Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kilpailun merkitys liikuntatunnilla luokanopettajien näkökulmasta

Jutila, Henri (2024)

 
Avaa tiedosto
JutilaHenri.pdf (343.8Kt)
Lataukset: 



Jutila, Henri
2024

Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-21
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405075522
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien antamia merkityksiä kilpailulle liikuntatunnilla. Tutkimuskysymykseksi muodostui yksi kysymys: "Minkälaisia merkityksiä luokanopettajat antavat kilpailulle liikuntatunnilla?” Aikaisempia tutkimuksia luokanopettajien merkityksistä ei ole, minkä takia tutkimukseni on ajankohtainen. Luokanopettajien antamia merkityksiä peilattiin aikaisempiin tutkimuksiin, joita on tehty oppilaiden näkökulmasta. Näitä tutkimuksia olen käsitellyt teoreettisessa viitekehyksessäni, jossa olen tarkastellut myös kilpailua ja kilpailullisuutta. Teoriana taustalla on myös yleisimpiä motivaatioteorioita, joita ovat itsemääräämisteoria ja tavoiteorientaatio.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa haastateltiin kolmea luokanopettajaa. Haastateltavat luokanopettajat olivat 4.–6. luokanopettajia ja he opettivat liikuntaa omalle luokalle sekä valinnaista liikuntaa. Haastattelut toteutettiin teemahaastattelun avulla lähi- ja etähaastatteluina. Haastatteluista saaduista aineistoista hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla saatiin selville luokanopettajien antamat merkitykset, joita ovat motivaatio, pätevyyden kokeminen, sosiaalinen yhteenkuuluvuus, tunteet ja niiden käsittely sekä negatiiviset merkitykset.
Analyysin perusteella havaittiin, että kilpailun positiiviset merkitykset korostuivat aineistossa enemmän kuin negatiiviset. Opettajien kuvauksissa kilpailu motivoi oppilaita yrittämään parhaansa sekä henkisesti että fyysisesti. myös kilpailulla on yleensä parantava vaikutus luokan yhteishenkeen. Yhteishenkeä paransi se, jos annettiin tehtäväksi kannustaa toisia. Opettajat kuvailivat tuloksissa eri tavalla sitä, saako jokainen oppilas pätevyyden kokemuksia liikuntatunnilla. Tuloksissa tuli esille, että pätevyyden kokemuksia voi saada, jos luokanopettaja tekee tilanteesta reilun kaikille. Kun taas toisaalta osa opettajasta kuvasi, että oppilas ei välttämättä saa pätevyyden kokemuksia joka tunti. Oppilas mahdollisesti näkee vain toisen henkilön tai joukkueen voiton eikä omaa hyvää suoriutumista. Opettajat korostivat, että liikuntatunti on kasvattava tunti, josta saadaan pettymyksen tunteita ja opitaan sietämään pettymyksiä. He lisäksi huomioivat sen, että liikuntatunnilla saadaan onnistumisen tunteita. Negatiivisista merkityksistä nousi esille ylilyönnit, jolloin oppilaat ottavat kilpailun liian vakavasti. Tästä voi seurata jälkipelejä tai jopa hetkellistä kaverisuhteiden katkeamista.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [9001]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste