"Me kuullaan ensi jaksossa." : Identifikaation rakentuminen podcastissa
Hautamäki, Emilia; Jalkanen, Iida (2024)
Hautamäki, Emilia
Jalkanen, Iida
2024
Viestinnän monitieteinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Multidisciplinary Communication Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405065481
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405065481
Tiivistelmä
Podcastien suosio on kasvanut viimeisten vuosien aikana merkittävästi. Erilaisia podcast- ja äänikirjapalveluita tarjoavat alustat keskittyvät pääasiassa ainoastaan audiomuotoisen sisällön tuottamiseen, minkä vuoksi ne poikkeavat ominaisuuksiltaan monista sosiaalisen median kanavista. Aiemman tutkimuksen mukaan podcasteja kuluttaessaan kuuntelija voi kokea parasosiaalista suhdetta edistäviä samaistumisen tunteita juontajaa kohtaan. Podcastien kontekstiin sijoittuvaa tutkimusta on toteutettu tähän asti kuitenkin lähinnä kuuntelijoiden näkökulmasta. Tämän vuoksi on mielekästä keskittyä kuuntelijoiden kokemusten sijaan tarkastelemaan podcast-juontajien tekemiä viestinnällisiä valintoja.
Tässä tutkimuksessa pyrimme selvittämään, miten podcast-juontaja rakentaa identifikaatiota podcastissa. Tutkimusongelmaa lähestyimme kahden tutkimuskysymyksen kautta: millaisilla viestinnällisillä keinoilla podcast-juontaja rakentaa identifikaatiota sekä millaisia affordansseja podcastjuontaja hyödyntää identifikaation rakentamisessa. Toteutimme tutkimuksemme laadulliseen tutkimusperinteeseen nojaten ja hyödynsimme sen toteutuksessa retorista tutkimustraditiota. Tulokset ja johtopäätökset pohjasimme Burken identifikaatioteoriaan sekä Aristoteleen retoriikkaan, jotka toimivat yhdessä tutkimuksemme teoreettisena lähestymistapana. Aineistona käytimme otteita kolmen suomalaisen podcast-juontajan sisällöistä. Selkeyden vuoksi rajasimme tutkimuksemme koskemaan lifestyle-podcasteja, joissa juontajia on ainoastaan yksi. Aineistoa analysoimme retorisen analyysin avulla.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että juontajan identifikaation rakentamisessa käyttämät viestinnälliset keinot voidaan jakaa kahteen pääryhmään: kielellisiin keinoihin sekä sisällöllisiin valintoihin. Juontaja mukauttaa viestintäänsä podcastissa samaistuttavaksi kuulijalle erilaisia kielen keinoja sekä kielen tyyliä hyödyntäen. Identifikaation kannalta on merkittävää myös, että juontaja kertoo jaksossa jotain itsestään. Havaitsimmekin, että lifestyle-podcastien jaksot rakentuvat suurilta osin juontajien henkilökohtaisista tarinoista. Podcastin affordansseja koskeva merkittävin löydös on, että huolimatta visuaalisten elementtien poisrajautumisesta, kykenee juontaja pelkän audiosisällön avulla rakentamaan identifikaatiota podcastissa, etenkin lisääntyneen nonverbaalisen viestinnän ansiosta.
Tässä tutkimuksessa pyrimme selvittämään, miten podcast-juontaja rakentaa identifikaatiota podcastissa. Tutkimusongelmaa lähestyimme kahden tutkimuskysymyksen kautta: millaisilla viestinnällisillä keinoilla podcast-juontaja rakentaa identifikaatiota sekä millaisia affordansseja podcastjuontaja hyödyntää identifikaation rakentamisessa. Toteutimme tutkimuksemme laadulliseen tutkimusperinteeseen nojaten ja hyödynsimme sen toteutuksessa retorista tutkimustraditiota. Tulokset ja johtopäätökset pohjasimme Burken identifikaatioteoriaan sekä Aristoteleen retoriikkaan, jotka toimivat yhdessä tutkimuksemme teoreettisena lähestymistapana. Aineistona käytimme otteita kolmen suomalaisen podcast-juontajan sisällöistä. Selkeyden vuoksi rajasimme tutkimuksemme koskemaan lifestyle-podcasteja, joissa juontajia on ainoastaan yksi. Aineistoa analysoimme retorisen analyysin avulla.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että juontajan identifikaation rakentamisessa käyttämät viestinnälliset keinot voidaan jakaa kahteen pääryhmään: kielellisiin keinoihin sekä sisällöllisiin valintoihin. Juontaja mukauttaa viestintäänsä podcastissa samaistuttavaksi kuulijalle erilaisia kielen keinoja sekä kielen tyyliä hyödyntäen. Identifikaation kannalta on merkittävää myös, että juontaja kertoo jaksossa jotain itsestään. Havaitsimmekin, että lifestyle-podcastien jaksot rakentuvat suurilta osin juontajien henkilökohtaisista tarinoista. Podcastin affordansseja koskeva merkittävin löydös on, että huolimatta visuaalisten elementtien poisrajautumisesta, kykenee juontaja pelkän audiosisällön avulla rakentamaan identifikaatiota podcastissa, etenkin lisääntyneen nonverbaalisen viestinnän ansiosta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8935]