Sata vuotta katsomuskamppailua : Yhteinen etiikan opetus suomalaisessa koulukeskustelussa
Hämäläinen, Eenariina (2024)
Lataukset:
Hämäläinen, Eenariina
Eurooppalaisen filosofian seura ry / niin & näin
2024
Kasvatus ja yhteiskunta -tohtoriohjelma - Doctoral Programme of Education and Society
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2024-05-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405145831
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405145831
Kuvaus
Väitöskirjaan voi tutustua osoitteessa: https://netn.fi/syn_publication/sata-vuotta-katsomuskamppailua/
Tiivistelmä
Tässä koulutus- ja katsomuspolitiikan historian tutkimuksessa tarkastelen sadan vuoden aikana Suomessa käytyjä keskusteluja kaikille yhteisestä etiikan kouluopetuksesta. Etiikkaa ehdotettiin yhteiseksi oppiaineeksi koululakien säätämisen aikaan 1920-luvulla, peruskoulu-uudistuksen yhteydessä 1960-luvulla, lukion tuntijakouudistuksessa 1990-luvulla ja peruskoulun tuntijakouudistuksessa 2010-luvulla. Jokaisella kerralla ehdotukset kaatuivat laajaan vastustukseen.
Selvitän tutkimuksessa edellä mainittujen neljän reformiehdotuksen ja niiden synnyttämän julkisen kulttuurisen ja poliittisen debatin taustat, vaiheet, osallistujat ja seuraukset. Aineisto koostuu koulutus- ja katsomuspoliittisista historiallisista lähteistä, kuten pöytäkirjoista, mietinnöistä, lausunnoista, kannanotoista, muistioista ja valtiopäiväasiakirjoista sekä lehtikirjoittelusta, puheista ja aikalaiskirjallisuudesta.
Täydennän historiallista perustutkimusta kriittisen kasvatustieteen ja genealogian näkökulmilla ja tutkin, millä argumenteilla ja millaisella puheella kaikille yhteistä etiikkaa on puolustettu ja toisaalta vastustettu. Tutkimuksen lähtökohta on, etteivät käsitykset oppiaineista ja tuntijaosta ole neutraaleja tai annettuja vaan historiallisesti tietyissä yhteiskunnallisissa tilanteissa muovautuneita. Kysyn, missä vaiheissa ja minkälaisella puheella vallitseva poliittinen ja moraalinen järjestys etiikanopetuskysymyksessä on rakennettu ja mistä tässä tunti- ja oppiainejakoa koskevassa katsomuspolitiittisessa hegemoniakamppailussa voi tulkita olleen kyse. Analysoin myös, millaista tulkintaa etiikasta oppisisältönä debatin osapuolet ovat tuottaneet ja millaisiin metaeettisiin lähtöoletuksiin argumentit yhteisen etiikan mahdollisuudesta tai mahdottomuudesta kiinnittyvät.
Yhteistä etiikkaa puolustavat argumentit ovat pysyneet varsin samanlaisina läpi vuosisadan. Puhetta kaikille yhteisen etiikan puolesta on luonnehtinut pyrkimys yhteiselämän turvaamiseen demokratiassa. Etiikkaa puolustaneet pedagogit, filosofit ja poliitikot ovat kannattaneet yhtenäiskoulua ja pitäneet tärkeänä, että yleissivistävän koulun keskeinen oppisisältö olisi kaikille yhteistä eikä oppilaita eettisessä kasvatuksessa eroteltaisi tunnustuksen mukaan eri ryhmiin.
Yhteisen etiikan puolustus kiinnittyi formaaliin ja moraaliajattelun taitoja korostavaan tulkintaan. Yhteisen etiikan perustaksi on metaeettisessä mielessä hahmoteltu universaalia yhteisöllistä konstruktivismia, joka normatiivisesti on tarkoittanut esimerkiksi ihmisoikeuksien yleismaailmalliseen julistukseen sitoutumista. Toisaalta yhteisen etiikan mahdollisuutta on pidetty yksinkertaisesti julkisen koulun praktisena lähtöoletuksena. Etiikkaesitykset onkin tehty enemmän kansalaiskasvatuksellisessa kuin katsomuksellisessa kehyksessä. Tavoitteena on ollut löytää rawlsilais-habermasilaisessa hengessä arvopluralistisen yhteiskunnan pienin yhteinen nimittäjä, johon kaikkien voi edellyttää julkisessa koulussa sitoutuvan. Oppilaan autonomia ja valtauttaminen voidaan kuitenkin nähdä yhteisen etiikan perusteena substantiaalisena, ei vain minimaalisena tai ”ohueen” kansalaisuuteen liittyvänä arvona.
Uskontoon kiinnitettyä etiikkaa puolustavissa argumenteissa on ollut vaihtelua sekä yhden aikakauden sisällä että eri aikakausien välillä. Yhteisen etiikan on esitetty uhkaavan uskonnon opetuksen asemaa, mikä paljastaa etiikan keskeisen roolin uskonnon opetuksen legitimoijana. Uskontoon kiinnitetty etiikka on esitetty pedagogisesti ylivertaisena, yksilöpersoonan kasvua edistävänä, kotien kasvatusoikeutta kunnioittavana, suomalaista kansakuntaa koossa pitävänä mutta myös monikulttuurista yhteiskuntaa ja vähemmistöjen hyväksyvää tunnustamista palvelevana ratkaisuna. Uskontoon sidotun etiikan itsestäänselvyys ja ”luonnollisuus” on pitänyt tuottaa aina uudestaan, joten perusteet ovat vaihdelleet vastatakseen kunkin aikakauden luonnetta ja ajankohtaista keskustelua.
Uskontoon kiinnitettyä etiikan opetusta kannattavissa argumenteissa on tunnistettavissa arvosisältöä ja luonteenkasvatusta painottava näkemys. Yhteisen etiikan vastustajille etiikan opetus on ollut nimenomaan katsomuskysymys ja moraalin perustaan liittyvä argumentaatio oli mahdottomuuspuhetta. Ihmisoikeuksien etiikkaa ei pidetty riittävänä normatiivisena pohjana etiikan opetukselle, ja yhteinen etiikka esitettiin mahdottomana, vääjäämättä relativistisena, utooppisena, ideologisena, tendenssimäisenä ja uskonnonvastaisena ehdotuksena. Debateissa onkin kamppailtu myös siitä, onko etiikka propedeuttinen, neutraali tieteenala vai normatiivinen, katsomuksellinen oppisisältö. Kumpaakin näkemystä kannattaneet kiistan osapuolet ovat sekä politisoineet että epäpolitisoineet etiikanopetuskysymystä. Katson, että etiikan katsomusluonteen tunnustaminen ei kuitenkaan merkitse yhteisen opetuksen mahdottomuutta, onhan yleissivistävä koulutus yleensäkin väljässä mielessä katsomuksellisesti sitoutunutta ja opetussuunnitelma poliittisen demokraattisen neuvottelun tulos.
Aineiston analyysin pohjalta väitän, että jo itsenäisyyden alussa sementoituneessa kamppailuasetelmassa sisällöllinen keskustelu yhteisestä etiikan opetuksesta ei ole kunnolla edes alkanut. Sen sijaan on ajauduttu käymään eräänlaista metakeskustelua, jota on leimannut tietoisuus osallistumisesta pitkään taisteluun ja vastapuolen vaikuttimien ja yhteisen etiikan luonteen epäily. Nimeänkin yhteisen etiikan väitetyn mahdottomuuden yhteiskunnalliseksi mahdottomuudeksi. Kamppailua on luonnehtinut ja sille on luonut kontekstin kristilliskansallisen yhtenäiskulttuurin murtuminen ja sekularisaatio, moraalinen huoli kohti moraalista täysi-ikäisyyttä kurkottavista kansalaisista sekä julkisen koulutuksen laajeneminen ja kysymys sen tarkoituksesta ja rajoista suhteessa kodin kasvatusoikeuteen. Kysymys etiikan opetuksesta julkisessa koulussa liittyy ennen kaikkea deliberaatioon siitä, miten yhteiselämä ja yksilön oikeudet parhaiten arvopluralistisessa ja monikulttuurisessa yhteiskunnassa järjestetään. Etiikanopetusdebatteja onkin mahdollista lukea neuvotteluna julkisen ja yksityisen piirin suhteista ja niiden muutoksesta sekä määrittelykamppailuna siitä, mikä rooli uskonnolla on liberaalin demokratian julkisessa tilassa, eräänlaisena liberaalin demokratian kasvukiputarinana.
Selvitän tutkimuksessa edellä mainittujen neljän reformiehdotuksen ja niiden synnyttämän julkisen kulttuurisen ja poliittisen debatin taustat, vaiheet, osallistujat ja seuraukset. Aineisto koostuu koulutus- ja katsomuspoliittisista historiallisista lähteistä, kuten pöytäkirjoista, mietinnöistä, lausunnoista, kannanotoista, muistioista ja valtiopäiväasiakirjoista sekä lehtikirjoittelusta, puheista ja aikalaiskirjallisuudesta.
Täydennän historiallista perustutkimusta kriittisen kasvatustieteen ja genealogian näkökulmilla ja tutkin, millä argumenteilla ja millaisella puheella kaikille yhteistä etiikkaa on puolustettu ja toisaalta vastustettu. Tutkimuksen lähtökohta on, etteivät käsitykset oppiaineista ja tuntijaosta ole neutraaleja tai annettuja vaan historiallisesti tietyissä yhteiskunnallisissa tilanteissa muovautuneita. Kysyn, missä vaiheissa ja minkälaisella puheella vallitseva poliittinen ja moraalinen järjestys etiikanopetuskysymyksessä on rakennettu ja mistä tässä tunti- ja oppiainejakoa koskevassa katsomuspolitiittisessa hegemoniakamppailussa voi tulkita olleen kyse. Analysoin myös, millaista tulkintaa etiikasta oppisisältönä debatin osapuolet ovat tuottaneet ja millaisiin metaeettisiin lähtöoletuksiin argumentit yhteisen etiikan mahdollisuudesta tai mahdottomuudesta kiinnittyvät.
Yhteistä etiikkaa puolustavat argumentit ovat pysyneet varsin samanlaisina läpi vuosisadan. Puhetta kaikille yhteisen etiikan puolesta on luonnehtinut pyrkimys yhteiselämän turvaamiseen demokratiassa. Etiikkaa puolustaneet pedagogit, filosofit ja poliitikot ovat kannattaneet yhtenäiskoulua ja pitäneet tärkeänä, että yleissivistävän koulun keskeinen oppisisältö olisi kaikille yhteistä eikä oppilaita eettisessä kasvatuksessa eroteltaisi tunnustuksen mukaan eri ryhmiin.
Yhteisen etiikan puolustus kiinnittyi formaaliin ja moraaliajattelun taitoja korostavaan tulkintaan. Yhteisen etiikan perustaksi on metaeettisessä mielessä hahmoteltu universaalia yhteisöllistä konstruktivismia, joka normatiivisesti on tarkoittanut esimerkiksi ihmisoikeuksien yleismaailmalliseen julistukseen sitoutumista. Toisaalta yhteisen etiikan mahdollisuutta on pidetty yksinkertaisesti julkisen koulun praktisena lähtöoletuksena. Etiikkaesitykset onkin tehty enemmän kansalaiskasvatuksellisessa kuin katsomuksellisessa kehyksessä. Tavoitteena on ollut löytää rawlsilais-habermasilaisessa hengessä arvopluralistisen yhteiskunnan pienin yhteinen nimittäjä, johon kaikkien voi edellyttää julkisessa koulussa sitoutuvan. Oppilaan autonomia ja valtauttaminen voidaan kuitenkin nähdä yhteisen etiikan perusteena substantiaalisena, ei vain minimaalisena tai ”ohueen” kansalaisuuteen liittyvänä arvona.
Uskontoon kiinnitettyä etiikkaa puolustavissa argumenteissa on ollut vaihtelua sekä yhden aikakauden sisällä että eri aikakausien välillä. Yhteisen etiikan on esitetty uhkaavan uskonnon opetuksen asemaa, mikä paljastaa etiikan keskeisen roolin uskonnon opetuksen legitimoijana. Uskontoon kiinnitetty etiikka on esitetty pedagogisesti ylivertaisena, yksilöpersoonan kasvua edistävänä, kotien kasvatusoikeutta kunnioittavana, suomalaista kansakuntaa koossa pitävänä mutta myös monikulttuurista yhteiskuntaa ja vähemmistöjen hyväksyvää tunnustamista palvelevana ratkaisuna. Uskontoon sidotun etiikan itsestäänselvyys ja ”luonnollisuus” on pitänyt tuottaa aina uudestaan, joten perusteet ovat vaihdelleet vastatakseen kunkin aikakauden luonnetta ja ajankohtaista keskustelua.
Uskontoon kiinnitettyä etiikan opetusta kannattavissa argumenteissa on tunnistettavissa arvosisältöä ja luonteenkasvatusta painottava näkemys. Yhteisen etiikan vastustajille etiikan opetus on ollut nimenomaan katsomuskysymys ja moraalin perustaan liittyvä argumentaatio oli mahdottomuuspuhetta. Ihmisoikeuksien etiikkaa ei pidetty riittävänä normatiivisena pohjana etiikan opetukselle, ja yhteinen etiikka esitettiin mahdottomana, vääjäämättä relativistisena, utooppisena, ideologisena, tendenssimäisenä ja uskonnonvastaisena ehdotuksena. Debateissa onkin kamppailtu myös siitä, onko etiikka propedeuttinen, neutraali tieteenala vai normatiivinen, katsomuksellinen oppisisältö. Kumpaakin näkemystä kannattaneet kiistan osapuolet ovat sekä politisoineet että epäpolitisoineet etiikanopetuskysymystä. Katson, että etiikan katsomusluonteen tunnustaminen ei kuitenkaan merkitse yhteisen opetuksen mahdottomuutta, onhan yleissivistävä koulutus yleensäkin väljässä mielessä katsomuksellisesti sitoutunutta ja opetussuunnitelma poliittisen demokraattisen neuvottelun tulos.
Aineiston analyysin pohjalta väitän, että jo itsenäisyyden alussa sementoituneessa kamppailuasetelmassa sisällöllinen keskustelu yhteisestä etiikan opetuksesta ei ole kunnolla edes alkanut. Sen sijaan on ajauduttu käymään eräänlaista metakeskustelua, jota on leimannut tietoisuus osallistumisesta pitkään taisteluun ja vastapuolen vaikuttimien ja yhteisen etiikan luonteen epäily. Nimeänkin yhteisen etiikan väitetyn mahdottomuuden yhteiskunnalliseksi mahdottomuudeksi. Kamppailua on luonnehtinut ja sille on luonut kontekstin kristilliskansallisen yhtenäiskulttuurin murtuminen ja sekularisaatio, moraalinen huoli kohti moraalista täysi-ikäisyyttä kurkottavista kansalaisista sekä julkisen koulutuksen laajeneminen ja kysymys sen tarkoituksesta ja rajoista suhteessa kodin kasvatusoikeuteen. Kysymys etiikan opetuksesta julkisessa koulussa liittyy ennen kaikkea deliberaatioon siitä, miten yhteiselämä ja yksilön oikeudet parhaiten arvopluralistisessa ja monikulttuurisessa yhteiskunnassa järjestetään. Etiikanopetusdebatteja onkin mahdollista lukea neuvotteluna julkisen ja yksityisen piirin suhteista ja niiden muutoksesta sekä määrittelykamppailuna siitä, mikä rooli uskonnolla on liberaalin demokratian julkisessa tilassa, eräänlaisena liberaalin demokratian kasvukiputarinana.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4905]