Oppilaan kohtaamisen merkitys oppimismotivaatioon ja kouluun kiinnittymiseen : Narratiivinen kirjallisuuskatsaus
Lind, Susanna (2024)
Lind, Susanna
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405155914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405155914
Tiivistelmä
Tämän narratiivisen kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on tutkia, millä tavoin oppilaan kohtaaminen on yhteydessä oppimismotivaatioon sekä kouluun kiinnittymiseen. Kohtaamisella tarkoitetaan oppilaan sekä opettajan välistä vuorovaikutussuhdetta ja sen eri piirteitä. Oppimismotivaatiota on tarkasteltu itsemääräämisteorian kautta, jossa motivaatio jakautuu sisäiseen sekä ulkoiseen motivaatioon. Kouluun kiinnittymistä tarkastellaan kolmesta eri kiinnittymisen näkökulmasta: Toiminnallinen kiinnittyminen, emotionaalinen kiinnittyminen sekä kognitiivinen kiinnittyminen. Opettajat ja oppilaat ovat tekemisissä lähes päivittäin, joten tarkoituksena on tutkia, millainen oppilaan kohtaaminen edistää oppimismotivaatiota sekä kouluun kiinnittymistä
Aineisto kerättiin keväällä 2024 neljästä eri tietokannasta. Aineisto koostuu seitsemästä suomalaisesta tutkimusartikkelista, joista kolme käsittelee oppimismotivaatiota ja neljä kouluun kiinnittymistä. Aineisto rajattiin aikavälille 2020–2024, jotta se olisi mahdollisimman ajankohtainen ja ottaisi huomioon näkökulmassaan merkittäviä yhteiskunnallisia tapahtumia, kuten koronapandemian. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin kautta niin, että se teemoiteltiin ja siitä muodostui kolme pääluokkaa.
Pääluokiksi sisällönanalyysista muodostuvat syyt kohtaamisen merkittävyyden taustalla, opettajaan liittyvät kohtaamisen ominaisuudet sekä sosiaaliseen ympäristöön liittyvät kohtaamisen ominaisuudet. Syitä kohtaamisen taustalla tarkastellaan erityisesti vuorovaikutuksen keskeisyyden kautta sekä tutkimusartikkeleissa nousseiden oppilaiden kokemuksien kautta toimivasta vuorovaikutuksesta. Opettajaan liittyvät kohtaamisen ominaisuudet jakaantuvat kolmeen alaluokkaan: yksilöllinen tuki, yhdenvertaisuus ja opettajan tunneäly. Tulokset osoittavat, että kaikilla kolmella ominaisuudella on keskeinen merkitys oppilaan kouluun kiinnittymiseen sekä oppimismotivaatioon. Sosiaaliseen ympäristöön liittyvissä ominaisuuksissa tarkastellaan yleisesti koulussa esiintyvän ilmapiirin vaikutusta kohtaamiseen sekä luokkatason ilmapiirin vaikutusta ja tekijöitä.
Aineisto kerättiin keväällä 2024 neljästä eri tietokannasta. Aineisto koostuu seitsemästä suomalaisesta tutkimusartikkelista, joista kolme käsittelee oppimismotivaatiota ja neljä kouluun kiinnittymistä. Aineisto rajattiin aikavälille 2020–2024, jotta se olisi mahdollisimman ajankohtainen ja ottaisi huomioon näkökulmassaan merkittäviä yhteiskunnallisia tapahtumia, kuten koronapandemian. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin kautta niin, että se teemoiteltiin ja siitä muodostui kolme pääluokkaa.
Pääluokiksi sisällönanalyysista muodostuvat syyt kohtaamisen merkittävyyden taustalla, opettajaan liittyvät kohtaamisen ominaisuudet sekä sosiaaliseen ympäristöön liittyvät kohtaamisen ominaisuudet. Syitä kohtaamisen taustalla tarkastellaan erityisesti vuorovaikutuksen keskeisyyden kautta sekä tutkimusartikkeleissa nousseiden oppilaiden kokemuksien kautta toimivasta vuorovaikutuksesta. Opettajaan liittyvät kohtaamisen ominaisuudet jakaantuvat kolmeen alaluokkaan: yksilöllinen tuki, yhdenvertaisuus ja opettajan tunneäly. Tulokset osoittavat, että kaikilla kolmella ominaisuudella on keskeinen merkitys oppilaan kouluun kiinnittymiseen sekä oppimismotivaatioon. Sosiaaliseen ympäristöön liittyvissä ominaisuuksissa tarkastellaan yleisesti koulussa esiintyvän ilmapiirin vaikutusta kohtaamiseen sekä luokkatason ilmapiirin vaikutusta ja tekijöitä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8430]