The Connection between Parental Stress and Adolescents' Facial Emotion Recognition
Otsamo, Lumi; Leiviskä, Tuulia (2024)
Otsamo, Lumi
Leiviskä, Tuulia
2024
Psykologian kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Psychology
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405145801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405145801
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko vanhempien kokema vanhemmuuteen liittyvä stressi yhteydessä nuoren kykyyn tunnistaa tunteita kasvoilta. Vanhemmuuteen liittyvällä stressillä tarkoitetaan negatiivista vastetta vanhemmuuteen tai siihen liittyvien vaatimusten ja voimavarojen epätasapainoa. Aiempien tutkimusten mukaan vanhemman kokema vanhemmuuteen liittyvä stressi voi vaikuttaa tämän lapsiin monin tavoin. Se on yhdistetty muun muassa lapsen käytöksen ongelmiin, ahdistukseen sekä heikompaan sosiaaliseen kognitioon. Sosiaalisen kognition osa-alueista tärkeä sosiaalisiin suhteisiin vaikuttava tekijä on kyky tunnistaa toisten yksilöiden tunteita. Se kehittyy lapsuuden aikana ja siihen vaikuttavat monet sosiaaliset ja emotionaaliset tekijät perheen sisällä. Aiempien tutkimusten pohjalta loimme hypoteesin, jonka mukaan vanhemmuuteen liittyvä stressi olisi yhteydessä nuoren heikompaan kykyyn tunnistaa tunteita kasvoilta.
Tutkimusaineisto kerättiin Australiassa, Queenslandin yliopistossa vuonna 2021 osana The Queensland Twin Adolescent Brain -projektia. Tutkittavia oli 152, ja he olivat iältään 10-16-vuotiaita. He suorittivat Children’s Reading the Mind in the Eyes Task (RME) -testin, jossa tutkittavalle näytetään kuvia silmien alueesta, jonka perusteella tunnistetaan, mikä tunne kuvassa on kyseessä. Jokaisen tutkittavan vanhempi täytti Parental Stress Scale -itsearviointikyselyn, joka mittaa vanhemmuuteen liittyvää stressiä. Muuttujien yhteyttä mitattiin regressioanalyysillä.
Tutkimuksessamme ei löydetty yhteyttä vanhempien kokeman stressin ja nuorten tunteiden tunnistamisen kyvyn välillä. Tulos oli ristiriidassa asettamamme hypoteesin sekä joidenkin aiempien tutkimusten kanssa. Tutkimuksessamme oli kuitenkin rajoitteita, jotka tulee ottaa huomioon tehtäessä johtopäätöksiä tutkimuksen perusteella. Monet tekijät, kuten käynnissä ollut koronapandemia saattoivat vaikuttaa tutkimuksen tuloksiin. Lisää tutkimuksia tarvitaan, jotta saadaan tietoa vanhemmuuteen liittyvän stressin vaikutuksista nuoriin. The purpose of this study was to investigate the connection between parental stress and adolescents’ facial emotion recognition skills. Parental stress refers to a negative psychological reaction to being a parent and it can involve an imbalance between the demands of parenting and the resources available. Research has shown that parental stress can have various effects on the children of stressed parents. It is a risk factor for children’s behavior problems, anxiety and impaired social cognition. One aspect of social cognition is facial emotion recognition, which develops within the family context and can be affected by multiple socioemotional factors, such as parental stress. Based on previous studies, we hypothesized that higher parental stress would be associated with poorer facial emotion recognition skills in their children. Although facial emotion recognition has been studied widely with infants and children, less attention has been given to adolescents.
The data for this study was collected as a part of The Queensland Twin Adolescent Brain Project (QTAB) in the University of Queensland in 2021. The final dataset consisted of 152 adolescents, aged between 10 to 16 years. Participants completed the Children’s Reading the Mind in the Eyes Task (RME) which measures facial emotion recognition using pictures of the eye region of child faces. Each participant’s parent filled out the Parental Stress Scale questionnaire. We used linear regression analysis to investigate the connection between parental stress and adolescents’ facial emotion recognition.
Our study showed no significant connection between parental stress and adolescent’s facial emotion recognition. This connection was investigated by using the results of parental stress scale and additionally using the subscales parental stress and lack of parental satisfaction, none of which were significantly related to adolescents’ facial emotion recognition.
The results of this study did not show evidence that parental stress affect facial emotion recognition in adolescents. However, this study has some limitations that should be taken into consideration when making conclusions from it. Given the rising numbers of parents experiencing parental stress across the world and the lack of research on adolescents’ facial emotion recognition, further research is needed.
Tutkimusaineisto kerättiin Australiassa, Queenslandin yliopistossa vuonna 2021 osana The Queensland Twin Adolescent Brain -projektia. Tutkittavia oli 152, ja he olivat iältään 10-16-vuotiaita. He suorittivat Children’s Reading the Mind in the Eyes Task (RME) -testin, jossa tutkittavalle näytetään kuvia silmien alueesta, jonka perusteella tunnistetaan, mikä tunne kuvassa on kyseessä. Jokaisen tutkittavan vanhempi täytti Parental Stress Scale -itsearviointikyselyn, joka mittaa vanhemmuuteen liittyvää stressiä. Muuttujien yhteyttä mitattiin regressioanalyysillä.
Tutkimuksessamme ei löydetty yhteyttä vanhempien kokeman stressin ja nuorten tunteiden tunnistamisen kyvyn välillä. Tulos oli ristiriidassa asettamamme hypoteesin sekä joidenkin aiempien tutkimusten kanssa. Tutkimuksessamme oli kuitenkin rajoitteita, jotka tulee ottaa huomioon tehtäessä johtopäätöksiä tutkimuksen perusteella. Monet tekijät, kuten käynnissä ollut koronapandemia saattoivat vaikuttaa tutkimuksen tuloksiin. Lisää tutkimuksia tarvitaan, jotta saadaan tietoa vanhemmuuteen liittyvän stressin vaikutuksista nuoriin.
The data for this study was collected as a part of The Queensland Twin Adolescent Brain Project (QTAB) in the University of Queensland in 2021. The final dataset consisted of 152 adolescents, aged between 10 to 16 years. Participants completed the Children’s Reading the Mind in the Eyes Task (RME) which measures facial emotion recognition using pictures of the eye region of child faces. Each participant’s parent filled out the Parental Stress Scale questionnaire. We used linear regression analysis to investigate the connection between parental stress and adolescents’ facial emotion recognition.
Our study showed no significant connection between parental stress and adolescent’s facial emotion recognition. This connection was investigated by using the results of parental stress scale and additionally using the subscales parental stress and lack of parental satisfaction, none of which were significantly related to adolescents’ facial emotion recognition.
The results of this study did not show evidence that parental stress affect facial emotion recognition in adolescents. However, this study has some limitations that should be taken into consideration when making conclusions from it. Given the rising numbers of parents experiencing parental stress across the world and the lack of research on adolescents’ facial emotion recognition, further research is needed.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8430]