Sijoittajaviestintä osakeyhtiön jakautuessa
Turunen, Maisa (2024)
Turunen, Maisa
2024
Kauppatieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405105641
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405105641
Tiivistelmä
Sijoittajaviestinnällä tarkoitetaan prosessia, jonka avulla yritys viestii sidosryhmilleen avoimesti sekä systemaattisesti. Sijoittajat hyödyntävät päätöksenteossaan yrityksen tuottamaa taloudellista viestintää. Yrityksen arvonluonti sekä sijoittajien kiinnostuksen maksimointi ovat sijoittajaviestinnän keskeisiä tavoitteita. Julkisilla osakeyhtiöillä, joiden arvopaperit ovat julkisen kaupankäynnin kohteena on säännöllinen ja jatkuva tiedonantovelvollisuus. Tiedonantovelvollisuuden tarkoituksena on varmistaa markkinoiden avoimuus ja tasapuolisuus sidosryhmille. Lainsäädäntö on oleellinen osa pörssin listattujen yhtiöiden sijoittajaviestintää, koska sillä pyritään suojamaan sijoittajien oikeuksia. Tiedonantovelvollisuuden myötä tieto välittyy ajantasaisesti kaikille sidosryhmille sekä pääomamarkkinoille, samalla edistäen markkinoiden toimimista. Luottamus on oleellinen osa sijoittajaviestintää, ja siihen liittyy usko, että yhtiö ja sen johto toimivat ennen kaikkea sidosryhmien etujen mukaisesti.
Jakautuminen on yritysjärjestelymuoto, jonka avulla liiketoimintaa voidaan selkeyttää ja yksinkertaistaa. Tutkielman kohdeyhtiöiksi valikoitui Sampo Group ja siitä jakautunut Mandatum sekä WithSecure ja siitä jakautunut F-Secure. Molemmat jakautumistapaukset olivat osittaisjakautumisia, joiden taustalla oli yhtiöiden halu selkeyttää liiketoimintaa. Jakautumisen jälkeen Sampo Group pystyi keskittymään vahinkovakuuttamiseen ja vastaavasti kuluttajatietoturvaliiketoiminta eriytettiin WithSecuren muusta liiketoiminnasta. Tutkielman tavoitteena on selvittää miten taloudellinen sijoittajaviestintä voi tukea jakautumisprosessia. Tutkimuksen keskiössä on miten, miksi ja millaista sijoittajaviestintää yhtiöt tuottavat osakeyhtiön jakautumisen yhteydessä. Näin ollen tutkimusongelmaksi muodostui, miten yritys viestii jakautumisen taloudellisista asioista sijoittajille. Tutkimusongelman vastaamisen tueksi määriteltiin kaksi tutkimuskysymystä: mitä taloudellisia asioita sijoittajaviestinnästä tulee ilmi, ja miten sijoittajaviestinnän laatu ja läpinäkyvyys vaikuttavat sijoittajaan. Tutkielma toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisen tutkimuksena. Analyysimenetelmänä käytettiin teorialähtöistä sisältöanalyysiä.
Tutkielmassa havaitaan, että kohdeyhtiöiden talousaiheinen sijoittajaviestintä keskittyy pörssitiedotteisiin, eli jatkuvan tiedonantovelvollisuuden alaiseen viestintään. Ennen jakautumisen ajankohtaa, sijoittajaviestinnässä keskitytään strategiseen arviontiin sekä taloudellisten hyötyjen arviontiin. Ainakin jakautumistilanteessa sijoittajaviestintä pyrkii vastaamaan viranomaisten asettamiin vaatimuksiin, jolloin viestintää voidaan kuvata normipohjaiseksi ja organisaatiokeskeiseksi, vapaamuotoisen viestinnän sijasta. Tutkielman pohdinnassa havaitaan, että positiivisista asioista, kuten jakautumisen aiheuttamista mahdollisista taloudellisista hyödyistä, viestitään herkemmin kuin esimerkiksi riskeistä. Jakautumiseen liittyvistä epävarmuustekijöistä huolimatta, yhtiöiden talousaiheisesta sijoittajaviestinnästä välittyy kuva, että yhtiön toiminnan tavoitteena on arvonluonti ja sidosryhmien etujen huomioiminen. Tutkielman yhtiöillä sosiaalisessa mediassa tapahtuva taloudellinen sijoittajaviestintä on vähäistä, jota saattaa selittää heikko näkyvyys sosiaalisen median kanavilla tai keskittyminen ydinliiketoiminnasta viestimiseen.
Jakautuminen on yritysjärjestelymuoto, jonka avulla liiketoimintaa voidaan selkeyttää ja yksinkertaistaa. Tutkielman kohdeyhtiöiksi valikoitui Sampo Group ja siitä jakautunut Mandatum sekä WithSecure ja siitä jakautunut F-Secure. Molemmat jakautumistapaukset olivat osittaisjakautumisia, joiden taustalla oli yhtiöiden halu selkeyttää liiketoimintaa. Jakautumisen jälkeen Sampo Group pystyi keskittymään vahinkovakuuttamiseen ja vastaavasti kuluttajatietoturvaliiketoiminta eriytettiin WithSecuren muusta liiketoiminnasta. Tutkielman tavoitteena on selvittää miten taloudellinen sijoittajaviestintä voi tukea jakautumisprosessia. Tutkimuksen keskiössä on miten, miksi ja millaista sijoittajaviestintää yhtiöt tuottavat osakeyhtiön jakautumisen yhteydessä. Näin ollen tutkimusongelmaksi muodostui, miten yritys viestii jakautumisen taloudellisista asioista sijoittajille. Tutkimusongelman vastaamisen tueksi määriteltiin kaksi tutkimuskysymystä: mitä taloudellisia asioita sijoittajaviestinnästä tulee ilmi, ja miten sijoittajaviestinnän laatu ja läpinäkyvyys vaikuttavat sijoittajaan. Tutkielma toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisen tutkimuksena. Analyysimenetelmänä käytettiin teorialähtöistä sisältöanalyysiä.
Tutkielmassa havaitaan, että kohdeyhtiöiden talousaiheinen sijoittajaviestintä keskittyy pörssitiedotteisiin, eli jatkuvan tiedonantovelvollisuuden alaiseen viestintään. Ennen jakautumisen ajankohtaa, sijoittajaviestinnässä keskitytään strategiseen arviontiin sekä taloudellisten hyötyjen arviontiin. Ainakin jakautumistilanteessa sijoittajaviestintä pyrkii vastaamaan viranomaisten asettamiin vaatimuksiin, jolloin viestintää voidaan kuvata normipohjaiseksi ja organisaatiokeskeiseksi, vapaamuotoisen viestinnän sijasta. Tutkielman pohdinnassa havaitaan, että positiivisista asioista, kuten jakautumisen aiheuttamista mahdollisista taloudellisista hyödyistä, viestitään herkemmin kuin esimerkiksi riskeistä. Jakautumiseen liittyvistä epävarmuustekijöistä huolimatta, yhtiöiden talousaiheisesta sijoittajaviestinnästä välittyy kuva, että yhtiön toiminnan tavoitteena on arvonluonti ja sidosryhmien etujen huomioiminen. Tutkielman yhtiöillä sosiaalisessa mediassa tapahtuva taloudellinen sijoittajaviestintä on vähäistä, jota saattaa selittää heikko näkyvyys sosiaalisen median kanavilla tai keskittyminen ydinliiketoiminnasta viestimiseen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8430]