Tieto- ja viestintäteknologia uudistuvissa oppimisympäristöissä
Kemppainen, Matias (2024)
Kemppainen, Matias
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405065463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405065463
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin tieto- ja viestintäteknologian käyttöä uudistuvissa oppimisympäristöissä. Aineistoksi valikoitui kuusi artikkelia normaalikoulujen yhteistyöverkoston eNorssin oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittämisestä kertovista julkaisuista. Artikkelit valikoituvat sen perusteella, koska ne kertovat tieto- ja viestintäteknologiasta ja oppimisympäristöistä perusopetuksen kontekstissa. Valikoituneet artikkelit koottiin liitteeseen yksi (Liite 1.).
Tutkimuksen tavoitteena oli syventää ymmärrystä ja lisätä tietoa siitä, kuinka tieto- ja viestintäteknologiaa käytettiin uudistuvissa perusopetuksen oppimisympäristöissä. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa sitä, miten normaalikoulujen yhteistyöverkoston eNorssin julkaisuissa kirjoitettiin tieto- ja viestintäteknologian käytöstä ja mihin tieto- ja viestintäteknologiaa käytettiin oppimisympäristöjen arjen toiminnassa. Tutkimuskysymyksenä oli: Miten tieto- ja viestintäteknologiaa käytetään normaalikoulujen
oppimisympäristöissä?
Aineistoa käsiteltiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Tutkimuksen otteeksi valikoitui teemoittelu. Teemoittelulla eriteltiin kouluissa tapahtuvaa toimintaa aineistolähtöisesti.
Aineistosta havaittiin kaksi toistuvaa teemaa: oppimisympäristöjen laajeneminen sekä oppilaskeskeinen toiminta. Päätuloksena eriteltiin, että tieto- ja viestintäteknologiaa käytettiin oppimisympäristöjen laajentamiseen sekä oppilaskeskeisen toiminnan edistämiseen. Aineiston käsitys oppimisympäristöistä ei ollut kahlittuna tiettyyn tilaan eikä niiden rajoituksiin. Oppimisympäristön joustavat ratkaisut ja muunneltavuus, kuten helposti siirrettävät laitteet, korostuivat. Oppilaskeskeistä toimintaa vaalittiin ahkerasti. Aineistossa näkyi pyrkimys oppilaskeskeiseen, yksilön tarpeet, vahvuudet ja henkilökohtaiset ominaisuudet huomioivaan pedagogiikkaan. Tieto- ja viestintäteknologiaa käytettiin sekä ryhmän että yksilön kohdalla oppilaskeskeisen toiminnan edistämiseen. The study looked at the use of information and communications technology (ICT) in innovative learning environments. Six articles were selected from publications on the development of learning and operating environments in the eNorssi network of Finnish teacher training schools. The articles were selected mainly based on their coverage of ICT and learning environments in the context of comprehensive schools. The selected articles were compiled in Appendix One (Annex 1.).
The aim of the study was to deepen the understanding and increase the knowledge of how ICT was used in the reformed learning environments of basic education. The aim of the study was to identify how ICT was used in the publications of the eNorssi network of Finnish teacher training schools and what ICT was used for in the day-to-day activities of the learning environments. The research question was: How are information and communication technologies used in learning environments in teacher training schools?
The data were analyzed using qualitative research methods. The research approach chosen was thematic. The thematic approach was used to illustrate activities in schools from a data-driven perspective.
Two recurring themes emerged from the data: the expansion of learning environments and student centeredness. The main conclusion was that ICT was used as a tool to extend learning environments and to promote student-centeredness. The concept of learning environments was not confined to a particular space or its limitations. Flexible solutions and adaptability of the learning environment, such as easily movable equipment, were emphasized. Student-centeredness was strongly promoted, and the data reflected a desire for a student-centered pedagogy that considered the needs, strengths, and personal characteristics of the individual. Student-centered activity was practiced using ICT, both as part of a group and independently.
Tutkimuksen tavoitteena oli syventää ymmärrystä ja lisätä tietoa siitä, kuinka tieto- ja viestintäteknologiaa käytettiin uudistuvissa perusopetuksen oppimisympäristöissä. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa sitä, miten normaalikoulujen yhteistyöverkoston eNorssin julkaisuissa kirjoitettiin tieto- ja viestintäteknologian käytöstä ja mihin tieto- ja viestintäteknologiaa käytettiin oppimisympäristöjen arjen toiminnassa. Tutkimuskysymyksenä oli: Miten tieto- ja viestintäteknologiaa käytetään normaalikoulujen
oppimisympäristöissä?
Aineistoa käsiteltiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Tutkimuksen otteeksi valikoitui teemoittelu. Teemoittelulla eriteltiin kouluissa tapahtuvaa toimintaa aineistolähtöisesti.
Aineistosta havaittiin kaksi toistuvaa teemaa: oppimisympäristöjen laajeneminen sekä oppilaskeskeinen toiminta. Päätuloksena eriteltiin, että tieto- ja viestintäteknologiaa käytettiin oppimisympäristöjen laajentamiseen sekä oppilaskeskeisen toiminnan edistämiseen. Aineiston käsitys oppimisympäristöistä ei ollut kahlittuna tiettyyn tilaan eikä niiden rajoituksiin. Oppimisympäristön joustavat ratkaisut ja muunneltavuus, kuten helposti siirrettävät laitteet, korostuivat. Oppilaskeskeistä toimintaa vaalittiin ahkerasti. Aineistossa näkyi pyrkimys oppilaskeskeiseen, yksilön tarpeet, vahvuudet ja henkilökohtaiset ominaisuudet huomioivaan pedagogiikkaan. Tieto- ja viestintäteknologiaa käytettiin sekä ryhmän että yksilön kohdalla oppilaskeskeisen toiminnan edistämiseen.
The aim of the study was to deepen the understanding and increase the knowledge of how ICT was used in the reformed learning environments of basic education. The aim of the study was to identify how ICT was used in the publications of the eNorssi network of Finnish teacher training schools and what ICT was used for in the day-to-day activities of the learning environments. The research question was: How are information and communication technologies used in learning environments in teacher training schools?
The data were analyzed using qualitative research methods. The research approach chosen was thematic. The thematic approach was used to illustrate activities in schools from a data-driven perspective.
Two recurring themes emerged from the data: the expansion of learning environments and student centeredness. The main conclusion was that ICT was used as a tool to extend learning environments and to promote student-centeredness. The concept of learning environments was not confined to a particular space or its limitations. Flexible solutions and adaptability of the learning environment, such as easily movable equipment, were emphasized. Student-centeredness was strongly promoted, and the data reflected a desire for a student-centered pedagogy that considered the needs, strengths, and personal characteristics of the individual. Student-centered activity was practiced using ICT, both as part of a group and independently.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8935]