Samalla viivalla - eri rooleissa?: Diskurssianalyyttinen lähestymistapa rooleihin ja niihin liittyviin odotuksiin varhaiskasvatuksen moniammatillisuuden kontekstissa
Syri, Jenny (2024)
Syri, Jenny
2024
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma, varhaiskasvatus - Master´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405085574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405085574
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten varhaiskasvatuksen opettajien, varhaiskasvatuksen sosionomien ja varhaiskasvatuksen lastenhoitajien puheet ja niistä nousevat merkitykset rakentavat eri rooleja ja niihin liittyviä odotuksia varhaiskasvatuksen moniammatillisuuden kontekstissa. Tarkastelussa oli myös varhaiskasvatusyksiköiden johtajiin ja varhaiskasvatuksen erityisopettajiin kohdistuvat odotukset. Teoreettinen viitekehys rakentui kolmen keskeisen käsitteen ympärille, jotka olivat tiimityö, moniammatillisuus ja jaettu asiantuntijuus. Tutkimus toteutettiin laadullisia menetelmiä hyödyntäen. Tutkimuksen metodologiset lähestymistavat olivat sosiaaliskonstruktionismi, ja narratiivisuus, jota sovellettiin aineiston keruun yhteydessä. Aineisto kerättiin Forms-kyselyn kautta vuoden 2024 alkupuolella. Tutkimukseen osallistui 12 varhaiskasvatuksen opettajaa ja 12 varhaiskasvatuksen lastenhoitajaa. Varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuvalla toimivilta ammattilaisilta ei tullut vastauksia, joten tutkimus toteutettiin varhaiskasvatuksen opettajien ja - lastenhoitajien näkökulmasta. Tutkimus analysoitiin diskurssianalyysin keinoin.
Tutkimustuloksina muodostui kaksi diskurssia, jotka ovat vastuullisuuden diskurssi ja yhdessä toimimisen diskurssi. Diskurssit rakentuivat erilaisista puhetavoista eli merkityksistä, joita niin varhaiskasvatuksen opettajien kuin varhaiskasvatuksen lastenhoitajien puheista nousi esille. Varhaiskasvatuksen opettajan rooli näyttäytyi vastuunkantajana tiimissä ja varhaiskasvatuksen lastenhoitajan rooli näyttäytyi osallisuuden kautta tiimissä. Lisäksi tuloksista ilmeni erilaisia rooleihin ja odotuksiin liittyviä ristiriitoja, myös varhaiskasvatusyksiköiden johtajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien osalta.
Tuloksia käytiin läpi moniammatillisuuden kontekstiin sekä aiempiin tutkimustuloksiin peilaten. Aiemmat tutkimustulokset ovat yhteneväisiä tämän tutkimuksen tulosten kanssa. Tutkimustulosten perusteella näyttää siltä, että työtä eri tehtävänkuvien selkeyttämisessä riittää varhaiskasvatuksen moniammatillisuuden kontekstissa ja eri ammattiryhmien asiantuntemuksen näkymiseen tiimityössä tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Tiimityöhön tulisi myös keskittyä nykyistä enemmän varhaiskasvatuksen kentällä.
Tutkimustuloksina muodostui kaksi diskurssia, jotka ovat vastuullisuuden diskurssi ja yhdessä toimimisen diskurssi. Diskurssit rakentuivat erilaisista puhetavoista eli merkityksistä, joita niin varhaiskasvatuksen opettajien kuin varhaiskasvatuksen lastenhoitajien puheista nousi esille. Varhaiskasvatuksen opettajan rooli näyttäytyi vastuunkantajana tiimissä ja varhaiskasvatuksen lastenhoitajan rooli näyttäytyi osallisuuden kautta tiimissä. Lisäksi tuloksista ilmeni erilaisia rooleihin ja odotuksiin liittyviä ristiriitoja, myös varhaiskasvatusyksiköiden johtajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien osalta.
Tuloksia käytiin läpi moniammatillisuuden kontekstiin sekä aiempiin tutkimustuloksiin peilaten. Aiemmat tutkimustulokset ovat yhteneväisiä tämän tutkimuksen tulosten kanssa. Tutkimustulosten perusteella näyttää siltä, että työtä eri tehtävänkuvien selkeyttämisessä riittää varhaiskasvatuksen moniammatillisuuden kontekstissa ja eri ammattiryhmien asiantuntemuksen näkymiseen tiimityössä tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Tiimityöhön tulisi myös keskittyä nykyistä enemmän varhaiskasvatuksen kentällä.