen ympäristövastuuraporteista vuosilta 2018, 2020 ja 2022. Tutkimuksen kohdeyritykset, S-ryhmä, Kesko ja Lidl Suomi, ovat markkinaosuuksiltaan Suomen suurimmat toimijat päivittäistavarakaupan alalla.
Tutkimuksen tulokset esitetään kolmen teeman kautta. Valitut teemat, ilmasto, kiertotalous ja luonnon monimuotoisuus, pohjautuvat tutkimuksen aineistoon ja siihen, miten tutkimuksen kohdeyritykset ovat rakentaneet ympäristövastuuraporttinsa. Tulokset osoittavat, että suomalaisten päivittäistavarakaupan yritysten ympäristövastuuraportointi käsittelee muun muassa päästöjen vähentämistä, energiatehokkuutta, jätteiden kierrätystä, pakkausmateriaalien uudistamista, ruokahävikin hallintaa, kestävää kuluttamista sekä tuotevalikoiman vastuullisuutta. Lisäksi tutkimuksen tuloksissa arvioidaan tarkastelujakson aikana raportoinnissa tapahtuneita muutoksia. Tulokset osoittavat, että merkittävimmät raportoinnissa tapahtuneet muutokset ovat ympäristövastuuraporttien pidentyminen ja luonnon monimuotoisuutta koskevan raportoinnin laajentuminen.
Tutkimuksen tulosten pohjalta on muodostettu kolme johtopäätöstä. Ensimmäisen johtopäätöksen mukaan suomalaisten päivittäistavarakaupan yritysten ympäristövastuuraportoinnin painopisteet ovat ilmastossa, kiertotaloudessa ja luonnon monimuotoisuudessa. Toiseksi ympäristövastuun toteutuminen edellyttää päivittäistavarakaupan yritysten lisäksi toimia myös heidän sidosryhmiltään. Kolmannen johtopäätöksen mukaan suomalaisten päivittäistavarakaupan yritysten ympäristövastuuraportointi on muuttunut hieman vuosien 2018–2022 aikana lähinnä raporttien pituuden ja raportoinnin painopisteiden osalta. Vaikka tämän tutkimuksen tuloksia ei voida pitää laajasti yleistettävinä koko suomalaista päivittäistavarakaupan kenttää tarkasteltaessa, tarjoaa tutkimus kuitenkin lisäymmärrystä merkittävimpien suomalaisten päivittäistavarakaupan yritysten ympäristövastuuraportoinnin nykytilasta.