Военный дискурс в русскоязычных СМИ : Яzык на службе войны и мира (на материале неологизмов и актуализированной лексики)
Dobrowolski, Taneli (2024)
Dobrowolski, Taneli
2024
Venäjän kielen ja kulttuurin maisteriohjelma - Master's Programme in Russian Language and Culture
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405055329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405055329
Tiivistelmä
Venäjän helmikuussa 2022 aloittama laajamittainen hyökkäyssota Ukrainaan on ollut ekstralingvistisenä tekijänä osaltaan myötävaikuttamassa sotaa käsittelevien uudissanojen ja uusiosanojen ilmaantumiseen venäjän kieleen. Tätä sanastoa käytetään aktiivisesti niin sotaa kannattavissa, kuin sotaa vastustavissakin mediateksteissä, kuten poliittisen vallanpitäjien puheissa, valtiollisen ja opposition median sisällöissä ja sodanvastaisissa julkaisuissa.
Tämän tutkimuksen kohteena ovat leksikaalis-semanttiset uudismuodosteet eli neologismit, jotka temaattisesti liittyvät sotaan ja sen poliittisiin, sosiaalisiin ja yhteiskunnallisiin seurauksiin. Erityinen huomio kohdistuu sellaisiin sanoihin ja vakiintuneisiin uudismuodosteisiin, joita on ilmestynyt venäjänkielisiin mediateksteihin 24.2.2024 lähtien.
Työn teoreettisen viitekehyksen muodostavat useat toisiinsa sidoksissa olevat teoriat: mediateoria (massakommunikaatio, joukkoviestinten tyypittely, median ja vallan suhde), mediatekstien teoria (kielen erityispiirteet mediakommunikaatiossa), leksikaation ja sanamuodostuksen teoria (kielenulkoisten tekijöiden muutosten vaikutus kielen muutoksiin ja variaatioihin), sekä konnotaation ja pragmatiikan teoriat (sanan pragmaattinen merkitys liikkuvana komponenttina mediasanastossa).
Analyysin metodeina on käytetty kriittistä diskurssianalyysiä (Theo van Leeuwen, Norman Fairclough) sekä lingvistisiä analyysimenetelmiä (leksikaalis-semanttinen teemoitus, eufemismit, lingvistinen pragmatiikka).
Tutkimuksen empiirisenä materiaalina toimii keräämäni 80 uudissanan ja -fraasin korpus. Materiaali on koottu laajasta joukosta mediatekstejä, jotka on kerätty valtiollisista lähteistä (Venäjän presidentinhallinnon verkkosivut, valtiolliset uutissivustot ja valtiollisten televisiokanavien poliittiset keskusteluohjelmat), oppositiomedioista (uutissivustot ja videomateriaalit) sekä sosiaalisen median sotaan liittyviä teemoja käsittelevistä lähteistä (podcastit ja telegram-kanavat).
Tutkimus osoittaa, että sodan synnyttämän uuden todellisuuden ja sodan seurausten kuvaamiseen tarkoitettujen uudis- ja uusiosanojen käyttö palvelee useita tavoitteita. Niiden pääasiallisina tavoitteina on yhtäältä vallan ja sen toimien legitimointi ja toisaalta niiden de-legitimointi ja kritiikki. Näiden tavoitteiden lisäksi uudissanat toimivat myös muissa funktionaalisissa tehtävissä, kuten: 1) sodan osapuolten ja tapahtumien ekspressiivisenä ilmaisutapana, 2) puhujan poliittisen kannan osoittajina ja 3) median tai yksittäisen sisällöntuottajan yleisön koheesion vahvistajina. Uudismuodosteisten eufemismien tavoitteena on korvata negatiivisia konnotaatioita synnyttävät ilmaisut neutraaleilla vastineilla. Työssä on paneuduttu erityisesti sotaan liittyvän uudiskielen muodostamisessa huomattavan tuottoisaan ja merkittävään Z-grafeemiin ja siitä johdettujen sanojen sananmuodostusmekanismien analyysiin. Начало полномасштабной войны с вводом российских войск в Украину в феврале 2022 года как экстралингвистической причины привело к появлению новой и актуализированной лексики военной тематики в русском языке. Эта лексика активно используется как в провоенных, так и в антивоенных медиатекстах – в речах представителей политической власти, в государственных и оппозиционных материалах, в антивоенных публикациях.
Объектом исследования в данной работе являются лексико-семантические инновации, то есть неологизмы, тематически связанные с войной в Украине и ее политическими, социальными и бщественными последствиями. Основное внимание уделяется словам или устойчивым сочетаниям, которые начали встречаться в русскоязычных медиатекстах с 24 февраля 2022 года.
Теоретической базой исследования является несколько взаимосвязанных теорий, теория СМИ (массмедийная коммуникация, типология СМИ, взаимоотношения СМИ с властью); теория медиатекста (специфика языковых особенностей в текстах массовой коммуникации); теория лексических инноваций и новообразований (причины и способы языковой реакции на изменившиеся социально-медийные условия); коннотативно-прагматическая теория (прагматическое значение как мобильный компонент значения медийно актуальных слов и выражений).
Методами анализа в дипломной работе послужили: методы лингвистического дискурс-анализа (Т. Ван Дейк, Н. Феркло), лингвистические методы (лексико-семантическая тематизация, эвфемизация, лингвистическая прагматика).
Корпус собранного автором эмпирического материала составляет 80 слов и фраз. Источниками является обширный медиарепертуар: официальные источники (сайт Кремля, новостные сайты, политические ток-шоу), оппозиционные источники (интернет-сайты, видеоматериалы), подкасты на военную тематику в социальных сетях (телеграм-канал).
Проведенный анализ показал: неологизмы, созданные для номинации тех или иных реалий войны и ее последствий, служат одновременно нескольким целям. Основными целями являются легитимизация власти и ее действий с одной стороны, и де-легитимизация и критика власти и ее действий с другой стороны. Кроме того, неологизмы выполняют такие функции, как: 1) экспрессивная и эмоциональная окраска субъектов и событий войны, 2) маркировка политической позиции говорящего, 3) идентифицирующий и интегрирующий элемент целевой аудитории конкретного СМИ или автора. Неологизмы-эвфемизмы, в свою очередь, используются в целях маскировки более нейтральными выражениями действий, наименования которых обладают негативным коннотативным эффектом. Особое внимание в работе уделено анализу специфического словообразовательного механизма, графодеривации с графемой Z, которая стала самым продуктивным и медийно значимым элементом создания целого кластера военно политических неологизмов на тему военной операции.
Tämän tutkimuksen kohteena ovat leksikaalis-semanttiset uudismuodosteet eli neologismit, jotka temaattisesti liittyvät sotaan ja sen poliittisiin, sosiaalisiin ja yhteiskunnallisiin seurauksiin. Erityinen huomio kohdistuu sellaisiin sanoihin ja vakiintuneisiin uudismuodosteisiin, joita on ilmestynyt venäjänkielisiin mediateksteihin 24.2.2024 lähtien.
Työn teoreettisen viitekehyksen muodostavat useat toisiinsa sidoksissa olevat teoriat: mediateoria (massakommunikaatio, joukkoviestinten tyypittely, median ja vallan suhde), mediatekstien teoria (kielen erityispiirteet mediakommunikaatiossa), leksikaation ja sanamuodostuksen teoria (kielenulkoisten tekijöiden muutosten vaikutus kielen muutoksiin ja variaatioihin), sekä konnotaation ja pragmatiikan teoriat (sanan pragmaattinen merkitys liikkuvana komponenttina mediasanastossa).
Analyysin metodeina on käytetty kriittistä diskurssianalyysiä (Theo van Leeuwen, Norman Fairclough) sekä lingvistisiä analyysimenetelmiä (leksikaalis-semanttinen teemoitus, eufemismit, lingvistinen pragmatiikka).
Tutkimuksen empiirisenä materiaalina toimii keräämäni 80 uudissanan ja -fraasin korpus. Materiaali on koottu laajasta joukosta mediatekstejä, jotka on kerätty valtiollisista lähteistä (Venäjän presidentinhallinnon verkkosivut, valtiolliset uutissivustot ja valtiollisten televisiokanavien poliittiset keskusteluohjelmat), oppositiomedioista (uutissivustot ja videomateriaalit) sekä sosiaalisen median sotaan liittyviä teemoja käsittelevistä lähteistä (podcastit ja telegram-kanavat).
Tutkimus osoittaa, että sodan synnyttämän uuden todellisuuden ja sodan seurausten kuvaamiseen tarkoitettujen uudis- ja uusiosanojen käyttö palvelee useita tavoitteita. Niiden pääasiallisina tavoitteina on yhtäältä vallan ja sen toimien legitimointi ja toisaalta niiden de-legitimointi ja kritiikki. Näiden tavoitteiden lisäksi uudissanat toimivat myös muissa funktionaalisissa tehtävissä, kuten: 1) sodan osapuolten ja tapahtumien ekspressiivisenä ilmaisutapana, 2) puhujan poliittisen kannan osoittajina ja 3) median tai yksittäisen sisällöntuottajan yleisön koheesion vahvistajina. Uudismuodosteisten eufemismien tavoitteena on korvata negatiivisia konnotaatioita synnyttävät ilmaisut neutraaleilla vastineilla. Työssä on paneuduttu erityisesti sotaan liittyvän uudiskielen muodostamisessa huomattavan tuottoisaan ja merkittävään Z-grafeemiin ja siitä johdettujen sanojen sananmuodostusmekanismien analyysiin.
Объектом исследования в данной работе являются лексико-семантические инновации, то есть неологизмы, тематически связанные с войной в Украине и ее политическими, социальными и бщественными последствиями. Основное внимание уделяется словам или устойчивым сочетаниям, которые начали встречаться в русскоязычных медиатекстах с 24 февраля 2022 года.
Теоретической базой исследования является несколько взаимосвязанных теорий, теория СМИ (массмедийная коммуникация, типология СМИ, взаимоотношения СМИ с властью); теория медиатекста (специфика языковых особенностей в текстах массовой коммуникации); теория лексических инноваций и новообразований (причины и способы языковой реакции на изменившиеся социально-медийные условия); коннотативно-прагматическая теория (прагматическое значение как мобильный компонент значения медийно актуальных слов и выражений).
Методами анализа в дипломной работе послужили: методы лингвистического дискурс-анализа (Т. Ван Дейк, Н. Феркло), лингвистические методы (лексико-семантическая тематизация, эвфемизация, лингвистическая прагматика).
Корпус собранного автором эмпирического материала составляет 80 слов и фраз. Источниками является обширный медиарепертуар: официальные источники (сайт Кремля, новостные сайты, политические ток-шоу), оппозиционные источники (интернет-сайты, видеоматериалы), подкасты на военную тематику в социальных сетях (телеграм-канал).
Проведенный анализ показал: неологизмы, созданные для номинации тех или иных реалий войны и ее последствий, служат одновременно нескольким целям. Основными целями являются легитимизация власти и ее действий с одной стороны, и де-легитимизация и критика власти и ее действий с другой стороны. Кроме того, неологизмы выполняют такие функции, как: 1) экспрессивная и эмоциональная окраска субъектов и событий войны, 2) маркировка политической позиции говорящего, 3) идентифицирующий и интегрирующий элемент целевой аудитории конкретного СМИ или автора. Неологизмы-эвфемизмы, в свою очередь, используются в целях маскировки более нейтральными выражениями действий, наименования которых обладают негативным коннотативным эффектом. Особое внимание в работе уделено анализу специфического словообразовательного механизма, графодеривации с графемой Z, которая стала самым продуктивным и медийно значимым элементом создания целого кластера военно политических неологизмов на тему военной операции.