Varhaiskasvatuksen opettajan visuaalinen representaatio yliopistojen internetsivuilla : Moninaisuuden ilmeneminen kuvituksessa
Vainionkulma, Laura (2024)
Vainionkulma, Laura
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405115697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405115697
Tiivistelmä
Pätevistä varhaiskasvatuksen opettajista on pitkään ollut Suomessa ankara pula. 1.9.2018 voimaan astuneen uuden varhaiskasvatuslain myötä opettajia tullaan tarvitsemaan päiväkoteihin tulevaisuudessa aikaisempaakin enemmän. Tämän valossa on tärkeää, että varhaiskasvatuksen opettajan koulutus olisi mahdollisimman houkutteleva ja vetovoimainen kaikille. Moninaisuuden, inklusiivisuuden, yhdenvertaisuuden ja tasa-arvoisuuden olisi tärkeää näkyä yliopistojen koulutusmainonnassa, sillä ne ovat varhaiskasvatuksen keskeisiä arvoja.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, millaista visuaalista materiaalia varhaiskasvatuksen opettajan koulutusta Suomessa tarjoavat yliopistot käyttävät varhaiskasvatuksen opettajan opintoja esittelevillä internetsivuillaan. Tarkoituksena oli kuvailla, millaista visuaalista representaatiota käytetty kuvitus luo varhaiskasvatuksen opettajista, ja miten moninaisuus on tässä kuvastossa huomioitu. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, joka lisäisi ymmärrystä ja keskustelua visuaalisten representaatioiden merkityksestä tasa-arvon, yhdenvertaisuuden ja moninaisuuden toteutumisessa varhaiskasvatuksessa ja sen koulutusmainonnassa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa käytettiin valmista aineistoa, joka oli julkista ja internetissä vapaasti nähtävillä. Aineisto koostui kuvista ja videoista, joissa esiintyi ihmisiä, ja joilla viitattiin varhaiskasvatuksen opettajan opintoihin. Tutkimusmetodina aineiston luokittelussa ja analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia, ja aineiston käsittelyssä käytettiin tukena myös kvantitatiivisia menetelmiä. Moninaisuutta tutkimuksessa tarkasteltiin teoreettisen viitekehyksen ohjaamana sukupuolen, ihonvärin ja etnisyyden sekä vammaisuuden näkökulmista.
Tutkimustulokset osoittivat yliopistojen käyttämän kuva- ja videomateriaalin olevan varsin yksipuolista. Vammaisuus ei näyttäytynyt kuvituksessa lainkaan, ja 141:stä kuvissa ja videoissa esiintyvästä henkilöstä 139 oli ihonväriltään valkoisia kuuluen etniseen valtaväestöön. Naisia kokonaismäärästä oli 119 ja miehiä 20. Kaikki kuvissa esiintyneet miehet olivat ihonväriltään valkoisia. Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajan visuaalinen representaatio yliopistojen internetsivuilla ei näyttäytynyt moninaisena, ja visuaalisen materiaalin käytössä kaikilla yliopistoilla nähtiin kehitettävää. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää alan vetovoimaisuuden näkökulmasta yliopistojen internetsivujen ja markkinoinnin suunnittelussa sekä varhaiskasvatuksen opettajan visuaalisen representaation moninaistamisessa.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, millaista visuaalista materiaalia varhaiskasvatuksen opettajan koulutusta Suomessa tarjoavat yliopistot käyttävät varhaiskasvatuksen opettajan opintoja esittelevillä internetsivuillaan. Tarkoituksena oli kuvailla, millaista visuaalista representaatiota käytetty kuvitus luo varhaiskasvatuksen opettajista, ja miten moninaisuus on tässä kuvastossa huomioitu. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, joka lisäisi ymmärrystä ja keskustelua visuaalisten representaatioiden merkityksestä tasa-arvon, yhdenvertaisuuden ja moninaisuuden toteutumisessa varhaiskasvatuksessa ja sen koulutusmainonnassa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa käytettiin valmista aineistoa, joka oli julkista ja internetissä vapaasti nähtävillä. Aineisto koostui kuvista ja videoista, joissa esiintyi ihmisiä, ja joilla viitattiin varhaiskasvatuksen opettajan opintoihin. Tutkimusmetodina aineiston luokittelussa ja analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia, ja aineiston käsittelyssä käytettiin tukena myös kvantitatiivisia menetelmiä. Moninaisuutta tutkimuksessa tarkasteltiin teoreettisen viitekehyksen ohjaamana sukupuolen, ihonvärin ja etnisyyden sekä vammaisuuden näkökulmista.
Tutkimustulokset osoittivat yliopistojen käyttämän kuva- ja videomateriaalin olevan varsin yksipuolista. Vammaisuus ei näyttäytynyt kuvituksessa lainkaan, ja 141:stä kuvissa ja videoissa esiintyvästä henkilöstä 139 oli ihonväriltään valkoisia kuuluen etniseen valtaväestöön. Naisia kokonaismäärästä oli 119 ja miehiä 20. Kaikki kuvissa esiintyneet miehet olivat ihonväriltään valkoisia. Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajan visuaalinen representaatio yliopistojen internetsivuilla ei näyttäytynyt moninaisena, ja visuaalisen materiaalin käytössä kaikilla yliopistoilla nähtiin kehitettävää. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää alan vetovoimaisuuden näkökulmasta yliopistojen internetsivujen ja markkinoinnin suunnittelussa sekä varhaiskasvatuksen opettajan visuaalisen representaation moninaistamisessa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8430]