Ihmiskeskeinen suunnittelu pelinkehityksessä
Toskala, Niko (2024)
Toskala, Niko
2024
Tieto- ja sähkötekniikan kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Computing and Electrical Engineering
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405075498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405075498
Tiivistelmä
Ihmiskeskeinen suunnittelu on tapa suunnitella tuotteita, prosesseja ja palveluita, jossa suun nitteluprosessin keskiössä on ihminen. Sen tarkoituksena on tuottaa tuotteita, jotka paremmin vastaavat ihmisten tarpeita ja ovat yhteensopivampia ihmisten käyttäytymisen ja ominaisuuksien kanssa, verrattuna muihin suunnittelutapoihin. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka pelinkehittäjät voivat hyödyntää ihmiskeskeistä suunnittelua pelinkehityksessä. Tutkielmassa esitetään erilaisia keinoja, joilla pelinkehittäjät voivat osallistaa pelaajia kehitysprosessiin. Keinoja esitellään pelinkehityksen eri vaiheista, aina pelien suunnitteluvaiheesta pelien julkaisun jälkeiseen vaiheeseen asti. Esiteltävät keinot on valittu niiden soveltuvuuden kannalta, sillä kaikki niistä vaativat pelaajien osallistumista jollakin tavalla pelinkehitykseen. Lisäksi tutkielmassa pohditaan näiden keinojen tuomia hyötyjä sekä niiden mahdollisia riskejä pelinkehityksen kannalta.
Tutkimusmenetelmänä toimi kirjallisuuskatsaus, jossa haettiin tietoa erilaisista lähteistä koskien osallistamiskeinoja ja ihmiskeskeistä suunnittelua. Lähteinä toimi pääasiallisesti aiheeseen liittyvä kirjallisuus ja tutkimusmateriaali sekä verkosta löytyneet artikkelit. Muutaman eri pelin verkkosivuja käytettiin myös tiedonhakuun, koska nämä pelit hyödynsivät jotain tutkielmassa esitetyistä keinoista. Ihmiskeskeisen kehityksen hyödyistä pelinkehityksessä ei ole tehty paljon julkaistua tutkimusta, joten pohdinta perustui kirjoittajan omiin johtopäätöksiin, joita tuettiin kirjallisten lähteiden avulla.
Osallistamiskeinojen kartoituksen tuloksena saatiin selville, että kehittäjillä on olemassa monia eri keinoja, joilla he voivat osallistaa pelaajia kehitysprosessiin. Tutkielmassa todetaan, että esitellyistä keinoista saadut hyödyt ylittävät niiden riskit. Keinoja hyödyntämällä on mahdollista tuottaa parempia pelaajakokemuksia sekä parantaa pelin kehittäjien mainetta. Keinojen hyödyntämisen määrästä sekä eduista suositellaan myös tehtäväksi lisätutkimusta, jotta tutkielmassa esitetyt johtopäätökset voitaisiin varmistaa tai kumota.
Tutkimusmenetelmänä toimi kirjallisuuskatsaus, jossa haettiin tietoa erilaisista lähteistä koskien osallistamiskeinoja ja ihmiskeskeistä suunnittelua. Lähteinä toimi pääasiallisesti aiheeseen liittyvä kirjallisuus ja tutkimusmateriaali sekä verkosta löytyneet artikkelit. Muutaman eri pelin verkkosivuja käytettiin myös tiedonhakuun, koska nämä pelit hyödynsivät jotain tutkielmassa esitetyistä keinoista. Ihmiskeskeisen kehityksen hyödyistä pelinkehityksessä ei ole tehty paljon julkaistua tutkimusta, joten pohdinta perustui kirjoittajan omiin johtopäätöksiin, joita tuettiin kirjallisten lähteiden avulla.
Osallistamiskeinojen kartoituksen tuloksena saatiin selville, että kehittäjillä on olemassa monia eri keinoja, joilla he voivat osallistaa pelaajia kehitysprosessiin. Tutkielmassa todetaan, että esitellyistä keinoista saadut hyödyt ylittävät niiden riskit. Keinoja hyödyntämällä on mahdollista tuottaa parempia pelaajakokemuksia sekä parantaa pelin kehittäjien mainetta. Keinojen hyödyntämisen määrästä sekä eduista suositellaan myös tehtäväksi lisätutkimusta, jotta tutkielmassa esitetyt johtopäätökset voitaisiin varmistaa tai kumota.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [10016]