Sadusta kielitietoiseen seikkailuun : Eheyttävä sanataiteellinen toiminta suomea opettelevien lasten parissa
Korppinen, Alisa (2024)
Korppinen, Alisa
2024
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma, varhaiskasvatus - Master´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405105646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405105646
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma perehtyy sanataiteellisen toiminnan toteuttamiseen eheyttävänä kokonaisuutena suomea opettelevien lasten parissa interventiota hyödyntäen. Aihe on tärkeä, sillä sanataiteellisilla menetelmillä on vahvoja yhteyksiä kielen kehitykseen. Kielitietoisuus on keskeinen osa lapsen kielen kehitystä. Kielitietoisessa kasvatuksessa tulee olla kokonaisvaltainen ymmärrys lapsen kielistä, niiden rooleista sekä merkityksistä. Taito- ja taidekasvatukseen pohjautuva toiminta edistää oppijoiden kielellisiä taitoja aktiivisen vuorovaikutuksen, autenttisuuden sekä toiminnallisuuden avulla.
Tämän tutkielman tarkoituksena oli kehittää ja tutkia sanataiteellisten toimintatapojen ilmenemistä ja toteutumista lapsiryhmässä, jossa oli suomea opettelevia lapsia. Menetelmänä tässä opinnäytetyössä oli toimintatutkimus, jonka yhden syklin aikana toteutettiin sanataidepedagoginen interventio. Interventio muodostui ”Sadusta seikkailuun” sanataidepedagogisesta projektista, jonka toteutin 2–5-vuotiaiden lasten parissa varhaiskasvatusryhmässä Pirkanmaalla. Tutkijan positio oli muutoksen ja kehityksen fasilitaattori sekä sen tutkija.
Tutkimuksen sekä kehittämisen keskeisimmät tulokset olivat, että sanataide koetaan tärkeäksi varhaiskasvatusympäristössä, mutta usein suunnitelmallinen sanataidetoiminta on taka-alalla. Sanataiteeseen liittyviä asioita on varhaiskasvatuksen arjessa läsnä, ajoittain myös runsaasti, mutta sen taustalta saattaakin usein puuttua kokonaisvaltainen pedagoginen suunnittelu tai mahdollisuus siihen. This master's thesis explores how literary arts activities can be used as an integrative method to support children who are acquiring Finnish as a second language by utilizing intervention. The topic is significant as artistic methods have strong correlations with language development. Language awareness is a key part of a child's language development. In language-conscious education, it's essential to have a thorough grasp of the child's linguistic repertoire, including their functions and significance. Activities based on literary arts education promote learners' linguistic skills through active interaction, authenticity, and functionality.
The objective of this thesis was to develop and investigate the manifestation and implementation of literary arts activities in an early childhood education group with children learning Finnish as a second language. The approach adopted in this thesis was action research, during one cycle of which a pedagogical intervention, based on literary arts, was implemented. The intervention consisted of the "From fairytale to adventure" literary arts pedagogical project, which I conducted by engaging with children aged 2-5 within an early childhood education group located in the Tampere Region. As a researcher, my role was not only to observe but also to facilitate change and development within the context of the study.
The primary findings uncovered in the thesis entailed that literary art is perceived as important in early childhood education settings, but often curricular artistic activities take a back seat. While aspects related to literary arts are present in everyday early childhood education, comprehensive pedagogical planning, or the opportunity for it, may often be lacking.
Tämän tutkielman tarkoituksena oli kehittää ja tutkia sanataiteellisten toimintatapojen ilmenemistä ja toteutumista lapsiryhmässä, jossa oli suomea opettelevia lapsia. Menetelmänä tässä opinnäytetyössä oli toimintatutkimus, jonka yhden syklin aikana toteutettiin sanataidepedagoginen interventio. Interventio muodostui ”Sadusta seikkailuun” sanataidepedagogisesta projektista, jonka toteutin 2–5-vuotiaiden lasten parissa varhaiskasvatusryhmässä Pirkanmaalla. Tutkijan positio oli muutoksen ja kehityksen fasilitaattori sekä sen tutkija.
Tutkimuksen sekä kehittämisen keskeisimmät tulokset olivat, että sanataide koetaan tärkeäksi varhaiskasvatusympäristössä, mutta usein suunnitelmallinen sanataidetoiminta on taka-alalla. Sanataiteeseen liittyviä asioita on varhaiskasvatuksen arjessa läsnä, ajoittain myös runsaasti, mutta sen taustalta saattaakin usein puuttua kokonaisvaltainen pedagoginen suunnittelu tai mahdollisuus siihen.
The objective of this thesis was to develop and investigate the manifestation and implementation of literary arts activities in an early childhood education group with children learning Finnish as a second language. The approach adopted in this thesis was action research, during one cycle of which a pedagogical intervention, based on literary arts, was implemented. The intervention consisted of the "From fairytale to adventure" literary arts pedagogical project, which I conducted by engaging with children aged 2-5 within an early childhood education group located in the Tampere Region. As a researcher, my role was not only to observe but also to facilitate change and development within the context of the study.
The primary findings uncovered in the thesis entailed that literary art is perceived as important in early childhood education settings, but often curricular artistic activities take a back seat. While aspects related to literary arts are present in everyday early childhood education, comprehensive pedagogical planning, or the opportunity for it, may often be lacking.