Tunne- ja vuorovaikutustaidot varhaiskasvatusta ohjaavissa dokumenteissa 1986–2022 : Minkälainen merkitys näillä taidoilla on eri vuosikymmenten ohjaavien dokumenttien valossa?
Lappi, Jesse (2024)
Lappi, Jesse
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405175974
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405175974
Tiivistelmä
Tutkimuksessa toteutettiin systemaattinen kirjallisuuskatsaus, jonka kohteena oli lapsen kehitykseen liittyvien tunne- ja vuorovaikutustaitojen merkitys ja opettamisen ilmeneminen varhaiskasvatusta ohjaavissa dokumenteissa. Tunne- ja vuorovaikutustaitoja voidaan opettaa varhaiskasvatuksen arjessa, ja niin tehdäänkin jo monilla tavoilla. Näiden taitojen oppiminen on lapsen elämän kannalta merkityksellistä ja institutionaalinen varhaiskasvatus voi toimia osaltaan niiden opettajana. Tutkimuskysymyksinä käytettiin: Mitä tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta on sanottu ohjaavissa dokumenteissa eri vuosikymmeninä? Miten suuri merkitys ja painoarvo edellä mainittujen taitojen opettamisesta välittyy kyseisissä dokumenteissa?
Tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen ohjaavia dokumentteja. Nämä olivat Alle kolmevuotiaiden päivähoidon toimintasuunnitelma vuodelta 1986, Kolme-viisivuotiaiden päivähoidon toimintasuunnitelma (1988), Varhaiskasvatuksen opetussuunnitelman perusteet (2003) sekä Varhaiskasvatuksen opetussuunnitelman perusteet (2022). Näistä eri vuosikymmenten dokumenteista tutkittiin tunne- ja vuorovaikutustaitojen ilmeneminen ja opettamisen tavat. Analyysi aloitettiin perehtymällä aineistoon ensin tarkastellen otsikoiden tasolla jokainen ohjaava dokumentti. Seuraavaksi ohjaavat dokumentit luettiin läpi ja kirjattiin muistiin niiden sisältämät tunne- ja vuorovaikutustaitoihin liittyvät näkökulmat ja käsitykset. Tämän jälkeen tulokset koottiin yhteen ja analysoitiin niiden sisältämiä kuvauksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta. 1980-luvun sekä 2000-luvun ohjaavien dokumenttien välillä tehtiin vertailua erojen ja yhtäläisyyksien tuomiseksi esiin. Tekemällä vertailua eri vuosikymmenten ohjaavien dokumenttien kuvaamasta tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta saatiin selville myös näkemys siitä, miten näiden taitojen painoarvo on muuttunut tarkasteltavalle ajanjaksolla.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, tarkasteltavalla ajanjaksolla tunne- ja vuorovaikutustaidot ovat olleet näkyvä osa varhaiskasvatuksen ohjaavia dokumentteja. Merkittävin ero eri vuosikymmenten dokumenttien välillä oli siinä, miten nämä taidot oli sijoitettu osaksi dokumenttia. Aikajärjestyksessä vanhimmat dokumentit 1980-luvulta kuvasivat edellä mainittuja taitoja erillisenä osana ja opetettavana sisältöalueena, kun taas tämän vuosituhannen dokumentit sisälsivät nämä taidot pääasiassa sisäänrakennettuina osina erilaisia oppimisalueita ja toiminnan kuvauksia.
Tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen ohjaavia dokumentteja. Nämä olivat Alle kolmevuotiaiden päivähoidon toimintasuunnitelma vuodelta 1986, Kolme-viisivuotiaiden päivähoidon toimintasuunnitelma (1988), Varhaiskasvatuksen opetussuunnitelman perusteet (2003) sekä Varhaiskasvatuksen opetussuunnitelman perusteet (2022). Näistä eri vuosikymmenten dokumenteista tutkittiin tunne- ja vuorovaikutustaitojen ilmeneminen ja opettamisen tavat. Analyysi aloitettiin perehtymällä aineistoon ensin tarkastellen otsikoiden tasolla jokainen ohjaava dokumentti. Seuraavaksi ohjaavat dokumentit luettiin läpi ja kirjattiin muistiin niiden sisältämät tunne- ja vuorovaikutustaitoihin liittyvät näkökulmat ja käsitykset. Tämän jälkeen tulokset koottiin yhteen ja analysoitiin niiden sisältämiä kuvauksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta. 1980-luvun sekä 2000-luvun ohjaavien dokumenttien välillä tehtiin vertailua erojen ja yhtäläisyyksien tuomiseksi esiin. Tekemällä vertailua eri vuosikymmenten ohjaavien dokumenttien kuvaamasta tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta saatiin selville myös näkemys siitä, miten näiden taitojen painoarvo on muuttunut tarkasteltavalle ajanjaksolla.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, tarkasteltavalla ajanjaksolla tunne- ja vuorovaikutustaidot ovat olleet näkyvä osa varhaiskasvatuksen ohjaavia dokumentteja. Merkittävin ero eri vuosikymmenten dokumenttien välillä oli siinä, miten nämä taidot oli sijoitettu osaksi dokumenttia. Aikajärjestyksessä vanhimmat dokumentit 1980-luvulta kuvasivat edellä mainittuja taitoja erillisenä osana ja opetettavana sisältöalueena, kun taas tämän vuosituhannen dokumentit sisälsivät nämä taidot pääasiassa sisäänrakennettuina osina erilaisia oppimisalueita ja toiminnan kuvauksia.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [10016]