Yhteisopettajuus inkluusion edistäjänä : Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Mäntynen, Meri, Emma Riihimäki (2024)
Mäntynen, Meri, Emma Riihimäki
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-06-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405085577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405085577
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkitaan inkluusiota yhteisopettajuusluokalla. Inkluusion ydintavoite on edistää tasa-arvoa, sekä oppilaiden oppimista ja hyvinvointia oppilaiden lähtökohdista riippumatta. Inkluusioperiaatteen mukaisesti jokaisella oppilaalla on oikeus saada opetusta esteettömästi, oikeudenmukaisesti ja osallistavasti kehittäen yksilöiden taitoja, tietoja ja kykyjä riippumatta heidän erilaisuudestaan. Yhteisopettajuutta pidetäänkin yhtenä inkluusiota edistävänä opetusmuotona, sillä yhteisopettajuusluokalla voidaan esimerkiksi tarjota oppilaille tehokkaammin pedagogista tukea oppimisen tueksi. Nykyisen kolmiportaisen tuen myötä, joka jakautuu yleiseen, tehostettuun ja erityiseen tukeen, yhä useampi oppilas opiskelee perinteisellä luokalla erityisluokansijasta. Tässä työssä inkluusion toteutumista yhteisopettajuusluokalla tarkastellaan tutkimuskysymysten avulla, millä opettajien pedagogisilla toimintatavoilla inkluusiota voidaan tukea yhteisopettajuusluokalla ja miten oppilaiden vertaissuhteissa tapahtuvalla vuorovaikutuksella tuetaan inkluusiota yhteisopettajuusluokalla.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Analysoitavaksi otettiin valmiita aineistoja, kuten tieteellisiä artikkeleita, tutkimuksia ja kirjallisuutta. Tiedonhakua tehtiin useammassa tietokannassa ja tutkimuksen rajauksena oli valita aineistot, jotka käsittelevät luokanopettajien yhteisopettajuutta ala-aste tasolla. Aineistonhaun aikaraja asetettiin vuosille 2014–2024 ja aineistojen tuli olla vertaisarvioituja. Aineiston hankinnan jälkeen tutkimuksessa siirryttiin ryhmittelemään löydettyjä keskeisiä teemoja. Pääteemoja löydettiin kaksi, joista toinen on opettajien pedagogiset toimet inkluusion edistämiseksi. Tämä teema jakautui vielä kolmeksi alaotsikoksi. Toisena pääteemana on vertaissuhteet yhteisopettajuusluokalla.
Tutkimus osoittaa, että keskeisimpinä opettajien pedagogisina toimina inkluusion edistämiseksi ovat varhainen tehokkaampi tuen tarpeen tunnistaminen, yhteisopetuksen monipuoliset erilaiset työmuodot ja oppilaiden kokonaisvaltainen kohtaaminen. Kun luokassa toimii useampi ammattilainen yhteistyössä, oppilastuntemus paranee, tuen tarpeet tunnistetaan paremmin ja opetuksessa voidaan hyödyntää monipuolisia opetusmenetelmiä sekä joustavia ryhmittelyjä. Lisäksi yhteisopettajuusluokalla oppilasmäärä on jopa kaksinkertainen perinteiseen yhden opettajan luokkaan verrattuna, mikä tarjoaa mahdollisuuden laajentaa vertaissuhteita oppilaiden kesken. Yhteisopettajuuden hyödyntäminen pedagogisena toimintatapana ei ole kuitenkaan täysin mutkaton ja tutkimuksessa nostetaankin esiin, mitä yhteisopettajuus vaatii toimiakseen hyvin ja mitä haasteita sen toteuttamisessa on.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Analysoitavaksi otettiin valmiita aineistoja, kuten tieteellisiä artikkeleita, tutkimuksia ja kirjallisuutta. Tiedonhakua tehtiin useammassa tietokannassa ja tutkimuksen rajauksena oli valita aineistot, jotka käsittelevät luokanopettajien yhteisopettajuutta ala-aste tasolla. Aineistonhaun aikaraja asetettiin vuosille 2014–2024 ja aineistojen tuli olla vertaisarvioituja. Aineiston hankinnan jälkeen tutkimuksessa siirryttiin ryhmittelemään löydettyjä keskeisiä teemoja. Pääteemoja löydettiin kaksi, joista toinen on opettajien pedagogiset toimet inkluusion edistämiseksi. Tämä teema jakautui vielä kolmeksi alaotsikoksi. Toisena pääteemana on vertaissuhteet yhteisopettajuusluokalla.
Tutkimus osoittaa, että keskeisimpinä opettajien pedagogisina toimina inkluusion edistämiseksi ovat varhainen tehokkaampi tuen tarpeen tunnistaminen, yhteisopetuksen monipuoliset erilaiset työmuodot ja oppilaiden kokonaisvaltainen kohtaaminen. Kun luokassa toimii useampi ammattilainen yhteistyössä, oppilastuntemus paranee, tuen tarpeet tunnistetaan paremmin ja opetuksessa voidaan hyödyntää monipuolisia opetusmenetelmiä sekä joustavia ryhmittelyjä. Lisäksi yhteisopettajuusluokalla oppilasmäärä on jopa kaksinkertainen perinteiseen yhden opettajan luokkaan verrattuna, mikä tarjoaa mahdollisuuden laajentaa vertaissuhteita oppilaiden kesken. Yhteisopettajuuden hyödyntäminen pedagogisena toimintatapana ei ole kuitenkaan täysin mutkaton ja tutkimuksessa nostetaankin esiin, mitä yhteisopettajuus vaatii toimiakseen hyvin ja mitä haasteita sen toteuttamisessa on.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8918]