Vastavalmistuneiden varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä kirjallisuuskasvatuksen merkityksellisyydestä ja omasta osaamisesta sen toteuttajina
Haapalainen, Henni; Rysä, Helmi (2024)
Haapalainen, Henni
Rysä, Helmi
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405075494
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405075494
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää vastavalmistuneiden varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä kirjallisuuskasvatuksen merkityksellisyydestä ja omasta osaamisesta sen toteuttajina. Käsittelimme aihetta varhaiskasvatuksen opettajaopinnoista saadun osaamisen näkökulmasta. Tutkimuksemme aihe perustuu omaan mielenkiintoomme nykypäivän kirjallisuuskasvatusta kohtaan sekä ajankohtaisuuteen lasten ja nuorten heikentyneestä lukutaidosta. Tutkimuskysymyksemme olivat: millaisia näkemyksiä vastavalmistuneilla varhaiskasvatuksen opettajilla on kirjallisuuskasvatuksen merkityksellisyydestä osana varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa ja millaiseksi vastavalmistuneet varhaiskasvatuksen opettajat kokevat oman osaamisensa kirjallisuuskasvatuksen toteuttajina.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Tutkimuksen aineisto kerättiin Google Forms-kyselylomakkeen avulla vuosina 2022–2024 Tampereen yliopistosta valmistuneilta varhaiskasvatuksen opettajilta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysina käyttäen taulukoitua teemoittelua ja suoria lainauksia aineiston tukena.
Tutkimuksen tulokset voidaan ryhmitellä kolmeen teemaan; vastavalmistuneiden varhaiskasvatuksen opettajien oma suhde kirjallisuuteen, vastavalmistuneiden varhaiskasvatuksen opettajien näkemykset kirjallisuuskasvatuksen merkityksellisyydestä osana varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa sekä vastavalmistuneiden varhaiskasvatuksen opettajien itsereflektio omasta osaamisesta kirjallisuuskasvatuksen toteuttajina. Tutkimustuloksien perusteella vastavalmistuneet varhaiskasvatuksen opettajat pitivät kirjallisuuskasvatusta tärkeänä ja merkityksellisenä osana pedagogiikkaa. Työkokemuksella varhaiskasvatuksessa opintojen ulkopuolella ja omalla suhteella kirjallisuuteen oli tuloksiemme mukaan vaikutusta siihen, kuinka laaja, ajantasainen ja merkityksellinen näkemys vastavalmistuneilla varhaiskasvatuksen opettajilla oli kirjallisuuskasvatuksesta. Oman osaamisen tueksi kaivattaisiin ohjaavilta asiakirjoilta selkeämpiä raameja kirjallisuuskasvatuksen toteuttamiseen sekä konkreettisia keinoja toteuttaa kirjallisuuskasvatusta.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Tutkimuksen aineisto kerättiin Google Forms-kyselylomakkeen avulla vuosina 2022–2024 Tampereen yliopistosta valmistuneilta varhaiskasvatuksen opettajilta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysina käyttäen taulukoitua teemoittelua ja suoria lainauksia aineiston tukena.
Tutkimuksen tulokset voidaan ryhmitellä kolmeen teemaan; vastavalmistuneiden varhaiskasvatuksen opettajien oma suhde kirjallisuuteen, vastavalmistuneiden varhaiskasvatuksen opettajien näkemykset kirjallisuuskasvatuksen merkityksellisyydestä osana varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa sekä vastavalmistuneiden varhaiskasvatuksen opettajien itsereflektio omasta osaamisesta kirjallisuuskasvatuksen toteuttajina. Tutkimustuloksien perusteella vastavalmistuneet varhaiskasvatuksen opettajat pitivät kirjallisuuskasvatusta tärkeänä ja merkityksellisenä osana pedagogiikkaa. Työkokemuksella varhaiskasvatuksessa opintojen ulkopuolella ja omalla suhteella kirjallisuuteen oli tuloksiemme mukaan vaikutusta siihen, kuinka laaja, ajantasainen ja merkityksellinen näkemys vastavalmistuneilla varhaiskasvatuksen opettajilla oli kirjallisuuskasvatuksesta. Oman osaamisen tueksi kaivattaisiin ohjaavilta asiakirjoilta selkeämpiä raameja kirjallisuuskasvatuksen toteuttamiseen sekä konkreettisia keinoja toteuttaa kirjallisuuskasvatusta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8996]