Alanvaihto aikuisiällä: uudelleenkouluttautumisen motivaatiotekijät
Aapaoja, Sini (2024)
Aapaoja, Sini
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405085581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405085581
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintyön tarkoituksena on ollut selvittää alanvaihtoon ja uudelleenkouluttautumiseen johtavia motivaatiotekijöitä niillä aikuisilla, jotka ovat jo aiemmin kouluttautuneet toiseen ammattiin ja luoneet siitä uraa itselleen. Nopeasti muuttuva työelämä haastaa nykypäivän työssä käyviä aikuisia kouluttautumaan lisätäkseen ammattitaitoaan tai uuteen ammattiin. Haluan tämän tutkimuksen avulla selvittää niitä tekijöitä, jotka ajavat henkilöitä tähän päätökseen sekä kuinka uudelleenkoulutukseen on päädytty. Tässä työssä käsittelen aluksi teorian kautta sekä motivaation että uudelleenkoulutuksen erilaisia näkökulmia. Tässä työssä motivaatio ymmärretään ennen kaikkea työn kautta tapahtuvana yksilöä eteenpäin ajavana tekijänä. Uudelleenkoulutus näkyy tässä työssä ennen kaikkea elinikäisen oppimisen, aikuiskoulutuksen ja työn merkityksellisyyden kokemuksen kautta tarkasteltuna.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tulokset käsiteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin kautta. Tutkimuksen aineistonkeruu tapahtui teemahaastattelun avulla. Haastateltavina tutkimuksessa oli kolme alanvaihtajaa, joiden edeltävät työurat vaihtelivat 4 ja 20 vuoden välillä ja ovat uudelleenkouluttautuneet eri ammattiin. Haastattelun teemoina olivat motivaatio, uudelleenkoulutus ja työssä viihtyvyys. Haastattelun myötä kaikkien haastateltavien kohdalla motivaatiotekijöinä niin edellisessä työssä kuin tämän hetkisessä työssä ilmeni ihmisten parissa työskentelyn tärkeys ja käytännön tekemisen mielekkyys. Aineistoanalyysissa hyödynsin aineiston luokittelua.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että alanvaihtoon johtavina motivaatiotekijöinä ovat työn raskaus, huono johto, huono palkkataso ja toive siitä, että voi uudella työllä vaikuttaa asioihin enemmän sekä auttaa ihmisiä. Uudelleenkoulutuksen aikuisiällä koetaan avaavan silmiä ja antavan itselle lisää työkaluja omaan hyvinvointiin sekä työyhteisössä toimimiseen. Tuloksissa näkyvät syyt uudelleen kouluttautumiseen ovat suurelta osin samassa linjassa tämän työn alussa esitettyihin uudelleenkoulutuksen teorian lähtökohtiin. Opiskelu koetaan myös helppona aikuisiällä, sillä mahdollisuudet ovat monimuotoiset ja uuden oppimisen koetaan olevan elinikäistä, jotta työelämässä pysyy kiinni eläkeikään saakka.
Tutkimuksen tulokset nostavat esiin myös sen, että motivaatio kasvaa sekä uuden oppimisen myötä että vaikutusmahdollisuuksien myötä oman työn suhteen, ja tuloksia voikin verrata motivaation teorian näkökulmiin. Ammatinvaihdon jälkeen koetaan, että on mahdollisuudet lisäkoulutukseen tai muutoin lisätä omaa osaamista ja tietotaitoa nykyisessä ammatissa, kun edellisessä työssä sitä mahdollisuutta ei ollut. Tulokset kertovat alanvaihdon motivaatiotekijöiden liittyvän parempaan palkkaukseen, vaikutusmahdollisuuksiin työssä, merkityksellisyyden kokemuksiin sekä omaan hyvinvointiin. The purpose of this bachelor’s thesis has been to figure out the motivating factors on re-educating and changing of career on those adults, who have graduated earlier and made a career on different profession. The rapidly changing world of work challenges today's working adults to train to increase their professional skills or to enter a new profession. With this study, I want to find out what drives people to make this decision and how they ended up in re-educating. In this study, I will begin by dealing with different aspects of both motivation and re-educating through theory. The most important concepts in this work are motivation, retraining, career change and adult education. In this study, motivation is understood above all as a factor that drives the individual forward through work. Re-educating is visible in this study above all through lifelong learning, adult education, and the experience of meaningfulness of work.
This research was made as a qualitive research, and the results were processed with a data-driven content analysis. The data was collected through a thematic interview. The interviewees in the study were three career changers whose previous careers varied between 4 and 20 years and have retrained for a different profession. The themes of the interview were motivation, job satisfaction and re-education. As a result of the interview, the motivational factors for all interviewees, both in their previous job and in their current job, were the importance of working with people and the meaningfulness of practical work. In the data analysis, I utilised the classification of the data.
The results of the study show that the motivational factors leading to a change of field are the heaviness of work, poor management, poor pay level and the hope that the new job can have more impact and help people. Re-educating in adulthood is felt to open eyes and give oneself more tools for one's own well-being and functioning in the work community. The reasons for re-educating shown in the results are largely in line with the starting points of retraining theory presented at the beginning of this work. Studying is also perceived as easy in adulthood, as the opportunities are diverse and learning new things is felt to be lifelong in order to stay in working life until retirement. The results also point out that motivation increases both through learning new things and through opportunities to influence one’s work, and the results can be compared with the perspectives of motivation theory. After changing careers, people feel that they have opportunities for further education or otherwise increase their own competence and know-how in their current profession, whereas in their previous job they did not have that opportunity. The results indicate that the motivational factors for changing careers are related to better pay, opportunities to influence at work, experiences of meaningfulness and personal well-being.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tulokset käsiteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin kautta. Tutkimuksen aineistonkeruu tapahtui teemahaastattelun avulla. Haastateltavina tutkimuksessa oli kolme alanvaihtajaa, joiden edeltävät työurat vaihtelivat 4 ja 20 vuoden välillä ja ovat uudelleenkouluttautuneet eri ammattiin. Haastattelun teemoina olivat motivaatio, uudelleenkoulutus ja työssä viihtyvyys. Haastattelun myötä kaikkien haastateltavien kohdalla motivaatiotekijöinä niin edellisessä työssä kuin tämän hetkisessä työssä ilmeni ihmisten parissa työskentelyn tärkeys ja käytännön tekemisen mielekkyys. Aineistoanalyysissa hyödynsin aineiston luokittelua.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että alanvaihtoon johtavina motivaatiotekijöinä ovat työn raskaus, huono johto, huono palkkataso ja toive siitä, että voi uudella työllä vaikuttaa asioihin enemmän sekä auttaa ihmisiä. Uudelleenkoulutuksen aikuisiällä koetaan avaavan silmiä ja antavan itselle lisää työkaluja omaan hyvinvointiin sekä työyhteisössä toimimiseen. Tuloksissa näkyvät syyt uudelleen kouluttautumiseen ovat suurelta osin samassa linjassa tämän työn alussa esitettyihin uudelleenkoulutuksen teorian lähtökohtiin. Opiskelu koetaan myös helppona aikuisiällä, sillä mahdollisuudet ovat monimuotoiset ja uuden oppimisen koetaan olevan elinikäistä, jotta työelämässä pysyy kiinni eläkeikään saakka.
Tutkimuksen tulokset nostavat esiin myös sen, että motivaatio kasvaa sekä uuden oppimisen myötä että vaikutusmahdollisuuksien myötä oman työn suhteen, ja tuloksia voikin verrata motivaation teorian näkökulmiin. Ammatinvaihdon jälkeen koetaan, että on mahdollisuudet lisäkoulutukseen tai muutoin lisätä omaa osaamista ja tietotaitoa nykyisessä ammatissa, kun edellisessä työssä sitä mahdollisuutta ei ollut. Tulokset kertovat alanvaihdon motivaatiotekijöiden liittyvän parempaan palkkaukseen, vaikutusmahdollisuuksiin työssä, merkityksellisyyden kokemuksiin sekä omaan hyvinvointiin.
This research was made as a qualitive research, and the results were processed with a data-driven content analysis. The data was collected through a thematic interview. The interviewees in the study were three career changers whose previous careers varied between 4 and 20 years and have retrained for a different profession. The themes of the interview were motivation, job satisfaction and re-education. As a result of the interview, the motivational factors for all interviewees, both in their previous job and in their current job, were the importance of working with people and the meaningfulness of practical work. In the data analysis, I utilised the classification of the data.
The results of the study show that the motivational factors leading to a change of field are the heaviness of work, poor management, poor pay level and the hope that the new job can have more impact and help people. Re-educating in adulthood is felt to open eyes and give oneself more tools for one's own well-being and functioning in the work community. The reasons for re-educating shown in the results are largely in line with the starting points of retraining theory presented at the beginning of this work. Studying is also perceived as easy in adulthood, as the opportunities are diverse and learning new things is felt to be lifelong in order to stay in working life until retirement. The results also point out that motivation increases both through learning new things and through opportunities to influence one’s work, and the results can be compared with the perspectives of motivation theory. After changing careers, people feel that they have opportunities for further education or otherwise increase their own competence and know-how in their current profession, whereas in their previous job they did not have that opportunity. The results indicate that the motivational factors for changing careers are related to better pay, opportunities to influence at work, experiences of meaningfulness and personal well-being.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]