"Välil vähä haastavaa": Työpaikkaohjaajien käsityksiä maahanmuuttajataustaisten hoiva-alan opiskelijoiden suomen kielen osaamisesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä
Huhtala, Nina (2024)
Huhtala, Nina
2024
Suomen kielen maisteriohjelma - Master's Programme in Finnish Language
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405065375
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405065375
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää maahanmuuttajia ohjaavien työpaikkaohjaajien käsityksiä hoiva-avustajaopiskelijoiden suomen kielen osaamisesta ja sen merkityksestä hoivatyössä. Mielenkiintoni kohteena on selvittää myös ohjauksessa mahdollisesti olevia eroavaisuuksia, kun ohjataan suomea äidinkielenään puhuvaa opiskelijaa verrattuna suomea ei-äidinkielenään puhuvaa opiskelijaa. Tämä tutkielma ei keskity suoranaisesti kielen oppimiseen vaan työpaikkaohjaajien käsityksiin opiskelijoiden suomen kielen osaamisen vaikutuksesta ohjaukseen. Välillisesti ohjaus kuitenkin voi vaikuttaa kielen oppimiseen tai oppimatta jäämiseen.
Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: Mitkä asiat vaikuttavat kielitaidon kehittymiseen työssäoppimisjaksolla työpaikkaohjaajien mielestä? Millä tavoin työpaikkaohjaajat auttavat opiskelijoita suomen kielen taidon kehittymisessä työssäoppimisjaksolla? Tutkimus toteutetaan haastattelemalla työpaikkaohjaajia. Haastattelut toimivat tutkimuksen aineistona. Analyysimenetelmänä on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten mukaan työpaikkaohjaajien käsitykset ovat pääosin samansuuntaisia aikaisemman tutkimustiedon kanssa. Työpaikkaohjaajat kokevat, että suomen kielen taidon kehittymiseen vaikuttavat ohjauksessa käytettävä kieli, opiskelijan motivaatio, kielenkäyttötilanteet, kääntäjän käyttö ja kielitaidon kehittymiseen kuluva aika. Ohjaajan rooli kielen osaamisessa ja kehittymisessä koetaan tukijana ja rohkaisijana, ammmattikielen opettajana ja turvallisuuden varmistajana sekä suullisen että materiaalisen tuen avulla. Tutkimustulokset ovat hyödynnettävissä käytännön työhön hoiva-avustajaopiskelijoita ohjatessa ja työpaikkaohjaajia koulutettaessa ohjaamaan maahanmuuttajataustaisia hoiva-alan opiskelijoita.
Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: Mitkä asiat vaikuttavat kielitaidon kehittymiseen työssäoppimisjaksolla työpaikkaohjaajien mielestä? Millä tavoin työpaikkaohjaajat auttavat opiskelijoita suomen kielen taidon kehittymisessä työssäoppimisjaksolla? Tutkimus toteutetaan haastattelemalla työpaikkaohjaajia. Haastattelut toimivat tutkimuksen aineistona. Analyysimenetelmänä on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten mukaan työpaikkaohjaajien käsitykset ovat pääosin samansuuntaisia aikaisemman tutkimustiedon kanssa. Työpaikkaohjaajat kokevat, että suomen kielen taidon kehittymiseen vaikuttavat ohjauksessa käytettävä kieli, opiskelijan motivaatio, kielenkäyttötilanteet, kääntäjän käyttö ja kielitaidon kehittymiseen kuluva aika. Ohjaajan rooli kielen osaamisessa ja kehittymisessä koetaan tukijana ja rohkaisijana, ammmattikielen opettajana ja turvallisuuden varmistajana sekä suullisen että materiaalisen tuen avulla. Tutkimustulokset ovat hyödynnettävissä käytännön työhön hoiva-avustajaopiskelijoita ohjatessa ja työpaikkaohjaajia koulutettaessa ohjaamaan maahanmuuttajataustaisia hoiva-alan opiskelijoita.