Lukivaikeuksien ja matemaattisten vaikeuksien yhteys ammattiopisto-opiskelijoiden oppimismotivaatioon
Mattila, Niklas; Välimäki, Miisa (2024)
Mattila, Niklas
Välimäki, Miisa
2024
Psykologian kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Psychology
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405145869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405145869
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten oppimisvaikeudet ovat yhteydessä oppimismotivaatioon ammattiopisto-opiskelijoilla ensimmäisen opiskeluvuoden syksyllä ja miten oppimisvaikeudet ovat yhteydessä oppimismotivaation muutokseen ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen. Tutkimuksessa tarkasteltiin oppimisvaikeuksia lukivaikeuksien sekä matemaattisten vaikeuksien näkökulmasta. Oppimismotivaation ja oppimisvaikeuksien yhteyksiä on tutkittu paljon, mutta tutkimus on kohdistunut laajalti peruskouluikäisiin. Erityisesti kotimaisten ammattiopiskelijoiden oppimismotivaatiota on kuitenkin syytä tarkastella pidentyneen oppivelvollisuusiän valossa. Lasten oppimisvaikeuksiin kohdistuneen aikaisemman tutkimustiedon pohjalta oletimme, että kaikki oppimisvaikeudet ovat negatiivisesti yhteydessä oppimismotivaation laatuun sekä sen kehitykseen ensimmäisen ja toisen opiskeluvuoden välillä. Lisäksi oletimme, että kaikki tarkastelemamme lukivaikeudet ovat matemaattisiin vaikeuksiin verrattuna vahvemmin yhteydessä oppimismotivaatioon.
Tutkimusaineisto kerättiin osana Niilo Mäki Instituutin toteuttamaa kolmen vuoden kestoista Motivoimaa-hanketta vuosina 2009–2011. Otoksemme koostui Jyväskylän ammattiopiston vuosien 2009 ja 2010 ensimmäisen sekä toisen vuoden opiskelijoista, joilta oli tiedossa lukivaikeuksien ja matemaattisten vaikeuksien seulojen tulokset (N = 661). Seulojen tulokset saatiin suostumuksen antaneilta ammattiopiston erityisopettajilta. Lukivaikeuksien mittarina käytimme lukivaikeuksien seulontamenetelmää, joka on standardoitu ja suunnattu nuorille sekä aikuisille. Lukivaikeudet jaettiin luetun ymmärtämisen, teknisen lukutaitoon sekä sanelun osa-alueisiin. Matemaattisten vaikeuksien mittarina käytimme standardoitua KTLT-testiä. Oppimismotivaation mittarina käytimme lyhennetyn CAST-kyselyn tuloksia, jotka olivat osana Motivoimaa-hankkeen kyselylomaketta. Tarkastelimme molempia tutkimuskysymyksiä riippumattomien otosten t-testeillä.
Tuloksista havaittiin, että opintojen alkuvaiheessa vain luetun ymmärtämisen ja teknisen lukutaidon vaikeudet ovat yhteydessä heikompaan oppimismotivaatioon. Oikeinkirjoituksen vaikeudet tai matemaattiset oppimisvaikeudet eivät olleet yhteydessä oppimismotivaatioon. Mikään oppimisvaikeus ei ollut yhteydessä oppimismotivaation muutokseen. Tutkimustulosten pohjalta voidaan kuitenkin tarkastella, mitkä oppimisvaikeudet saattavat olla suurimmat riskitekijät opintojen alkuvaiheissa. Jatkossa olisi merkityksellistä tutkia, miten oppivelvollisuusiän nousu 18 ikävuoteen vaikuttaa oppimismotivaatioon toisella asteella.
Tutkimusaineisto kerättiin osana Niilo Mäki Instituutin toteuttamaa kolmen vuoden kestoista Motivoimaa-hanketta vuosina 2009–2011. Otoksemme koostui Jyväskylän ammattiopiston vuosien 2009 ja 2010 ensimmäisen sekä toisen vuoden opiskelijoista, joilta oli tiedossa lukivaikeuksien ja matemaattisten vaikeuksien seulojen tulokset (N = 661). Seulojen tulokset saatiin suostumuksen antaneilta ammattiopiston erityisopettajilta. Lukivaikeuksien mittarina käytimme lukivaikeuksien seulontamenetelmää, joka on standardoitu ja suunnattu nuorille sekä aikuisille. Lukivaikeudet jaettiin luetun ymmärtämisen, teknisen lukutaitoon sekä sanelun osa-alueisiin. Matemaattisten vaikeuksien mittarina käytimme standardoitua KTLT-testiä. Oppimismotivaation mittarina käytimme lyhennetyn CAST-kyselyn tuloksia, jotka olivat osana Motivoimaa-hankkeen kyselylomaketta. Tarkastelimme molempia tutkimuskysymyksiä riippumattomien otosten t-testeillä.
Tuloksista havaittiin, että opintojen alkuvaiheessa vain luetun ymmärtämisen ja teknisen lukutaidon vaikeudet ovat yhteydessä heikompaan oppimismotivaatioon. Oikeinkirjoituksen vaikeudet tai matemaattiset oppimisvaikeudet eivät olleet yhteydessä oppimismotivaatioon. Mikään oppimisvaikeus ei ollut yhteydessä oppimismotivaation muutokseen. Tutkimustulosten pohjalta voidaan kuitenkin tarkastella, mitkä oppimisvaikeudet saattavat olla suurimmat riskitekijät opintojen alkuvaiheissa. Jatkossa olisi merkityksellistä tutkia, miten oppivelvollisuusiän nousu 18 ikävuoteen vaikuttaa oppimismotivaatioon toisella asteella.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8430]