Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Analytiikka ja intuitio liiketaloudellisessa strategisessa päätöksenteossa

Dence, Marcus (2024)

 
Avaa tiedosto
DenceMarcus.pdf (789.7Kt)
Lataukset: 



Dence, Marcus
2024

Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-15
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405045290
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintyön tavoitteena on tutkia, miten intuitiota ja analytiikkaa käytetään strategisessa päätöksentekoprosessissa liiketalouden alalla. Analytiikka ja intuitio ovat molemmat merkittäviä tekijöitä strategisessa päätöksenteossa, mutta niitä on tästä huolimatta tutkittu vain vähän samanaikaisesti. Ristiriita tutkimuksen vähäisyyden ja aiheen merkityksellisyyden välillä korostaa kandidaatintyön relevanssia.

Kandidaatintyö suoritettiin kirjallisuuskatsauksena, joka perustui Scopus-tietokannasta kerättyihin artikkeleihin. Sopivista artikkeleista poimittiin intuition, analytiikan ja niiden yhteiskäytön edut. Nämä edut jaettiin strategisen päätöksenteon viiteen vaiheeseen: suunnan asettaminen, ympäristön analysointi, strategisten vaihtoehtojen kehitys, vaihtoehtojen valinta ja strategian toteuttaminen. Tulososio jaettiin näille strategian päätöksenteon eri vaiheille. Jokaisessa vaiheessa arvioidaan erikseen analytiikan ja intuition etuja sekä niiden yhteiskäytön mahdollisia hyötyjä.

Kirjallisuuskatsauksen mukaan intuitiolla ja analytiikalla on useita etuja, jotka vaihtelevat riippuen strategisen päätöksenteon vaiheesta. Intuitio mahdollistaa nopean ja kokonaisvaltaisen ymmärryksen tilanteesta ilman tarvetta datan käsittelylle. Analytiikan avulla voidaan saavuttaa objektiivinen ja tietoon perustuva käsitys ympäristöstä. Lisäksi analytiikan avulla on mahdollista perustella päätökset muille.

Intuitio on erityisen tärkeä suunnan asettamisen vaiheessa, kun taas analytiikka korostuu strategian toteuttamisessa. Kaikki vaiheet kuitenkin hyötyvät sekä analytiikan että intuition käytöstä. Tutkimuksen tulokset tarjoavat käytännöllisiä suosituksia organisaatioille siitä, miten hyödyntää sekä analytiikkaa että intuitiota osana strategista päätöksentekoa. Ottamalla molemmat huomioon, on mahdollista huomioida laajempi kirjo strategiseen päätöksentekoon vaikuttavia tekijöitä. On myös tärkeää vahvistaa intuitiota analytiikalla, mikäli se on mahdollista.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [10016]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste