Suomalaiset elintarviketeollisuusyritykset Ukrainan sodan muuttamassa liiketoimintaympäristössä
Lepistö, Erik (2024)
Lepistö, Erik
2024
Kauppatieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-06-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405145884
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405145884
Tiivistelmä
Venäjän helmikuussa 2022 aloittama hyökkäyssota Ukrainaan on ollut viime vuosien merkittävin Euroopan markkinoita vavisuttanut tapahtuma Covid-19-pandemian lisäksi. Sota on muokannut suomalaisten yritysten liiketoimintaympäristöä merkittävästi. Toimitusketjujen ongelmat, tuotantotarvikkeiden heikko saatavuus, energian ja raaka-aineiden hintojen nousu sekä kasvanut epävarmuus ovat keskeisiä seurauksia Ukrainan sodasta. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella suomalaisten elintarviketeollisuusyritysten toimintaa Ukrainan sodan muuttamassa liiketoimintaympäristössä. Tutkimuksen päätutkimuskysymys on: Miten suomalaiset elintarviketeollisuusyritykset ovat toimineet Ukrainan sodasta seuranneessa liiketoimintaympäristön muutoksessa? Päätutkimuskysymykseen vastaamisen apuna on kolme alatutkimuskysymystä.
Tutkimus toteutetaan laadullisin menetelmin ja koostuu teoreettisesta sekä empiirisestä osuudesta. Tutkielman teoreettinen viitekehys auttaa pohjustamaan tutkittavaa ilmiötä tarkastelemalla yritysten liiketoimintaympäristöä, muuttuneeseen liiketoimintaympäristöön sopeutumista sekä sodan seurauksia yrityksille, niin eurooppalaisessa kuin suomalaisessa kontekstissa. Aiempi akateeminen tutkimus Ukrainan sodan merkityksestä liiketoimintaympäristölle on vähäistä, vaikka sota on runsaasti keskustelua herättävä aihe.
Empiirisen aineiston keräämisessä hyödynnettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimuksen haastattelut koostuivat kahden eri elintarviketeollisuuden yrityksen johtajahenkilön haastatteluista. Aineiston tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista teoriaohjaavaa sisällönanalyysia, jossa tutkijan ajattelua ohjaa vuoroin teoria ja aineisto. Tutkimuksessa keskityttiin käsitellyn teoreettisen kirjallisuuden sekä empiirisen aineiston perusteella tutkimaan kolmea liiketoimintaympäristön osa-aluetta ja analysoimaan empiirinen aineisto niiden avulla: kansallinen/kansainvälinen talous, valtio ja poliittiset voimat sekä sosiaaliset voimat.
Tutkimuksen empiirisen aineiston pohjalta voidaan havaita yritysten liiketoimintaympäristön muuttuneen oleellisesti Ukrainan sodan seurauksena. Aineistosta ilmenee hintojen nousun olevan keskeinen seuraus sodasta yrityksille. Yritykset pyrkivät siirtämään nousseet kulut asiakashintoihin. Hintojen nousu on myös vaikuttanut kuluttajiin, jotka ovat erityisen varovaisia epävarmassa taloustilanteessa. Myös yritykset ovat varovaisia, mikä näkyy investointien määrässä. Venäjän-kaupan katkeaminen on aiheuttanut toimitusketjujen ja tuotantovälineiden saatavuusongelmia, mutta ongelmista huolimatta yritykset ovat onnistuneet korvaamaan
Venäjän-kaupan jättämän aukon.
Aihepiirin jatkotutkimuksen kannalta olisi mielekästä tutkia aihetta käyttämällä suurempaa empiiristä aineistoa. Lisäksi olisi mielenkiintoista tutkia aihetta Ukrainan sodan päättymisen jälkeen. Vasta silloin sodan lopullinen merkitys yrityksille ja liiketoimintaympäristölle on selvä.
Tutkimus toteutetaan laadullisin menetelmin ja koostuu teoreettisesta sekä empiirisestä osuudesta. Tutkielman teoreettinen viitekehys auttaa pohjustamaan tutkittavaa ilmiötä tarkastelemalla yritysten liiketoimintaympäristöä, muuttuneeseen liiketoimintaympäristöön sopeutumista sekä sodan seurauksia yrityksille, niin eurooppalaisessa kuin suomalaisessa kontekstissa. Aiempi akateeminen tutkimus Ukrainan sodan merkityksestä liiketoimintaympäristölle on vähäistä, vaikka sota on runsaasti keskustelua herättävä aihe.
Empiirisen aineiston keräämisessä hyödynnettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimuksen haastattelut koostuivat kahden eri elintarviketeollisuuden yrityksen johtajahenkilön haastatteluista. Aineiston tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista teoriaohjaavaa sisällönanalyysia, jossa tutkijan ajattelua ohjaa vuoroin teoria ja aineisto. Tutkimuksessa keskityttiin käsitellyn teoreettisen kirjallisuuden sekä empiirisen aineiston perusteella tutkimaan kolmea liiketoimintaympäristön osa-aluetta ja analysoimaan empiirinen aineisto niiden avulla: kansallinen/kansainvälinen talous, valtio ja poliittiset voimat sekä sosiaaliset voimat.
Tutkimuksen empiirisen aineiston pohjalta voidaan havaita yritysten liiketoimintaympäristön muuttuneen oleellisesti Ukrainan sodan seurauksena. Aineistosta ilmenee hintojen nousun olevan keskeinen seuraus sodasta yrityksille. Yritykset pyrkivät siirtämään nousseet kulut asiakashintoihin. Hintojen nousu on myös vaikuttanut kuluttajiin, jotka ovat erityisen varovaisia epävarmassa taloustilanteessa. Myös yritykset ovat varovaisia, mikä näkyy investointien määrässä. Venäjän-kaupan katkeaminen on aiheuttanut toimitusketjujen ja tuotantovälineiden saatavuusongelmia, mutta ongelmista huolimatta yritykset ovat onnistuneet korvaamaan
Venäjän-kaupan jättämän aukon.
Aihepiirin jatkotutkimuksen kannalta olisi mielekästä tutkia aihetta käyttämällä suurempaa empiiristä aineistoa. Lisäksi olisi mielenkiintoista tutkia aihetta Ukrainan sodan päättymisen jälkeen. Vasta silloin sodan lopullinen merkitys yrityksille ja liiketoimintaympäristölle on selvä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8430]