Suomalaisten kuluttajien suhtautuminen hoivavakuutukseen
Sorvisto, Sara (2024)
Sorvisto, Sara
2024
Kauppatieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405155892
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405155892
Tiivistelmä
Väestön vanheneminen aiheuttaa paineita vanhuuden ajan hoivapalveluiden kehittämiselle Suomessa. Tällä hetkellä vanhuksille tarjottavat palvelut rahoitetaan pääasiassa verovaroin, mutta työikäisten määrän väheneminen ja vanhusten määrän kasvu aiheuttavat tarpeen kehittää hoivajärjestelmää. Yhtenä vaihtoehtona on pohdittu hoivavakuutusta, jota ei ole tällä hetkellä Suomen markkinoilla. Hoivavakuutuksella tarkoitetaan toimintakyvyn heikkenemisen varalta hankittua vakuutusta, joka tarjoaa taloudellista turvaa vanhuuden ajalle. Hoivavakuutuksia on tarjolla muissa Euroopan maissa sekä Yhdysvalloissa, ja se voisi olla yksi ratkaisu vanhenevan väestön hoivan tarpeen varmistamiseksi.
Tässä tutkielmassa selvitetään, miten suomalaiset kuluttajat suhtautuvat hoivavakuutukseen. Hoivavakuutus on tuotteena suomalaisille kuluttajille tuntematon, mutta kyselyn alussa vastaajille kerrotaan lyhyesti kyseisestä vakuutustuotteesta. Tutkimuskysymyksiä ovat 1. Miten suomalaiset kuluttajat suhtautuvat hoivavakuutukseen ja 2. Miten eri taustatekijät vaikuttavat kuluttajien suhtautumiseen hoivavakuutukseen?
Tutkielma on monimenetelmätutkimus, jossa hyödynnetään sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista lähestymistapaa. Tutkimukseen on kerätty aineisto käyttäen Microsoft Forms -kyselylomaketta ja kyselylomakkeen väitteisiin vastataan Likert-asteikolla. Lisäksi kyselyssä on kaksi avointa kysymystä. Likert-asteikollisten kysymysten vastauksista raportoidaan suorat jakaumat käyttäen apuna erilaisia graafisia kuvioita. Tutkielman avoimet kysymykset analysoidaan käyttäen sisällönanalyysiä. Iän, sukupuolen, tulotason sekä asuinpaikan vaikutusta suhtautumiseen hoivavakuutusta kohtaan selvitetään logistisella regressioanalyysillä. Teoriaosuudessa tarkastellaan vanhuuden aikaista riskiä, sen hallintaa sekä hoivavakuutusta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että suomalaiset kuluttajat ovat huolestuneita vanhuuden aikaisesta hoivan järjestymisestä ja julkisen sektorin tuottamiin palveluihin ei olla tyytyväisiä. Hoivavakuutukseen suhtaudutaan myönteisesti, mutta sen heikkoutena kuluttajat kokevat erityisesti eriarvoisuuden sekä korkean hinnan. Lisäksi kuluttajat ovat huolestuneita julkisen sektorin palveluiden heikkenemisestä, mikäli hoivavakuutus tulisi Suomen markkinoille. Logistisen regressioanalyysin tulokset osoittavat, että hoivavakuutukseen suhtautuminen ei riipu iästä, sukupuolesta, tulotasosta tai asuinpaikasta, vaan siihen vaikuttavat todennäköisesti monet muut tekijät, joita tässä tutkielmassa ei ole otettu huomioon.
Tässä tutkielmassa selvitetään, miten suomalaiset kuluttajat suhtautuvat hoivavakuutukseen. Hoivavakuutus on tuotteena suomalaisille kuluttajille tuntematon, mutta kyselyn alussa vastaajille kerrotaan lyhyesti kyseisestä vakuutustuotteesta. Tutkimuskysymyksiä ovat 1. Miten suomalaiset kuluttajat suhtautuvat hoivavakuutukseen ja 2. Miten eri taustatekijät vaikuttavat kuluttajien suhtautumiseen hoivavakuutukseen?
Tutkielma on monimenetelmätutkimus, jossa hyödynnetään sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista lähestymistapaa. Tutkimukseen on kerätty aineisto käyttäen Microsoft Forms -kyselylomaketta ja kyselylomakkeen väitteisiin vastataan Likert-asteikolla. Lisäksi kyselyssä on kaksi avointa kysymystä. Likert-asteikollisten kysymysten vastauksista raportoidaan suorat jakaumat käyttäen apuna erilaisia graafisia kuvioita. Tutkielman avoimet kysymykset analysoidaan käyttäen sisällönanalyysiä. Iän, sukupuolen, tulotason sekä asuinpaikan vaikutusta suhtautumiseen hoivavakuutusta kohtaan selvitetään logistisella regressioanalyysillä. Teoriaosuudessa tarkastellaan vanhuuden aikaista riskiä, sen hallintaa sekä hoivavakuutusta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että suomalaiset kuluttajat ovat huolestuneita vanhuuden aikaisesta hoivan järjestymisestä ja julkisen sektorin tuottamiin palveluihin ei olla tyytyväisiä. Hoivavakuutukseen suhtaudutaan myönteisesti, mutta sen heikkoutena kuluttajat kokevat erityisesti eriarvoisuuden sekä korkean hinnan. Lisäksi kuluttajat ovat huolestuneita julkisen sektorin palveluiden heikkenemisestä, mikäli hoivavakuutus tulisi Suomen markkinoille. Logistisen regressioanalyysin tulokset osoittavat, että hoivavakuutukseen suhtautuminen ei riipu iästä, sukupuolesta, tulotasosta tai asuinpaikasta, vaan siihen vaikuttavat todennäköisesti monet muut tekijät, joita tässä tutkielmassa ei ole otettu huomioon.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8430]