Arvolupauksen luominen pienyritykselle – Case: Cihu Design
Heikkilä, Aamos (2024)
Heikkilä, Aamos
2024
Kauppatieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405105683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405105683
Tiivistelmä
Arvolupaus on yksi merkittävimmistä keinoista yritysten erottautumiselle kilpailijoista ja kilpailuedun saavuttamiselle. Arvolupauksen puuttuminen tai siitä heikosti viestiminen voi olla osatekijä yrityksen heikkoon liiketoiminnan kasvuun. Vaikka arvolupauksen on tutkimuksissa todettu olevan merkittävä kilpailutekijä, suurella osalla yrityksistä ei kuitenkaan ole selkeää arvolupausta, ja sen konkreettisesta luomisesta on vielä niukasti tutkimuskirjallisuutta. Tämä jättää selkeän aukon tutkimukselle, joka keskittyy arvolupauksen konkreettiseen luomiseen muotoilualalla toimivalle yritykselle. Tässä tutki-muksessa arvolupauksen luomista tarkastellaan case-yrityksen kautta. Case-yrityksenä toimii suoma-lainen pienyritys Cihu Design Oy.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisten menetelmien ja prosessien avulla muotoilualalla toimivalle pienyritykselle voidaan luoda arvolupaus asiakaslähtöisesti. Lisäksi tutkimuksessa pyritään selvittämään, miten pienyritykselle konkreettisesti luodaan arvolupaus löydettyjen prosessien perus-teella. Tutkimuslöydösten pohjalta luodaan myös case-yritykselle uusi arvolupaus osana tutkimusta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena haastattelututkimuksena. Haastattelumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua, eli teemahaastattelua. Haastateltavina oli neljä case-yrityksen asiakasta, joista jokainen oli ollut yrityksen kanssa asiakaskontaktissa viimeisen 6 kuukauden aikana. Haastattelututkimuksen lisäksi tutkimuksen teoreettista pohjaa tuki kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuuskat-sauksen teoreettisen viitekehyksen keskiössä olivat arvolupaus, asiakasarvon ulottuvuudet, sekä arvolupauksen luominen.
Tutkimuksen päätuloksena syntyi prosessikuvaus siitä, miten asiakasarvoon perustuen voidaan luoda arvolupaus pienyritykselle. Tutkimuksessa havaittiin, että asiakaslähtöistä arvolupausta luotaessa yrityksen tulee pyrkiä ymmärtämään syvällisesti sen asiakkaita ja mikä on heille merkittävää. Ymmär-täessään syvällisesti asiakastaan, yritys kykenee arvolupauksessaan kohtaamaan asiakkaalle merkittä-vimmät tarpeet. Lisäksi ilmeni, että Osterwalderin arvolupauskanvas soveltuu hyvin käytettäväksi arvolupauksen luomiseen pienyritykselle. Tutkimuksen yhteydessä case-yritykselle luotiin tavoitteen mukaisesti uusi arvolupaus.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisten menetelmien ja prosessien avulla muotoilualalla toimivalle pienyritykselle voidaan luoda arvolupaus asiakaslähtöisesti. Lisäksi tutkimuksessa pyritään selvittämään, miten pienyritykselle konkreettisesti luodaan arvolupaus löydettyjen prosessien perus-teella. Tutkimuslöydösten pohjalta luodaan myös case-yritykselle uusi arvolupaus osana tutkimusta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena haastattelututkimuksena. Haastattelumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua, eli teemahaastattelua. Haastateltavina oli neljä case-yrityksen asiakasta, joista jokainen oli ollut yrityksen kanssa asiakaskontaktissa viimeisen 6 kuukauden aikana. Haastattelututkimuksen lisäksi tutkimuksen teoreettista pohjaa tuki kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuuskat-sauksen teoreettisen viitekehyksen keskiössä olivat arvolupaus, asiakasarvon ulottuvuudet, sekä arvolupauksen luominen.
Tutkimuksen päätuloksena syntyi prosessikuvaus siitä, miten asiakasarvoon perustuen voidaan luoda arvolupaus pienyritykselle. Tutkimuksessa havaittiin, että asiakaslähtöistä arvolupausta luotaessa yrityksen tulee pyrkiä ymmärtämään syvällisesti sen asiakkaita ja mikä on heille merkittävää. Ymmär-täessään syvällisesti asiakastaan, yritys kykenee arvolupauksessaan kohtaamaan asiakkaalle merkittä-vimmät tarpeet. Lisäksi ilmeni, että Osterwalderin arvolupauskanvas soveltuu hyvin käytettäväksi arvolupauksen luomiseen pienyritykselle. Tutkimuksen yhteydessä case-yritykselle luotiin tavoitteen mukaisesti uusi arvolupaus.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8365]