Irti päästäminen pelko; puristavuudesta pehmeyteen
Mänttäri, Saara (2024)
Mänttäri, Saara
2024
Teatterityön kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Theatre Arts
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405165947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405165947
Tiivistelmä
Tässä opinnäytteessä tarkastelen, miten kontrollista irrottaminen on muuttanut näyttelijäntyöni laatua puristeisesta pehmeään. Työni käsittelee näyttelijäntyössäni tapahtunutta muutosta tähänastisten opintojeni aikana. Työssäni esittelen erilaisia muutokseen johtaneita syitä ja oivalluksia.
Avaan näyttelijäntyötäni nimeämieni puristeisen tilan ja vaikuttumisen tilan käsitteiden kautta. Puristeinen tila on itselleni usein ensisijainen tapa alkaa näytellä, mutta opintojeni aikana olen kokenut sen ongelmalliseksi ja rajoittavaksi. Vaikuttumisen tila on opintojeni aikana löytämäni uusi, nautinnollisempi ja kevyempi tapa olla näyttämöllä. Pohdin myös, onko siviiliminää ja näyttelijäminää mahdollista tai tarpeellista erottaa toisistaan. Kirjoitan näyttelijäntyön osittamisesta ja sen tuomasta turvasta. Kerron opintojeni aikana kohtaamista reunatuntemuksista ja niiden vaikutuksista opiskeluuni. Kirjoitan myös intuition merkityksestä näyttelijäntyössäni. Lisäksi käyn läpi nautinnon löytämisen hetkiä näyttelijäntyössä kahden opintojeni aikana tekemäni produktion kautta.
Työni tärkeimmät havainnot liittyvät siihen, minkälaista uutta olemisen tapaa onnistumisen ja menestyksen vaatimuksesta irrottaminen tuottavat näyttämöllä. Työssäni kirjoitan, kuinka uupumus pakotti minut uudistamaan työtapojani ja asennettani näyttelijän ammattiin.
Avaan näyttelijäntyötäni nimeämieni puristeisen tilan ja vaikuttumisen tilan käsitteiden kautta. Puristeinen tila on itselleni usein ensisijainen tapa alkaa näytellä, mutta opintojeni aikana olen kokenut sen ongelmalliseksi ja rajoittavaksi. Vaikuttumisen tila on opintojeni aikana löytämäni uusi, nautinnollisempi ja kevyempi tapa olla näyttämöllä. Pohdin myös, onko siviiliminää ja näyttelijäminää mahdollista tai tarpeellista erottaa toisistaan. Kirjoitan näyttelijäntyön osittamisesta ja sen tuomasta turvasta. Kerron opintojeni aikana kohtaamista reunatuntemuksista ja niiden vaikutuksista opiskeluuni. Kirjoitan myös intuition merkityksestä näyttelijäntyössäni. Lisäksi käyn läpi nautinnon löytämisen hetkiä näyttelijäntyössä kahden opintojeni aikana tekemäni produktion kautta.
Työni tärkeimmät havainnot liittyvät siihen, minkälaista uutta olemisen tapaa onnistumisen ja menestyksen vaatimuksesta irrottaminen tuottavat näyttämöllä. Työssäni kirjoitan, kuinka uupumus pakotti minut uudistamaan työtapojani ja asennettani näyttelijän ammattiin.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8798]