Suuntima-palvelu segmentoinnin välineenä : Käytettävyys-, pätevyys- ja luotettavuustutkimus diabetesta sairastavilla potilailla perusterveydenhuollossa
Riihimies, Riikka (2024)
Riihimies, Riikka
Tampereen yliopisto
2024
Lääketieteen ja biotieteiden tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Medicine and Life Sciences
Lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunta - Faculty of Medicine and Health Technology
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2024-06-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3453-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3453-6
Tiivistelmä
Monisairas ja ikääntyvä väestö tarvitsee paljon terveydenhuollon palveluita. Palveluiden kuormittumista ja kasvavia kustannuksia pyritään keventämään segmentoinnin avulla eli tunnistamalla väestöstä palvelutarpeiltaan samankaltaisia ryhmiä. Kullekin ryhmälle kohdennettujen tarpeenmukaisten palveluiden avulla ohjataan terveyden- huollon resursseja sekä ammattilaisten tukea niitä eniten tarvitseville. Segmentoinnin avulla voidaan myös osoittaa terveydenhuollon voimavarojen kohdentamisen tarve. Suuntima on potilaslähtöinen, asiakkaan arjessa pärjäämisen voimavarat sekä terveydentilan huomioiva, asiakkaan ja ammattilaisen kysymyksiin perustuva potilassegmentoinnin palvelu. Se muodostaa neljä eri asiakkuusryhmää (omatoimi-, yhteisö-, yhteistyö- ja verkostoasiakkuus) ja -polkua. Tässä havainnoivassa poikkileikkaustutkimuksessa selvitettiin tyypin 2 diabetesta sairastavien potilaiden ja hoitajien kokemuksia Suuntiman ensimmäisen version (nk. Suuntima 1.0) käytöstä terveyskeskuksessa, potilaiden asiakkuusryhmiin jakautumista ja ryhmien välisiä eroja sekä Suuntiman pätevyyttä (ilmi- ja sisältö-, kriteeri- ja samanaikainen sekä rakennevaliditeetti) että luotettavuutta (reliabiliteetti) mitata potilaan arjessa pärjäämisen ja terveydentilan ulottuvuuksia.
Aineisto kerättiin aikavälillä 10/2018 – 9/2019. Tiedonkeruussa käytettiin kyselylomakkeita (käyttäjäkokemukset, potilaan pitkäaikaissairaudet, diabetes- ja muu lääkitys, itse arvioitu terveys), hoitajien kohderyhmähaastatteluita, Suuntiman tietokantaraportteja ja diabeteksen hoidon seuranta-arvoja (HbA1c, LDL, U-AlbKre, RR). Vertailumittareina käytettiin WHODAS 2.0 12 kysymyksen toimintakykymittaria, EQ5D5L terveyteen liittyvää elämänlaatumittaria ja WBQ-12 hyvinvointimittaria. Tutkimukseen osallistui 304 diabetesta sairastavaa potilasta ja 16 hoitajaa.
Suurin osa potilaista päätyi omatoimiasiakkuusryhmään. Verenpainetauti, dyslipidemia ja nivelsairaus olivat kaikkien potilaiden yleisimmät pitkäaikaissairaudet tyypin 2 diabeteksen lisäksi. Omatoimiasiakkuusryhmässä oli vähemmän sepelvaltimo- ja hengityselinsairauksia, masennusta tai ahdistusta ja pitkäaikaista kipua sekä näiden sairauksien hoidossa käytettäviä lääkehoitoja. Itse arvioitu terveys, toimintakyky, elämänlaatu ja hyvinvointi olivat paremmat kuin muissa ryhmissä.
Käyttäjäkokemustulokset osoittivat Suuntiman toimivaksi, helppokäyttöiseksi ja vastaanotolle sopivaksi palveluksi. Potilaiden mukaan Suuntiman avulla heidän tilanteensa arvioinnin näkökulma laajeni. Hoitajien mukaan keskustelu syveni ja vaikeiden asioiden puheeksi otto helpottui. Jotkut iäkkäät hyötyivät Suuntiman täyttämisestä hoitajan kanssa. Muutamien kysymysten ja käsitteiden selventämistä ehdo- tettiin vastaamisen yhtenäistämiseksi ja Suuntiman sisältövaliditeetin viimeistelemiseksi.
Suuntiman tulosta verrattiin hoitajien ennakkoarvioon potilaan asiakkuusryhmästä (kriteerivaliditeetti), ja tulos oli yhtenevä omatoimiasiakkuusryhmän potilailla. Muissa asiakkuusryhmissä tulos muuttui enemmän Suuntimaa käytettäessä, joten Suuntima voi olla hyödyllinen yhteisö-, yhteistyö- ja verkostoasiakkuuksien tunnistamisessa.
Potilaiden vastaukset Suuntiman asiakkaan kysymyksiin korreloivat tilastollisesti merkitsevästi toimintakyvyn, elämänlaadun, hyvinvoinnin ja itse arvioidun terveyden vertailumittareihin. Hoitajien vastaukset ammattilaisen kysymyksiin korreloivat positiivisesti ja tilastollisesti merkitsevästi potilaan pitkäaikaissairauksien ja lääkemäärään sekä sokerihemoglobiiniin, virtsan albumiini-kreatiniini -suhteeseen ja painoindeksiin. Nämä tulokset osoittavat Suuntiman hyvää samanaikaista validiteettia.
Suuntiman ryhmien välistä erottelukykyä rakennevaliditeetin osoittajana puoltaa ikäryhmien (alle 75-vuotiaat ja 75 vuotta täyttäneet) erot vastauksissa Suuntiman potilaan pärjäämiseen, hoidon toteutukseen ja potilaan terveydentilaan liittyviin kysymyksiin.
Suuntiman sekä asiakkaan että ammattilaisen kysymysten sisäinen yhtenevyys reliabiliteetin osoittajana oli hyväksyttävä. Keskimäärin kolmen viikon välein toistettujen Suuntima-kyselyiden tulosten yhtenevyys oli heikko.
Asiakkuuspolkujen suunnittelussa kannattaa huomioida omatoimiasiakkuusryhmän potilaiden suuri osuus tutkittavista, ja esimerkiksi digitaalisia palveluita omahoidon tukena tarjoten vahvistaa sairauksien hyvää hoitotasapainoa lisäsairauksien ja komplikaatioiden ehkäisemiseksi sekä hyvän toimintakyvyn ja elämänlaadun ylläpitämiseksi. Suuntima vahvistaa potilaslähtöisyyden toteutumista vastaanotolla. Tulosten perusteella Suuntima sopii hoitajan vastaanotolla potilaiden segmentointiin ja se on varsin pätevä potilaan arjessa pärjäämisen ja terveydentilan mittari, mutta Suuntiman toistettavuudesta tarvitaan jatkotutkimusta.
Aineisto kerättiin aikavälillä 10/2018 – 9/2019. Tiedonkeruussa käytettiin kyselylomakkeita (käyttäjäkokemukset, potilaan pitkäaikaissairaudet, diabetes- ja muu lääkitys, itse arvioitu terveys), hoitajien kohderyhmähaastatteluita, Suuntiman tietokantaraportteja ja diabeteksen hoidon seuranta-arvoja (HbA1c, LDL, U-AlbKre, RR). Vertailumittareina käytettiin WHODAS 2.0 12 kysymyksen toimintakykymittaria, EQ5D5L terveyteen liittyvää elämänlaatumittaria ja WBQ-12 hyvinvointimittaria. Tutkimukseen osallistui 304 diabetesta sairastavaa potilasta ja 16 hoitajaa.
Suurin osa potilaista päätyi omatoimiasiakkuusryhmään. Verenpainetauti, dyslipidemia ja nivelsairaus olivat kaikkien potilaiden yleisimmät pitkäaikaissairaudet tyypin 2 diabeteksen lisäksi. Omatoimiasiakkuusryhmässä oli vähemmän sepelvaltimo- ja hengityselinsairauksia, masennusta tai ahdistusta ja pitkäaikaista kipua sekä näiden sairauksien hoidossa käytettäviä lääkehoitoja. Itse arvioitu terveys, toimintakyky, elämänlaatu ja hyvinvointi olivat paremmat kuin muissa ryhmissä.
Käyttäjäkokemustulokset osoittivat Suuntiman toimivaksi, helppokäyttöiseksi ja vastaanotolle sopivaksi palveluksi. Potilaiden mukaan Suuntiman avulla heidän tilanteensa arvioinnin näkökulma laajeni. Hoitajien mukaan keskustelu syveni ja vaikeiden asioiden puheeksi otto helpottui. Jotkut iäkkäät hyötyivät Suuntiman täyttämisestä hoitajan kanssa. Muutamien kysymysten ja käsitteiden selventämistä ehdo- tettiin vastaamisen yhtenäistämiseksi ja Suuntiman sisältövaliditeetin viimeistelemiseksi.
Suuntiman tulosta verrattiin hoitajien ennakkoarvioon potilaan asiakkuusryhmästä (kriteerivaliditeetti), ja tulos oli yhtenevä omatoimiasiakkuusryhmän potilailla. Muissa asiakkuusryhmissä tulos muuttui enemmän Suuntimaa käytettäessä, joten Suuntima voi olla hyödyllinen yhteisö-, yhteistyö- ja verkostoasiakkuuksien tunnistamisessa.
Potilaiden vastaukset Suuntiman asiakkaan kysymyksiin korreloivat tilastollisesti merkitsevästi toimintakyvyn, elämänlaadun, hyvinvoinnin ja itse arvioidun terveyden vertailumittareihin. Hoitajien vastaukset ammattilaisen kysymyksiin korreloivat positiivisesti ja tilastollisesti merkitsevästi potilaan pitkäaikaissairauksien ja lääkemäärään sekä sokerihemoglobiiniin, virtsan albumiini-kreatiniini -suhteeseen ja painoindeksiin. Nämä tulokset osoittavat Suuntiman hyvää samanaikaista validiteettia.
Suuntiman ryhmien välistä erottelukykyä rakennevaliditeetin osoittajana puoltaa ikäryhmien (alle 75-vuotiaat ja 75 vuotta täyttäneet) erot vastauksissa Suuntiman potilaan pärjäämiseen, hoidon toteutukseen ja potilaan terveydentilaan liittyviin kysymyksiin.
Suuntiman sekä asiakkaan että ammattilaisen kysymysten sisäinen yhtenevyys reliabiliteetin osoittajana oli hyväksyttävä. Keskimäärin kolmen viikon välein toistettujen Suuntima-kyselyiden tulosten yhtenevyys oli heikko.
Asiakkuuspolkujen suunnittelussa kannattaa huomioida omatoimiasiakkuusryhmän potilaiden suuri osuus tutkittavista, ja esimerkiksi digitaalisia palveluita omahoidon tukena tarjoten vahvistaa sairauksien hyvää hoitotasapainoa lisäsairauksien ja komplikaatioiden ehkäisemiseksi sekä hyvän toimintakyvyn ja elämänlaadun ylläpitämiseksi. Suuntima vahvistaa potilaslähtöisyyden toteutumista vastaanotolla. Tulosten perusteella Suuntima sopii hoitajan vastaanotolla potilaiden segmentointiin ja se on varsin pätevä potilaan arjessa pärjäämisen ja terveydentilan mittari, mutta Suuntiman toistettavuudesta tarvitaan jatkotutkimusta.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4859]