Informaali oppiminen vapaaehtoistyössä: Vapaaehtoistyöntekijöiden käsityksiä oppimisesta vapaaehtoistyössä
Volanen, Iines (2024)
Volanen, Iines
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405125725
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405125725
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia informaalia oppimista vapaaehtoistyössä. Tutkimuksen tarkoituksena on lisätä ymmärrystä informaalista oppimisesta ja sen merkityksestä. Informaalilla oppimisella tässä tutkimuksessa tarkoitetaan elämässä ja arjessa tapahtuvaa oppimista, joka tapahtuu koulutusorganisaatioiden ulkopuolella. Informaali oppiminen käsittää suurimman osan ihmisen elämänaikaisesta oppimisesta ja sen merkitys ihmiselle itselleen on usein merkityksellisempää kuin formaalin koulutusjärjestelmän piirissä saatu koulutus. Elinikäinen oppiminen tukee monin tavoin ikäihmisten terveyttä ja hyvää vanhenemista. Ikäihmisten oppiminen painottuukin usein juuri informaalin oppimisen muotoihin, esimerkiksi erilaisissa yhteisöissä oppimiseen. Vapaaehtoistyössä oppimista onkin erittäin otollista tarkastella ikäihmisten informaalin oppimisen lähteenä ja mahdollistajana, koska suurin osa vapaaehtoistyöntekijöistä ovat eläkeikäisiä ihmisiä.
Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla Heinolan kaupungissa toimivan Jyränkölän Setlementti ry:n vapaaehtoistyöntekijöitä keväällä 2024. Aineisto koostui yhteensä kuuden eläkeikäisen vapaaehtoistyöntekijän haastatteluista, jotka kerättiin ryhmähaastatteluina kolmen hengen ryhmissä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat vapaaehtoistyössä tapahtuvan informaalin oppimisen olevan luonteeltaan yhteisöllistä ja sosiaalista. Vapaaehtoistyössä opittiin ja kehitettiin ennen kaikkea vuorovaikutus- ja ihmissuhdetaitoja. Vapaaehtoistyön koettiin myös muovanneen omia käsityksiä ja ajatuksia sekä opettaneen uusia tietoja ja taitoja. Oppiminen tapahtui sosiaalisesti ryhmässä toinen toisiltaan oppien ja vapaaehtoistyötä tehden, mutta myös erilaisten kokemusten, kurssien ja koulutusten avulla. Oppimisen koettiin antavan varmuutta vapaaehtoistyön tekemiselle, mutta sen merkitystä korostettiin myös oman elämänasenteen ja käsitysten muovautumisessa sekä ymmärryksen kehittymisessä.
Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla Heinolan kaupungissa toimivan Jyränkölän Setlementti ry:n vapaaehtoistyöntekijöitä keväällä 2024. Aineisto koostui yhteensä kuuden eläkeikäisen vapaaehtoistyöntekijän haastatteluista, jotka kerättiin ryhmähaastatteluina kolmen hengen ryhmissä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat vapaaehtoistyössä tapahtuvan informaalin oppimisen olevan luonteeltaan yhteisöllistä ja sosiaalista. Vapaaehtoistyössä opittiin ja kehitettiin ennen kaikkea vuorovaikutus- ja ihmissuhdetaitoja. Vapaaehtoistyön koettiin myös muovanneen omia käsityksiä ja ajatuksia sekä opettaneen uusia tietoja ja taitoja. Oppiminen tapahtui sosiaalisesti ryhmässä toinen toisiltaan oppien ja vapaaehtoistyötä tehden, mutta myös erilaisten kokemusten, kurssien ja koulutusten avulla. Oppimisen koettiin antavan varmuutta vapaaehtoistyön tekemiselle, mutta sen merkitystä korostettiin myös oman elämänasenteen ja käsitysten muovautumisessa sekä ymmärryksen kehittymisessä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8430]