Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Suomalaisten kuluttajien suhtautuminen hoivavakuutukseen

Sorvisto, Sara (2024)

 
Avaa tiedosto
SorvistoSara.pdf (825.7Kt)
Lataukset: 



Sorvisto, Sara
2024

Kauppatieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-29
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405155892
Tiivistelmä
Väestön vanheneminen aiheuttaa paineita vanhuuden ajan hoivapalveluiden kehittämiselle Suomessa. Tällä hetkellä vanhuksille tarjottavat palvelut rahoitetaan pääasiassa verovaroin, mutta työikäisten määrän väheneminen ja vanhusten määrän kasvu aiheuttavat tarpeen kehittää hoivajärjestelmää. Yhtenä vaihtoehtona on pohdittu hoivavakuutusta, jota ei ole tällä hetkellä Suomen markkinoilla. Hoivavakuutuksella tarkoitetaan toimintakyvyn heikkenemisen varalta hankittua vakuutusta, joka tarjoaa taloudellista turvaa vanhuuden ajalle. Hoivavakuutuksia on tarjolla muissa Euroopan maissa sekä Yhdysvalloissa, ja se voisi olla yksi ratkaisu vanhenevan väestön hoivan tarpeen varmistamiseksi.
Tässä tutkielmassa selvitetään, miten suomalaiset kuluttajat suhtautuvat hoivavakuutukseen. Hoivavakuutus on tuotteena suomalaisille kuluttajille tuntematon, mutta kyselyn alussa vastaajille kerrotaan lyhyesti kyseisestä vakuutustuotteesta. Tutkimuskysymyksiä ovat 1. Miten suomalaiset kuluttajat suhtautuvat hoivavakuutukseen ja 2. Miten eri taustatekijät vaikuttavat kuluttajien suhtautumiseen hoivavakuutukseen?
Tutkielma on monimenetelmätutkimus, jossa hyödynnetään sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista lähestymistapaa. Tutkimukseen on kerätty aineisto käyttäen Microsoft Forms -kyselylomaketta ja kyselylomakkeen väitteisiin vastataan Likert-asteikolla. Lisäksi kyselyssä on kaksi avointa kysymystä. Likert-asteikollisten kysymysten vastauksista raportoidaan suorat jakaumat käyttäen apuna erilaisia graafisia kuvioita. Tutkielman avoimet kysymykset analysoidaan käyttäen sisällönanalyysiä. Iän, sukupuolen, tulotason sekä asuinpaikan vaikutusta suhtautumiseen hoivavakuutusta kohtaan selvitetään logistisella regressioanalyysillä. Teoriaosuudessa tarkastellaan vanhuuden aikaista riskiä, sen hallintaa sekä hoivavakuutusta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että suomalaiset kuluttajat ovat huolestuneita vanhuuden aikaisesta hoivan järjestymisestä ja julkisen sektorin tuottamiin palveluihin ei olla tyytyväisiä. Hoivavakuutukseen suhtaudutaan myönteisesti, mutta sen heikkoutena kuluttajat kokevat erityisesti eriarvoisuuden sekä korkean hinnan. Lisäksi kuluttajat ovat huolestuneita julkisen sektorin palveluiden heikkenemisestä, mikäli hoivavakuutus tulisi Suomen markkinoille. Logistisen regressioanalyysin tulokset osoittavat, että hoivavakuutukseen suhtautuminen ei riipu iästä, sukupuolesta, tulotasosta tai asuinpaikasta, vaan siihen vaikuttavat todennäköisesti monet muut tekijät, joita tässä tutkielmassa ei ole otettu huomioon.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [10016]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste